Gefolterde treinen

TEV

New member
In de jaren dat ik Trix Expressmodellen verzamelen ben ik al van alles tegengekomen. Van splinternieuw in doos tot zwaar afgeragde modellen.

Laatst trof ik in een aantal locomotiefjes die bij dezelfde eigenaar vandaan kwamen enorme plukken staalwol die aan de motormagneet waren blijven hangen. Ook tussen alle tandwielen zaten plukken staalwol. Tot nu toe waren haren, tapijtresten en oud vet de enige dingen die ik aantrof in de aandrijvingen van de locomotieven. Staalwol is voor mij een hele nieuwe ervaring. Krijg dat maar eens goed schoon... Uiteindelijk toch gelukt en ik heb nu 2 br80's met permamotor die uitstekend en muisstil over de baan zoeven. Gelukkig heeft de staalwol geen schade aangericht.

Soms sta je er van te kijken hoeveel mishandeling de Trix Express-modellen kunnen doorstaan en toch nog blijven rijden. Zo had ik 2 jaar geleden een v200 gekocht en als je daarmee schudde kwam er ZAND uit... Flinke schrobbeurt en ook die loc was weer gered. Hoe krijg je het voor elkaar.

Wat voor narigheid zijn jullie in de loop der jaren tegengekomen bij het openschroeven van een loc?

Stomer

New member
Hallo TEV,
Inderdaad ben ook ik in de loop der jaren verwaarloosd materiaal tegengekomen.Ik heb veel,zoniet heel erg veel onderdelen en ben dus ook niet bang dat ik hem niet meer in orde krijg.
Een jaar of wat geleden dacht ik,kom ik ga wat loc's bouwen uit mijn onderdelen voorraad,het resultaat was dat ik er 7 heb gebouwd en nog steeds veel over heb,en alles was nieuw,dus niet van sloop onderdelen.
Bij opknappen gaat alles tot op het laatste schroefje uit elkaar,dan alles schoonmaken in wasbenzine,geen petroleum ofzo maar wasbenzine,dan met zo'n klein compressortje de boel drogen met lucht,wasbenzine vervliegt namelijk erg gemakkelijk. Mijn ervaring met Trix is,al is het nog zo oud en nog zo slecht onderhouden,zet hem op de rails en het loopt. Toen "ik dacht in de jaren 90" Trix ging samenwerken met Märklin en er Märklin locs kwamen voor het Trix systeem kwam ik er ook achter dat het vet wat Märklin gebruikte vaak verharde met als gevolg dat hij niet meer reed,dat heb ik bij Trix nog nooit meegemaakt,en ik heb vrijwel alle modellen van Trix.
De nieuwe modellen rijden natuurlijk vele malen mooier dan de oudere,maar de oudere blijf ik het mooiste vinden.

TEV

New member
Zolang het met een beetje schoonmaken weer werkt, is dat toch wel mooi.

Pas had ik een br80 met permamotor onder handen, die reed niet. Bij nadere inspectie bleek de vorige eigenaar met alle goede bedoelingen flink wat aan het smeren is geweest. Het anker van de motor droop van de olie en zo ook de koolborstels. De motor met koolborstels en al een dag in een potje IPA 99% alcohol gedaan. Zelfs toen was het nog niet helemaal schoon. Beste is dan om ermee te gaan rijden en er kwam zowaar echte rook uit. Na een paar rokerige rondes, nog een keer goed gereinigd met alcohol en hij rijdt weer uitstekend. Ook vandaag nog gewoon mee gereden, is dus helemaal niets meer aan de hand. Toch niet de eerste keer dat ik dit aan de hand had. Het is allemaal op te lossen.

Leuk weetje bij de br80, de koppelstangen op de permamodellen 750/751 zijn een fractie korter dan de schijfcollectormodellen. Viel me vandaag pas op toen ik eentje aan het opknappen was. Van een paar gesneuvelde exemplaren toch weer een hele nette kunnen maken.

Stomer

New member
En er zijn ook BR80 modellen met alleen de drijfstang naar de cylinder en deze zijn weer mooier te maken door er koppelstangen die de wielen verbinden op te zetten.
Wist je dat er ook venster inzet ramen voor waren,een doorzichtig plastic kapje wat je in het machinisten huis kunt zetten,ziet er dan weer realistischer uit.
Maar de parmamotor ontdoen van de koolborstels en dan alles los in een pot/bakje wasbenzine schoonmaken is beter,en wanneer de motor draait dan een heel fijn vijltje even op de collector houden,dan loopt hij nog mooier.
En de BR80 achteras is voorzien van slipbandjes toch,nou zo'n zelfde as kan je ook aan de voorzijde zetten,is dus meer trekkracht door vier slipbandjes.

GND

Member
Hallo TEV,

Mijn biecht...
Ik ben in mijn jonge jaren daar (het mishandelen van treinen) ook schuldig aan geweest.

Mijn vader overleed toen ik 6 jaar oud was, dus toen had ik de volledige verantwoording van mijn treinbaan.
Toen ik een jaar of 10 was, bedacht ik me dat het erg irritant was dat de lichten in de wagons zo knipperden.
Dus ik op de plaats waar het plastic lichtgeleider zat, het weggebroken en een draadje doorgevoerd van wagon naar wagon.
Best wel een goed idee, maar het zag er niet uit met de kennis van nu.
Toen ook nog bleek dat de draden te stug waren, waardoor de wagons ontspoorden in de bochten, alle draden maar meer weggehaald.
Dat was dus 1 van de eerste blunders.

Met mijn DJO (De Jonge Onderzoeker) mentaliteit had ik de BR80 zou vaak uit elkaar gehaald, dat de kop van de schroef in de schoorsteen versleten was.
Ook was de schoorsteen beschadigd omdat ik niet een passende schroevendraaier had.
Wel had ik als 12 jarige zelf al de koolborstels vervangen. Dat dan weer wel...
Gelukkig kwam ik een paar jaar (2019 ?) geleden op de TEC dag in de Bilt een goede BR80 kap tegen.
Later heb ik via Marktplaats bij de vriendelijke OpaBartho nog wat losse onderdelen gekocht en de BR80 ziet er een stuk beter uit.

De laatste blunder, de verhuizing van 2003.
Ik viel met een doos, hierdoor is de autotransportwagon in de knel gekomen en is de bovenverdieping kapot en er compleet af.

Ondertussen, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik ben in mijn (veel te weinig) vrije tijd bezig om weer een baantje op te gaan zetten.
Eerst nog even het elektra naar de zojuist gebouwde schuur doortrekken, 20 meter grondkabel door een pijp leggen, dan begint het tuin- en schilderseizoen weer.
Ik vermaak me wel :cool:

Bovenaan