Weer opnieuw begonnen met Faller AMS.

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Hallo,

In het verleden was ik niet meer tevreden en niet meer happy met de diverse treinbanen die ik had, waardoor ik in 2014 en 2015 al mijn Marklin en Faller AMS verkocht.

Maar na bijna 10 jaar begon ik de Faller AMS toch wel heel erg te missen, zo erg, dat ik 2 maanden geleden weer opnieuw begonnen ben.

Als eerste kocht ik weer deze AMS 4003 City startset uit 1968.

Marco





 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Kort daarna kocht ik meer AMS baanstukken erbij.

De AMS baanstukken zijn er grofweg in 2 soorten, met bruine of witte randstrepen.
De vroege AMS baanstukken hadden bruine randstrepen en ergens vanaf 1969 stapte Faller over op witte randstrepen.

Ik heb gemerkt dat de meeste AMS liefhebbers de voorkeur geven aan de witte rand baanstukken.
Maar Ik niet, ik vind de bruine randstrepen leuker.

Ik heb ook wat enkelbaans baanstukken gekocht (die geen witte of bruine randen hebben).









 

Gleis 3601

Moderator
Forumleiding
Hallo Marco,
ich kann dir nur beipflichten FALLER AMS ist historisch ein tolle Sache , kann auch eine kleine Sucht werden :) ... Ich bin gespannt wie das zu TE & Bakeltite Gleis aussehen wird ? - Persönlich , denke ich das es wohl nicht so gut aussehen/passen wird ... aber nicht böse gemeint . Wenn auf einer Anlage zusammen , dürfte das TE Papp Modellgleis , wohl zeitlich & optisch besser passen ... Faller AMS kam 1963/63 , ich glaube da gab es bei TE sogar schon Neusilber/Plastik Gleis , Ups...
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Hallo John,

Ja ik heb ze ook met draaiend firma symbool.
Ik heb nog een aantal nieuwe B-215/1 vlakmotoren in de kleine gele doosjes, en ook nog een paar gebruikte.
Zoals je waarschijnlijk wel weet past echt alleen de B-215/1 motor in deze kits, dit omdat alleen die motor plat genoeg is om in het dak te verstoppen.

In juni 2023 brengt Faller B-214 opnieuw uit als een soort reproductie in de Faller "Klassiker" serie.
Zonder motor dus. Ik denk dat het ook opnieuw uitbrengen van de B-215/1 vlakmotor ondoenlijk was voor Faller.
Sowieso is de techniek van die motor sterk verouderd, maar ook veel te duur om hem weer te produceren.

Hoe dan ook, ik denk dat veel mensen hun repro B-214 toch willen motoriseren, want het draaiende firma symbool is nu juist het leuke aan dit model. Ik ben reuze benieuwd hoe die repro B-214 kopers dat dus gaan doen.

Marco
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
De Faller B-215/1 vlakmotor werd overigens niet alleen gebruikt in het B-215 Rundcafe, maar ook in het B-905 Hochhaus, tenminste in de variant die tussen 1970 en 1979 in het programma was.

Ik heb 3 B-905 Hochhaus bouwdozen, één van 1960, één van 1970 en één van 1979.
Die laatste twee zijn de wat luxere Siemens varianten met roterende Mercedes ster op het dak en Siemens en Faller reclame aan de gevel.
De benodigde motor om de Mercedes ster te laten draaien zat niet in de doos, en moest derhalve apart worden aangeschaft.
In de bouwdoos van 1970 -1979 was dat een Faller B-215/1 vlakmotor.
En vanaf 1979 was dit een Faller 629 motor.

Ik hou mijn Faller bouwdozen het liefst altijd ongebouwd, maar voor mijn AMS TE baan ga ik er wel één opbouwen.

Marco







 

Gleis 3601

Moderator
Forumleiding
Hallo Marco
ein schöner Bericht über den Faller 905 , ich weis das du ein Faller Experte der 1960er Jahre bist ... :) Deine Faller Sammlung ist sehr gut . Auch ich ziehe es vor ,die Baukästen, so zu belassen ... aber ab & zu schlachte ich einen , wie eine gute Flasche Wein ... Leider verbrauchen sie anschließend mehr Platz :D ... Zum Schutz wenn nicht gebraucht ,habe ich einen Karton für sie gebaut .
 
Bovenaan