Remweerstanden

Shunter

Member
Hallo Gerrit,

Misschien heb je wat aan het volgende;
De regelbare weerstanden zijn verkrijgbaar bij de lokale elektronica winkel of online shoppen.
De orginele zijn moeilijk aan te komen.
Je hebt daarbij de keuze uit schuif- of draaipotmeters die je zelf kan inbouwen bv bij de trafo's.
De orginele remweerstanden zijn regelbaar van 0 - 30 Ohm en 2 Watt.
Soldeer de aanvoerstroom aan de middelste pin en de afvoer naar de rail aan de linker- of rechterpin dit afhankelijk van de draai- of schuifrichting.

Mvg Hans

Laatst bewerkt:

Shunter

Member
Deze waarden zijn van de orginele regelbare remweerstand 6630 uit de trix express catalogus 1968download.jpeg.jpg
Mvg Hans

Drummen

New member
Heeft iemand de remweerstand wel eens open gemaakt? Ik neem aan, dat de potmeter gewoon draadgewonden is. Dan zal de 2 watt weerstand genoeg zijn. Door het kortstondige gebruik zal de potmeter niet te warm worden. Stel de potmeter is lineair, staat ingesteld op de helft, 15 ohm, dan mag de stroom door de potmeter: p= I x I x R. 2=I x I x 15. I x I = 2/15. I = √(2/15) = 0,365 amp zijn. Ik denk, dat dat de normale stroomopname van een loc motor dekt.

TEV

New member
Ik heb wel eens een remweerstand open gemaakt, is inderdaad draadgewonden. Bij mij wat het draadje zelfs gebroken en heb ik toen ingekort. Ik heb hem nog wel in gebruik, maar zit niet meer aan de schuif, omdat het draadje dan weer kapot zou kunnen gaan.

Een draaiknopje zoals in de post van Shunter heb ik ook liggen. Dat is een gewone potmeter. Ik heb daar nooit de weerstand van gemeten. Bij mij zit er ook geen bodemplaatje in dat dingetje.

Bovenaan