Faller B-93 Station Zeven (1958-1964)

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Hallo,

Faller station 'Zeven' (B-93) heb ik altijd een mooi en leuk station gevonden.
Lekker compact en dus ook geschikt voor de wat kleinere baan, en het station heeft veel fraaie details.

De B-93 bouwdoos was van 1958 tot 1964 in het Faller programma.
Ondanks dat het station al bijna 60 jaar geleden uit het Faller assortiment is verdwenen, is station Zeven nog altijd even populair bij de nostalgische modelbaner.

Helaas is het mij na jaren zoeken, nooit gelukt om een nog ongebouwde B-93 doos te vinden.
Maar afgelopen juni vond ik in Italie wel een keurig gebouwd model, met ook de originele doos uit 1959 er nog bij.
De man kocht deze bouwdoos in 1960 en plakte het station in 1960 ook in elkaar met de oude Faller PC505 lijm, de half opgebruikte tube was nog in de doos. Dat de doos uit 1959 komt is trouwens eenvoudig te zien, omdat op de cover van de doos het artikelnummer 'B-93' gedrukt is in rode inkt op een gele achtergrond. Alleen de dozen uit 1959 hebben dit zo, na 1959 werd het artikelnummer gedrukt op een witte achtergrond.

De italiaanse eigenaar bouwde het station zo uit de doos, zonder de eventuele toevoeging van een likje verf en ook geen extra bloemen opsmuk. Ik heb zelf een paar bakstenen een toefje oranje verf gegeven en ik heb bij de bovenste ramen wat bloemensmuk aangebracht (op de oude Faller wijze). En een jaren 50-60 Kibri '5830' buislampje gemonteerd in de reizigerstunnel.
De jaren 50-60 Merten reizigers maken het station af en klaar voor mijn in aanbouw zijnde TE baan.

Bijgaand wat foto's van het B-93 project.

Marco



























 
  • Leuk
Waarderingen: GND
Bovenaan