TV antennes van Faller art 591 slechts van 1956-1959

te35-37

Well-known member
In de jaren 50 kwam de teevee de huiskamers binnen en daardoor de antennes op het dak van de huizen. In Nederland zijn die dacht ik door de kabelnetten allemaal verdwenen, maar in andere landen niet. In London en Milaan zie je overal nog antennes naast schotels staan.

Faller bracht als nieuwtje in 1956 10 verschillende antennes uit, zie afbeelding.
Maar die bleven niet lang in het programma: in 1958 waren ze nog afgebeeld, in 1959 alleen nog in de prijslijst genoemd.
Waarschijnlijk en geen verkoopsucces en duur om te maken. Het draad is erg dun ( 0,4 mm). Ooit kreeg ik zo'n doosje met antenne als cadeau, maar omdat mijn treinbaan altijd na de vakanties weer in dozen opgeborgen moest worden, heb ik hem nooit op een huis gezet, maar in het doosje gekoesterd. Inmiddels is de kleef van het plakbandje dat erom zat verdwenen.
Later heb ik er dan nog 2 gevonden. Dus er zijn nog 7 andere modellen. In de catalogusafbeelding zijn er daar 3 van te zien.

Voor de televisietoren zie Eheim bij andere toebehorenfabriekanten.

fullsizeoutput_6499.jpegfullsizeoutput_649a.jpegfullsizeoutput_6498.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Hans Shunter

Active member
Hallo te 35-37

Ik gebruik voor mijn bovenleiding staaldraad voor tig/mig lassen van 0,6 mm dik.
Erg sterk en buigt niet door.
Verkoperd, dus gemakkelijk te solderen.
Verkrijgbaar bij de bouwmarkt op rol/spindel van 1 kg, ruim 1800 meter, voor nog geen 12 €.

Misschien is het iets om m.b.v. de voorbeelden de antennes na te maken?

Mvg. Hans
 

te35-37

Well-known member
Hallo Hans,

0,6mm is wel dik voor zo'n iel ding, maar handiger om te maken. Die buisjes van aluminium waren in werkelijkheid 1 cm -1,5 cm dik-> in HO schaal = 0,11 - 0,17 mm

Indien gewenst kan ik foto's plaatsen van TV antennes die ik hier en daar fotografeerde. De vorm hangt van de frequentie af.
Dus eigenlijk moet je voor een stel huizen allemaal de zelfde maken.

Wij hadden thuis in Den Haag-west er eerst 1 in liggende H vorm, toen een 2e voor TV-Noordzee - weet de vorm niet meer - en toen een 3e voor het 2e NTS (zo heette dat toen) net wat toen kwam. Dat was er een met meerdere korte staven op een dwarslat, zoals die bovenste bij de faller doosjes foto, maar dan niet met die bocht in de mast erin.
Is lang geleden, voor het 3e net kwam , kwam er dacht ik de kabel in Den Haag.
Die hier van Faller zijn voor die tijd al voor veel netten.
Mvg
 

te35-37

Well-known member
Bij tv antennes hoort eigenlijk een TV-toren: in 1955 bracht Eheim een bijna 1 m lange TV-toren uit met verlichte lift en uitzichtruimte, waarschijnlijk ook een ontwerp van Willy Ade. Zal de plaatjes opzoeken.
 

te35-37

Well-known member
Hierbij foto's van TV antennes in Milaan, wereldstad met ± 2 miljoen inwoners, gemaakt in maart 2023. Niks kabel, soms wel schotels.P1020782.JPGP1020783.JPGP1020784.JPGfullsizeoutput_650c.jpeg
 
Bovenaan