Trix Express kraan

Kadoelen

Well-known member
De kraan heeft adres 77 en gebruikt het Motorola protocol. Functie f2 is voor heffen en zakken van de arm, f3 voor de haak en f4 voor t draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

Trixjoop

Member
Ik heb een Goliath (art nr Trix Express 33951) met een 'crane controlbox'. Is de output hiervan hetzelfde als een Motorola protocol, zoals je aangeeft in je bericht? Welke digitale centrale gebruik je hiervoor om de kraan direct aan te sturen van je centrale zonder gebruik te maken van de controlbox?

Groeten, Trixjoop
 

Kadoelen

Well-known member
Hoi Joop, ik kan de kraan inderdaad bedienen zonder de 'crane controller'. Ik gebruik de witte Roco z21 met een rode lokmuis.
Voor de functietoetsen zie mijn eerste berichtje.
Nog een aanvulling: kies eerst met de functietoets wat je wilt doen en dan met de draaiknop de richting en snelheid.
Groetjes, John
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

Trixjoop

Member
Hallo John,

Op mijn zwarte Roco z21 kan het adres van de kraan op het programmeerrails niet worden uitgelezen (met Roco app op smartphone) De programmeerrails werkt normaal, de centrale staat ingesteld op DCC/MM. Ik kan de kraan dus niet benaderen vanuit mijn z21. Heb ook de diverse rijstappen in MM geprobeerd, maar niets van dit helpt. Is programmering/ bediening alleen mogelijk met de 'oude' lokmuis en werken de latere Roco multimuizen en app niet op de kraan?
Graag reactie.

Groet,

Joop

NB: Heb bij Roco ook nagevraagd of ik de cranecontroller ook op de snifferbus van de z21 kan aansluiten. Heb nog geen reactie gehad. Als dit kan, dan is het omschakelen met de schuifschakelaar op de crane controller niet meer nodig.
 

Kadoelen

Well-known member
Hoi Joop, ik weet niet meer hoe ik t adres gevonden heb. Ik heb de kraan momenteel in de doos liggen, dus kan eea niet zo snel nalopen.
En als je de kraan handmatig aan je app toevoegt, kan je m dan wel bedienen?
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

Trixjoop

Member
Hallo John,

1. Handmatig aan app toevoegen: Geen functie kraan.
2. Op multimaus ook niet.
3. Met z21 maintenance tool programmeren: Geen enkele cv uitlezing mogelijk. Kan ook niet achterhalen merk & type ingebouwde decoder (met CV8)
Mijn kraan is van oktober 2002. Mogelijk zit hier een andere (?) decoder in dan later uitgeleverde modellen met Märklin decoders.
Vraag: Wat zijn de protocol instellingen op jouw witte z21? B.v. DCC +MM? Welk protokol heb je geselecteerd voor de kraan in de multimaus? DCC of MM en de snelheidsstappen hierbij? Heeft de verlichting (*) toets ook nog een functie?

Groeten,

Joop
 

Kadoelen

Well-known member
Hoi Joop, in de app heb ik het systeem ingesteld op dcc/motorola. De kraan staat op motorola, mm2. Verlichting toets wordt niet gebruikt.
Groet,
John
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

Trixjoop

Member
Hallo John,
Heb jouw instellingen overgenomen in app en alle functies werken, zowel in de app als de mulitimaus!
Ik ben door de z21 centrale op het verkeerde been gezet. Deze kan geen motorola adressen lezen, wel programmeren (zonder terugmelding of dit gelukt is).
Maar nu werkt het en kan ik de crane controlbox als back-up optie gebruiken.
Dank & Hartelijke Express groeten,

Joop
 
Bovenaan