20/57 BR 01 (1937 -1940)

Webmaster

Administrator
Forumleiding
In 1937 - 2 jaar na de introductie van Trix Express baan - verscheen de grote 2’C1′ BR 01 sneltrein locomotief als wisselstroom model ''20/57''.

Een ware sensatie, want in die tijd waren de 00 / H0 locomotieven sterk verkort en zagen er meer uit als speelgoed dan als realistische modellen.

De 6 assige 20/57 met echt werkende Heusinger schuifbeweging in de overbrenging, was een technisch hoogstandje en enorme stap voorwaarts en een mijlpaal in de geschiedenis van het modelspoor.

Men mag aannemen dat de lok zeer veel ontwikkelingswerk gevergd heeft, daar er voor de 00 /H0 baan nog niets vergelijkbaars bestond.
Er zal veel testwerk etc verricht moeten zijn om de loc probleemloos door de krappe standaard bakelieten radius te laten rijden en door wisselbogen, over oneffenheden en de overgangen van op- en afritten in de baan.
Maar met doorzettingsvermogen hebben de Trix ontwikkelaars dit voor elkaar gebracht. Gelukkig ook maar.

De loc is voorzien van de bekende 'allstrommotor', grote Wagner windleiplaten en van de 3 frontlampen is er één werkend.
En net als de echte BR 01, heeft de 20/57 een vrije doorkijk onder de ketel, wat toch best fraai is.

In 1940 verdween de 20/57 al weer uit het assortiment, ze stond tezeer in de schaduw van de 20/59 die in 1938 verschenen was.
De facto dezelfde loc, maar met 'automatic' ontkoppelmechaniek in de tender.

Bijgaand foto's van mijn 20/57.
Ze is 80+ jaar oud en zeker één van mijn lievelingslocs.

Marco

IMG_20200801_112002 (4).jpgIMG_20200801_112342 (4).jpgIMG_20200801_112911 (2).jpgIMG_20200801_111937k.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

Webmaster

Administrator
Forumleiding
En net als de echte BR 01, heeft de 20/57 een vrije doorkijk onder de ketel, wat toch best fraai is.

IMG_20200801_112428 (2).jpg
 
Bovenaan