Elektrische wissel,

Ad_Verroen

New member
Mijn elektrische wissel blijft halverwege steken de wissel tongen gaan wel soepel, wat kan ik hier aan doen?
Ad Verroen

DJB

New member
Er heeft begin dit jaar een heel verhaal over wisselonderhoud in het TE-Magazine gestaan. Auteur John Schilperoort.
Ik weet helaas zo niet meer welk nummer.
Wellicht iemand die dat zo nog kan aanvullen ?

TEV

New member
Het hangt een beetje van het type wissel af. De wisselaandrijving van de nieuw-zilverwissel is over geschreven dat het sleufje breder gemaakt moet worden om het palletje soepeltjes te laten bewegen. Wat echter ook goed werkt is een klein drupje olie op het palletje laten vallen en onder het schuifje met het palletje erop ook een klein drupje olie aan te brengen. Ik heb dit bij alle wissels gedaan die ik in gebruik heb op de baan. Inmiddels 3 jaar later gaan ze nog allemaal even soepel en hebben nog nooit één keer geweigerd. Ze gaan danig soepel dat ik probleemloos 2 armseinen en 6 wissels gelijktijdig kan laten schakelen op de 1A voeding van de standaard 5599 trafo.

Bij de kartonnen wissels is het altijd even goed kijken of alle asjes wel soepel draaien en of de pin soepel door de spoel beweegt. Als die pin iets verroest is, loopt hij vast. Een beetje siliconenspray doet dan wonderen. Het liefst gedoseerd aanbrengen, het karton zuigt namelijk die vettigheid op en dat zal onomkeerbaar opzwellen en wissel vernielen.

Bovenaan