Faller container terminal 402

Webmaster

Administrator
Forumleiding
In 1974 bracht Faller haar echt operationele container terminal uit, met bijbehorende accessoires zoals de container vrachtwagen voor het AMS systeem en container wagen voor het spoor.

Het bijbehorende instructieboekje is pure jaren 70 nostalgie. Wat jammer toch dat die tijd voorbij is ...

De AMS '480' container vrachtwagen met metalen chassis werd in deze set standaard geleverd zonder motor.
Eigenlijk best raar. Daarom voorzag ik de vrachtwagen alvast van een Faller pancake motor met de 24:1 stads overbrenging.
Dit ook omdat ik stellig van plan was om de doos te bouwen.

Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan, omdat ik er 10 jaar terug achter kwam dat deze ongebouwde '402' doos, een echte zeldzaamheid is, en in ongebouwde staat betrekkelijk nooit te koop worden aangeboden.

Daarom heb ik mijn doos ook maar ongebouwd gelaten, want het is dan toch zonde ...

Het stempel op de 'kontrollschein' geeft aan dat mijn set van oktober 1974 is.
De 402 set is overigens NIET te koop.
Ik laat hem alleen maar zien om te pronken. :cool::):giggle:

• Leuk
Waarderingen: GND

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Is de container terminal van Röwa ook echt werkend zoals het Faller model ? Of is het een statisch model ?

De Faller terminal was (is) alleen geschikt voor incidenteel gebruik.
Want de nylon tandwieltjes slijten snel waardoor ze vreemde geluiden gaan maken en vastlopen en het tandwiel uiteindelijk scheurt.
De firma SB modellbau verkocht hier in het verleden vervangingstandwieltjes voor, of ze dit nog doen weet ik niet.

Ook rekken de lange veren al vrij snel uit, waardoor de terminal ook niet goed meer functioneert.
Maar ook hiervoor waren er particulieren initiatieven van Duitse hobbyisten die deze veren in kleine oplagen lieten maken, maar ook die rekken weer uit...

Ergo, de Faller container terminal vroeg/vraagt dus wel veel onderhoud.
Niet dat ikzelf die ervaring heb, maar op andere fora zijn daar topics vol over geschreven en ook over mogelijke oplossingen, waarvan digitalisering er ook één van was.

te35-37

Active member
Ja die terminal was als bouwdoos vanaf 1969 onder nr 5200 te koop en de motorisering kwam wat in 1972/73 onder nr 5201, die voor de aandrijving van de brug over bodem kwam later. Na het faillisement/het in faling gaan van Röwa is die door Brawa overgenomen. De plaatjes en toelichting staan in een apart onderwerp.

Laatst bewerkt:

GND

Member
Ik wilde die kraanset zo graag hebben dat ik een krantenwijk nam. Toen ik al genoeg had gespaard zei de winkelier dat de kwaliteit niet zo geweldig was, inderdaad iets met tandwielen. Toen maar de E40 gekocht en begonnen met bovenleiding.

Bovenaan