De Optimist de Haagse Trix Express specialist in de jaren 50, 60 tot ± 1974

te35-37

Well-known member
Hierbij het artikel uit het Trix Magazine 23-1. Omdat er veel Trix-expressers uit de Haagse regio komen, leek mij dit aardig om te vertellen.
In een volgend nummer zal er een verhaaltje over de paddestoelkiosk van Faller komen.

fullsizeoutput_6507.jpegfullsizeoutput_6506.jpeg
 
Laatst bewerkt:

GND

Well-known member
Ik kende tot het verschijnen van jouw artikel deze winkel niet.
Als kind kwam ik bij Rietveld (in Papendrecht) speelgoed en boekhandel.
De kelder, daar was het speelgoed en daar kwam ik graag.
In die tijde adverteerde zij met "De modelspoorspecialist van de Westelijke Alblasserwaard."

Met vriendelijke groet,

Willem (a.k.a. GND)
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Ja helaas zijn in Den Haag bijna alle modelspoorwinkels failliet gegaan of nood gedwongen gestopt.

In 2017 moest de Wapstad na 40 jaar sluiten om een faillissement af te wenden, gelukkig is de 2e winkel van Cindy - De Houtloods - nog wel open en is nu de enige overgebleven modelspoorwinkel in Den Haag.
Dat de Wapstad moest sluiten vond ik heel erg, want ik kwam er veel gedurende 30 jaar, ook met mijn zonen die er als kleuter al kwamen .

Ook had Marklin zelf, in 2013 een officiele Marklin Shop op de Prinsestraat 25 geopend.
Op een echte dure toplocatie midden in het centrum, maar helaas binnen 2 jaar al failliet.
Marklin kwam de voorraad gewoon weghalen terwijl de klanten in de winkel stonden.
Dat was een zeer treurig schouwspel.

Dan is er nog Spoor en Stoom in de Stuyvesandstraat, maar die doet alleen in de grote schalen (LGB), en of het nou echt een regulere winkel is ?? Ik heb een paar keer een poging gedaan om er te gaan kijken, maar 'de winkel' was steeds gesloten.
 

te35-37

Well-known member
Hbe wel op leuk geklikt , maar is eigenlijk droevig. Denk dat de ,treinenbeurzen' aan het teloor gaan van de winkels in hoge mate bijgedragen hebben. Marco wat leuk dat jij weer reageert!
Märklin: ja dat is een tamenlijk merkwaardige firma die nooit voor een patent van een ander wilde betalen (bijv de modelsporen in 1953, die ze gepikt hadden van een franse firma, zal hem nazoeken), maar wel vanaf de eind jaren 80 iedereen de markt uit wilde drukken.
 
Bovenaan