Maak zelf LED "flackerfreie" wagonverlichting voor Trix Express

Hans Shunter

Active member
Hallo Forumleden,

Ik heb diverse wagons met verlichting, zoals de Silberling 3379, D-wagon 3386, 3389 enz. Nu zijn de binnenverlichtingen voor zulke wagons niet in overvloed verkrijgbaar en het grootste probleem is de hoeveelheid sleper contact sets die in gebruik zijn voor b.v. 5 wagons. Dat zijn tien slepers totaal die grote weerstand veroorzaken met de rails. (zie Trix Express magazine jaargang 35 nr. 2, 2020). Daarbij komt ook nog het aantal lampjes van 10! stuks die op hun beurt veel stroom verbruiken. Hoe mooi zou het zijn als ik dus één sleper contact set gebruiken kan voor 5! wagons of meer, 'flackerfrei', stroom doorvoerend en dus koppelbaar, ongeacht de lengte en samenstelling van de trein! Na heel veel filmpjes bekeken te hebben op Youtube, was ik enthousiast, maar ik liep tegen enkele problemen aan zoals; Hoe de stroom door te voeren naar de laatste wagon... De koppelingen van Trix Express zijn niet te vervangen door stroomdoorvoerende, omdat die vast zitten aan het draaistel... Maar de oplossing was nabij..."Eureka!!!" Een plug-in systeem met stekker en stopcontact. Ja makkelijk gezegd...zoek die maar eens met het juiste formaat! Nogmaals Youtube doorspitten voor een oplossing. Die vond ik in een filmpje van iemand die zelf stroomdoorvoerende koppelingen maakte van de gedraaide pins uit een IC voet. Maar daarvoor moet ik wel GATEN BOREN IN DE BAK! Je moet het wel DURVEN te doen! Een dilemma, maar aan de andere kant ben je wel in één klap van je probleem af! En...ik vind het wel gaaf staan, het is net alsof er luchtslangen tussen de wagons zitten. Dus gauw al het benodigde materiaal gekocht en aan de slag gegaan...

Om jullie nu niet te overstelpen met foto's, heb ik hiervan een slideshow/video gemaakt en gepubliceerd op Youtube, met volledige ondertiteling van de bouwbeschrijving en "live beelden"... Klik op onderstaande link en laat je verbazen...


Ik wens u veel inspiratie en kijkplezier...

Met vriendelijke groet, Hans Shunter.
 
Laatst bewerkt:

Kadoelen

Well-known member
Dat ziet er mooi uit. Je hebt ook een mooie baan, wil ik best wel meer van zien.
Ik had in de jaren zestig/zeventig ook een stroomdoorvoerende koppeling gemaakt op mijn tee-sleep. Op een wagen beide slepers, de andere wagens alleen de zij-sleper en een dun stroomdraadje aan het ijzeren oogje van de koppeling. Werkt nog steeds...
Fotootjes houden jullie nog tegoed. De trein staat momenteel in t schaduwstation.
 

Gleis 3601

Moderator
Forumleiding
Hallo Hans,

en toller Job , ich bin überrascht wie klasse die Beleuchtung funktioniert und was man aus dem "alten" Wagen heraus holen kann . Ihre Anlage ist auch sehr schön und für privat recht groß . Klasse .
 

Hans Shunter

Active member
Hallo allen,

Bij nader inzien en uitproberen heb ik voor de 2K Ohm weerstand gekozen, i.p.v. 1K Ohm, omdat deze 's nachts toch een realistischer beeld geeft. Mooi gedempt en sfeervol licht in de wagons. Dus bij deze heb ik alle wagons aangepast.

mvg. Hans
 
Bovenaan