Niet werkende wissels

Jos Westendorp

New member
Hallo, ik ben weer begonnen met het opzetten van mijn trix baander materiaal dat nog van mijn vader was.
Het materiaal is zeker vijftig jaar oud. Maar dat mag de pret niet drukken. In tegendeel.
Het hele spul heeft jarenlang opgeslagen gelegen.
Wordt een kleine baan daar ik maar de beschikking heb over 2 m x 90 cm.
Nou heb ik problemen met mij elektrische wissels. Het zijn wel oude wissels met kartonnen bielzen, ongeveer 20 jaar oud.
mijn Engelse wissel werkt perfect. Maar mijn gewone wissels doen het niet .
De lampjes branden wel.
Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn? Hoe kan ik controleren wat er aan de hand is?
Ik kan mij haast niet voor stellen dat al mijn vijf wissels kapot zijn.
Heb de wissels op dezelfde manier aangesloten als de elektrische wissel.
De schakelaar is ook van het oude type.
Wie kan mij helpen?
 

Bijlagen

Hans Shunter

Active member
Hallo Jos,

Er zijn van deze wissels 2 typen, foto 1 met 1 klem voor de lamp, zwarte draad trafo en 3 klemmen voor de bediening van het wissel, witte draad trafo, groen en geel naar pulsschakelaar.
Deze wissels kunnen gebruikt worden i.c.m. middenrail contact voor gebruik met trein/wissel beinvloeding.20230308_102336.jpg

Bij het 2e (latere type)

20230308_102737.jpg

is de zwarte klem te komen vervallen.
Om toch te kunnen schakelen is de zwarte klem wit gemaakt en is aan de onderkant van het wissel, de stroom afgetakt van midden rail naar de grondplaat van de magneetspoelen.
20230308_102937.jpg

Orgineel met een strip i.p.v. het witte draadje.
Met dit type kon geen gebruik worden gemaakt van trein beïnvloeding.
Om dit toch te kunnen werd het verbindingsstripje ( 3 x woordwaarde hahaha) verwijderd.
20230308_103032.jpg

Aan de grondplaat wordt dan een witte draad gesoldeerd om te kunnen schakelen, met de hand of automatisch.
De witte klem van de verlichting wordt aangesloten met een zwarte draad.

Mvg Hans Shunter.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GND
Bovenaan