Trix Express HO treinbaan van Henk

Henk Milius

New member
Beste leden,

In bijgaande PDF heb ik een overzicht gemaakt van mijn treinbaan. Deze treintafel heeft een zeer lange en bewogen geschiedenis. Hij is opgebouwd door mijn oom in de periode 1950-1960. Als kind heb ik hiermee vaak gespeeld en ook later mijn oom geassisteerd met de afwerking. Na zijn overlijden in 1965 is de treintafel ergens rond 1970 verhuisd naar een boerderij in Friesland. Daar stond hij op een zolder, naast een stal waar varkens gehouden werden. De scherpe urinelucht van de varkens had er voor gezorgd dan alle rails een laagje roest hadden gekregen en de meeste soldeerverbindingen van de bedrading volledig gecorrodeerd waren. Mijn tante vroeg of ik nog interesse had. Anders zou de trein afgevoerd worden. Ik heb de treintafel + materieel eind jaren 90 opgehaald en opgeslagen bij mij op zolder. Daarna ben ik eerst begonnen alle locomotieven te reviseren. Deze hadden wat geleden door het zeer lange stilstaan. Voor goede raad ben ik daarvoor te raden gegaan bij de heer Prins aan de Choorstraat 4 in Delft (tevens kantoorboekhandel). Hij bleek mijn oom zeer goed gekend te hebben en vond het dermate leuk dat ik de treintafel in ere aan het herstellen was, dat ik alle adviezen en ook bijna alle reserve onderdelen van hem geschonken heb gekregen. De enige voorwaarde was dat hij de treintafel, na voltooiing, mocht komen bekijken. Helaas was de heer Prins reeds gestorven toen ik hem hierover poogde te benaderen. De treintafel is echter wel nagenoeg volledig hersteld tussen 2000 en 2001 en had ik alles weer werkend gekregen en er erg veel speelplezier aan beleefd.
Inmiddels ben ik zelf bijna 70 jaar en merk dat ik niet meer die energie heb van toen. De baan blijft onderhoudsgevoelig. Dat is ook de reden dat ik er minder mee kan spelen.
Het zier er dan ook naar uit dat ik afscheid moet nemen van dit project en hoop dat een van jullie weten of ik nog iemand hiermee blij kan maken. de tafel zelf kan gratis worden opgehaald, maar moet wel van 2 hoog via het raam naar buiten. Voor het rollend materieel zou ik wel een faire tegemoetkoming willen zien.

Met groet,
Henk

Bijlagen

Shunter

Member
Hallo Henk

Wat een indrukwekkende geschiedenis.
Mooi dat je dit hebt willen en kunnen doen.
Ik zie deze baan als een stukje cultureel erfgoed dat goed bewaard moet blijven.
Er is vast wel iemand die dit voort wilt zetten...
Chapeau..

Mvg Hans

Bovenaan