Roest op middenleider, hoe te reinigen?

GND

Well-known member
Hallo beste Trix Express vrienden.

De oude verhuisdozen met TE rails open gemaakt. Tot mijn schrik zijn sommige rails te veel blootgesteld aan vochtige lucht. De zwarte middenleider van sommige rails hebben roestplekken.
Wat is de beste manier om de roest te verwijderen ?

Groet GND
 

Hans Shunter

Active member
Hoi Willem,

Gewoon een fijnkorrelig schuurpapiertje gebruiken en de lip van de middenrail goed gangbaar maken.
Daarna oppoetsen met een oude doek.
Regelmatig met een schoonmaak wagon rond rijden...
20200430_163413(0).jpg20200501_113620.jpg

Mvg Hans
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

te35-37

Well-known member
Hallo, Het nadeel van schuurpapier is, dat de dunne chroom/tinlaag eraf gaat. Dan is een rubber railpoetsgum beter. Daar doe ik het altijd mee. Inderdaad wel met hele dunne olie dan onderhouden, want door de kleine vonken brandt het in en gaat het toch roesten. Dat voorkom je met hele dunne olie. Mvg, Te35-37
 

GND

Well-known member
Hallo, Het nadeel van schuurpapier is, dat de dunne chroom/tinlaag eraf gaat. Dan is een rubber railpoetsgum beter. Daar doe ik het altijd mee. Inderdaad wel met hele dunne olie dan onderhouden, want door de kleine vonken brandt het in en gaat het toch roesten. Dat voorkom je met hele dunne olie. Mvg, Te35-37
Hallo TE35-37,

Dank voor je bericht.
Gebruik je een specifieke olie ?

Met vriendelijke groet,

GND (a.k.a. Willem)
 

Hans Shunter

Active member
Hoi Te35-37,
Het gevaar zit 'm in de olie, die laat een kleverige, vette zwarte boel achter die, de anti slipbandjes aantasten en daardoor verteren. Hierdoor verliezen de bandjes hun uitwerking. De olie trekt ook stof en vuil aan en daar zitten we niet echt op te wachten...
Men gebruikt ook wel ATF, ( Automatic Transmission Fluid ) dat is versnellingsbak olie voor auto's, dat heeft een hoge stroomgeleiding en is tevens een anti oxidant dus beschermt tegen roest. Men beweert dat het niet schadelijk is voor rubber en plastic, Er wordt aangeraden om het spaarzaam te gebruiken...
Hoewel Ik er zelf geen ervaring mee heb schijnt het goed te werken... er zijn mensen die het al jaren gebruiken...

Mvg Hans
 

te35-37

Well-known member
Dat is waar Hans, maar op mijn middengeleider rijden geen wielen.
Hele fijne/dunne naaimachine olie of olie voor tondeuzes laten bijna geen plakkerig spul achter. Na het poetsen met een rubber gum gebruik ik maar een heel klein beetje olie.
Zo is het het ene kwaad of het andere, zo is er altijd wat en blijven we bezig met de hobby(s).
mvg
 
Laatst bewerkt:

TEV

New member
Rails die op zijn plaats ligt en toch nog wat problemen geeft door roest haal ik doorgaans even het schuurblokje langst in lengterichting. Een paar keer over de middelrail met de kleine kant van het schuurblokje, er hoeft niet veel kracht op uitgeoefend te worden om het schoon te krijgen.

De kunststof rails heb ik, toen ik ze net had gekocht, schoongemaakt in een bak lauwwarm water afwasmiddel om het goed te reinigen. De middenrail heb ik met de groene kant van het schuursponsje schoongemaakt. Ook niet teveel kracht op uitgeoefend, want de kans bestaat ook nog eens een keer dat die middenrail indeukt en dat vind ik een rommelig gezicht.

Die grondige schoonmaak was voor mij slechts eenmalig nodig. Daarna volstond het schoonmaken met spirtus of IPA 99% alcohol als er wat vettigheid op de middenrail zit dat uit de tandwielen slingert. Veel, maar voornamelijk regelmatig treinen laten rijden is eigenlijk het devies. Ik heb zelden of nooit vuile rails of geoxideerde rails. Een paar rondjes rijden minimaal 1x in de 2 weken en dan blijft de rails betrouwbaar.

Ik doe er geen olie op, ik smeer de locs regelmatig en die gooien er vanzelf wat vettigheid uit. Absoluut geen klodders want dan wordt het echt een zootje!
 

Henk Milius

New member
Ik sluit mij geheel aan bij TEV. Het speelt voornamelijk bij de oudere type rails. Zeker als je er een maand niet mee gereden hebt moet ik mijn rails even met een rubberen polijstblokje (carborundumpoeder gum) luchtig schoonmaken.
Lastiger zijn de contacten onder de wisseltongen. Deze reinig ik door met een schroevendraaier een licht druk op de wisseltong ter hoogte van het contactveer en dat wat de wisseltong wat heen en weer bewegen. Verder ga ik af en toe met de stofzuigerslang even over de rails om ook de restjes van het polijsten en het stof te verwijderen.
Ik vermijd ten alle tijden het gebruik van olie op de middelgeleider. Met de door Shunter voorgestelde Automatic Transmission Fluid (ATF) heb ik nog geen ervaring. Iets wat ik wel ga uittesten op een trajectje. Deze olie zou inderdaad de rubberen bandjes moeten sparen. Dat zou betekenen dat ook de de rails zelf er mee behandeld kunnen worden.
Verder dienen de sleepcontacten altijd schoon te zijn. Deze reinig meestal met een doekje met wasbenzine. Als je tenminste 1x per 2 weken weken even met de treinen over alle sporen rijdt hoef je eigenlijk alleen maar je baan stofvrij te houden.
Op deze wijze weet ik mijn zeer natuurgetrouwe rails gewoon al lange goed bereidbaar te houden (zie foto).
IMG_20200801_202640.JPGIMG_20200801_202640.JPG
 
Laatst bewerkt:

GND

Well-known member
@allen,,

Dank voor alle reacties, ik waardeer dat.

Mijn rails zijn van na 1964, dus al met de kunstof biels.

Toen ik het ouderlijk huis verliet, moest ik de baan (400 bij 200 cm) afbreken en opslaan.
De dozen hebben dus heel lang op zolders gestaan.

Het is inderdaad de bedoeling dat ik weer ga rijden.
In 2019 op een Trix Express event in de Bilt geweest, wow, een reis langs memory lane.
Van het voorjaar ben ik naar de treinbeurs in Houten geweest.
Daar stond ook een Trix Express stand.


Straks start ik met een klein baantje van 200 bij 100 cm om te gaan oefenen met de nieuwere technieken, zoals bijvoorbeeld Dinamo in combinatie met iTrain.
Laat het najaar maar komen, heeft de tuin minder onderhoud nodig en dan ben ik 's avonds op zolder te vinden !
De locomotieven een grote beurt geven, rails poetsen, etc.
Als de kleine testbaan werkt dan zal er in ieder geval geregeld worden gereden.
Daarna plannen maken, budget reserveren en over een paar jaar weer een redelijk grote baan operationeel hebben.

Met vriendelijke growt

GND (a.k.a Willem)
 
Bovenaan