HWN (Heinrich Wimmer Nürnberg) NS 1100 goederentrein.

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Hallo,

In mijn kindertijd - begin jaren zeventig - heb ik veel gespeeld met een HWN (Heinrich Wimmer Nürnberg) NS 1100 met goederenwagons, die mijn oudere broer in 1963 als kerstcadeau kreeg.
Aan de hand van een HWN catalogus kon ik achterhalen dat het een HWN 'H0 Miniatur Batteriebahn Nr 170' was die mijn broer cadeau kreeg.

Ik had ook Trix Express, ook van mijn broer, en de HWN trein reed zonder problemen op de kartonnen Trix Express rails en over wissels, dit omdat de HWN locomotief en wagons dezelfde type wielen hadden als Trix Express, met grote wielflenzen.
Ombouw is dus niet nodig. Net als de meeste 'kaufhausbahnen' rijdt de loc op 4,5 Volt, net als de Trix Express batterij locs.

Ik heb nog steeds de HWN loc en wagons, maar door het vele gebruik zit er amper nog verf op.
Daarom zocht ik naar een tweede set die in een betere staat moest zijn.

En dat viel lang nog niet mee, vooral de loc en de autotransporter waren erg lastig te vinden.
Maar na lang zoeken heb ik toch een tweede HWN treinset kunnen samenstellen.

Erg blij mee ! Zie de foto's.

Marco





























 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Dank je wel Eric. Ik heb me inderdaad jaren de schompes gezocht om het setje compleet te krijgen.

Ik heb er inmiddels ook het HWN station Nr 160/24 bij. Zie foto's.
Dit station in niet zo zeldzaam, zo af en toe worden er exemplaren op de Duitse ebay aangeboden.

Ik weet niet of er meer forumleden zijn die ook het één of ander aan Kaufhausbahnen hebben ?
In dat geval is het misschien wel leuk om hier ook een Kaufhausbahn subforum aan te maken.

De Kaufhausbahn treinen zijn natuurlijk niet zo modelgetrouw als we van Trix Express gewend zijn, maar dat maakt ze nu juist zo leuk en daar zit hem voor mij ook de charme in.

Marco







 

te35-37

Well-known member
Die Lagerhalle doet mij erg denken aan Faller station Musberg met een kraantje erbij en het station aan Faller station.

Heb geen kaufhaus spullen. Maar in Duitsland is er een groepje mensen die zich daar mee bezig houdt. Kan dat voor je opzoeken indien je wilt.
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
@Eric, ja deze mensen ken ik ook, niet persoonlijk maar via internet.
Veel Kaufhausbaan rijders zijn actief op het Duitse forum Alte Modellbahnen en op forum Historische Modellbahnen, ook wel het Matrix forum genoemd. En natuurlijk de heer Rainer Haug, hij heeft ook boekjes over Kaufhausbahnen geschreven en zijn website Spur00.de is ook zeer informatief.

Marco
 

Wim Aerts

Member
Hallo,

In mijn kindertijd - begin jaren zeventig - heb ik veel gespeeld met een HWN (Heinrich Wimmer Nürnberg) NS 1100 met goederenwagons, die mijn oudere broer in 1963 als kerstcadeau kreeg.
Aan de hand van een HWN catalogus kon ik achterhalen dat het een HWN 'H0 Miniatur Batteriebahn Nr 170' was die mijn broer cadeau kreeg.

Ik had ook Trix Express, ook van mijn broer, en de HWN trein reed zonder problemen op de kartonnen Trix Express rails en over wissels, dit omdat de HWN locomotief en wagons dezelfde type wielen hadden als Trix Express, met grote wielflenzen.
Ombouw is dus niet nodig. Net als de meeste 'kaufhausbahnen' rijdt de loc op 4,5 Volt, net als de Trix Express batterij locs.

Ik heb nog steeds de HWN loc en wagons, maar door het vele gebruik zit er amper nog verf op.
Daarom zocht ik naar een tweede set die in een betere staat moest zijn.

En dat viel lang nog niet mee, vooral de loc en de autotransporter waren erg lastig te vinden.
Maar na lang zoeken heb ik toch een tweede HWN treinset kunnen samenstellen.

Erg blij mee ! Zie de foto's.

Marco





























 
  • Leuk
Waarderingen: GND
Bovenaan