ELD overspuiten.

Erikb7

New member
Ik wil de kappen van de ELD overspuiten. De kappen hebben de rode kleur. Heeft iemand tips hoe ik de rode verf er het makkelijkst af kan krijgen zonder de groene kap te beschadigen.

Gr. Erik.

Shunter

Member
Hallo Erik,

Welkom op het forum.
Je kan het beste de kappen helemaal kaal maken, want een onherstelbare beschadiging is zeer snel gemaakt.
De meeste gebruikte afbijtmiddelen tasten ook de onderliggende verflagen aan en zelfs de kunststof kappen.
Je kan ff "googlen" welke schoonmaakmiddelen hiervoor geschikt zijn, b.v. schoonmaak thinner, verkrijgbaar bij de bekende bouwmarkten.
Als de verfresten verwijderd zijn goed afwassen met water om het afbijt proces te stoppen.
Als het geheel goed droog is gronden met een primer en daarna in de gewenste kleur spuiten.
De RAL kleuren vindt je op de duitse site van de "Trix Express Freunde International".

Veel succes!

Mvg Hans.

Laatst bewerkt:

Erikb7

New member
Hallo Hans,
Dank voor je reactie. Hier kan ik voorlopig verder mee. Ik heb al gemerkt dat de rode verf er makkelijk afgaat. Ik ga het met de schoonmaak thinner proberen. Daar lees ik goede berichten over.
Ik heb bij de TE Freunde gekeken naar de kleuren. Ik wil de hondekop geel spuiten. Die kleur kom ik daar niet tegen. Misschien heb je daar nog een tip voor. Voor nu heb ik weer even wat te doen om de kappen mooi schoon te krijgen.
Ik kom er nog op terug in het forum.
Gr. Erik.

Stomer

New member
Hallo Erik,
Bij de Hondekoppen die je graag onderhanden wil nemen "NOOIT" geen thinner gebruiken,maar dat geld vrijwel voor alle plastic's.
Ik heb vroeger veel gespoten en ben aardig op de hoogte van wat wel en niet mogelijk is maar thinner is alleen bij metalen onderdelen te gebruiken.
En er is verschil in thinner en thinner.
Thinner van de Hornbach of andere doe het zelf zaken zijn waardeloos en vettig.
Alleen thinner gekocht bij automaterialen zaken zijn nog echte thinner.
Sommige lakken lossen zelfs na maanden in de thinner niet op,dan is spiritus te proberen maar de kans is nog steeds heel klein dat het los laat of in de remolie,maar altijd alles wat maar enigszins op kunststof lijkt moet er af.
Waarschijnlijk is je klusje al geklaard maar ik wilde toch even reageren.
Ik weet ook nog dat vroeger bij de rode hondekop de lak werd verwijderd door er plakband op te plakken en er steeds weer af te trekken.

DJB

New member
Een andere optie is overreiniger, inspuiten, het geheel in een plastic zak stoppen, beetje warm houden op een warme plaats of in een bak warm water.
Dagje wachten en de verf komt er wel af.
Volgens mijn ervaringen tast de ovenreiniger het plastic niet aan. Al kan ik dat ook niet garanderen voor alle plastics.
wellicht eerst aan de binnenkant van de kap proberen of het plastic niet wordt aangetast.
Veel succes , groet, Dick

Bovenaan