Faller B-215 / B-4914

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Er zijn periodes geweest dat ik de oude modelspoor accessoires zoals de huisjes, eigenlijk belangrijker vond dan de treinen.
Zo hield ik mij 10-15 jaar terug 'eindeloos' bezig met het Faller model B-214/215, en de AMS versie daarvan B-4914

Misschien vind ik dit wel één van de meest 'spectaculaire'' modelspoor huisjes allertijden.

B-214 en B-215 waren in het Faller programma van 1961 tot 1979 en B-4914 van 1963 tot 1973.

B-215 is de gemotoriseerde versie van B-214, in het dak zat een 1cm platte motor verstopt dat een firma symbool liet rond spinnen op het dak.
B-214 had deze motor dus niet en de AMS versie B-4914 ook niet, al werden deze dikwijls toch ingebouwd.

Ik heb tientallen van deze modellen en ook de motortjes gerestaureerd, die ik kocht op de diverse beurzen.
In die periode had ik veel stress van het werk, en ik kon mij dan in de avonduren helemaal verliezen en ontspannen in deze restauratie projectjes.
Ook kocht ik soms dozen van ongebouwde B-215 / B-4914 modellen op de Duitse ebay.
Toen kon dan nog, maar nu moet je niet vreemd opkijken als voor een ongebouwde B-215 of 4914 doos € 175 of € 200 of meer gevraagd wordt.
Gekkenwerk eigenlijk.

Het model is gebaseerd op het Autohaus 'Breisgau' in Freiburg Aspik van begin jaren 50.
Het is niet geheel gelijk, maar de Faller broers gaven aan bij het ontwerp door dit destijds futoristische gebouw geinspireerd te zijn.

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Bovenstaande foto's zijn overigens allemaal mijn eigen foto's van mijn modellen.

Maar in 2016 zag ik deze foto's van Frank op internet van zijn verbouwde/gemodificeerde B-215, waarbij oa via een ietwat ingewikkelde constructie het draaiende firma symbool op het dak ook nog eens verlicht is gemaakt.

Ik viel zowat wat mijn stoel toen ik dat zag, zo mooi. En knap gedaan ook.
Dat wil ik ook nog eens zo proberen te maken.

• Leuk
Waarderingen: GND

te35-37

Active member
Als aanvulling op dit webmeester project, de 6 verschillende firmasymbolen, die ik gevonden heb om op dit mooie doorzichtige tankstation te plaatsen.
De Sinalco en Coca Cola zitten op het zelfde plaatje rug aan rug. De anderen zijn voor en achter gelijk van opschrift.

P1120631.JPG

Bovenaan