Klauwkoppelingen los

TEV

New member
Inmiddels is de verzameling dermate groot dat ook het onderhoud van het rollend materieel een serieuze taak begint te worden.
Beurtelings rijden de 50 locomotieven afwisselend hun rondes over de baan. Vele locs zijn uitgerust met de roemruchte klauwkoppelingen in de aandrijving. Het principe is prima, maar het komt nog wel eens voor dat er een loc van het één op andere moment niet meer van zijn plek komt of bij aanschaf al niet wil rijden.

Vooral de v200 lijkt hier last van te hebben, maar ook bij een e10 of soortgenoot BLS ae 4/4 komt het kwaaltje voor.

De klauwkoppeling werkt zich los van de aandrijfas met als gevolg dat de loc zich niet meer op eigen kracht kan voortbewegen. Ik heb inmiddels gelezen dat er meerdere methoden zijn om dit op te lossen, deze heb ik ook uitgevoerd, maar de laatste paar jaar heb ik mijn eigen methode die ook prima werkt.
In eerste instantie leek het slaan van een braam op de as voldoende om de koppeling er weer op te bevestigen, echter het nadeel aan die methode is dat er toch wel enorm hard geslagen moet worden. Als het eenmaal zit, gaat het niet meer los. Bij een v200 heb ik dit een keer gedaan en die heeft het met die ingreep al 15 jaar uitgehouden.
De andere optie is het gebruik van superlijm of secondelijm. Deze methode is ook duurzaam gebleken, ik had aanvankelijk weinig vertrouwen, maar één v200 rijdt al zo'n 8 jaar met een drup secondelijm in de aandrijving en zonder problemen.

De laatste 20 locs die ik onder handen heb genomen hebben een andere aanpak gehad, namelijk een klein kloddertje soldeertin op de as. De as goed ontvetten en vervolgens een beetje soldeervet op de as aanbrengen, niet helemaal aan het uiteinde, maar ongeveer 1mm van het uiteinde af. Vervolgens de as goed warm maken met de soldeerbout en soldeertin toevoegen. Het moet mooi smelten en uitvloeien. Het is beslist niet nodig om grote hoeveelheden tin te laten vloeien, omdat het overtollige tin toch van de as afloopt.
De volgende stap is het bevestigen van de klauwkoppeling, schuif die op de op de as. Als het goed is zal hij nu niet zo makkelijk op de as schuiven, hij stuit op het dunne randje tin dat is aangebracht. Met een klein hamertje kan de koppeling verder op de as worden getikt, net zover totdat het puntje van de as zichtbaar wordt in het hart van de koppeling. Het geheel zit nu muurvast en zal enkel bij verhitting van de tin weer loskomen.

Belangrijk is dat er geen zilversoldeer wordt gebruikt, dit is veel te hard! Gebruik het liefst loodhoudende tin, die is vrij zacht en dat maakt dat de klauwkoppeling makkelijk zichzelf erin vastzet. Die klauwkoppelingen zijn gegoten en de kans dat ze splijten is daarom groot als er teveel geweld wordt gebruikt.

Deze methode heb ik inmiddels ook met succes toegepast bij het vastzetten van nylon tandwielen op de wielas. Het is bij 3 locs gebeurd dat het messing busje in de kern van het nylon tandwiel was gescheurd, met een heel klein beetje tin op de as kan het busje met tandwiel en al er netjes overheen worden getikt met een hamertje. Ook hier geldt, niet teveel tin gebruiken en gebruik een zachte soort. Dit is voorgekomen bij de v200 op de wielas en het tussentandwiel van de v36.

Ik heb met deze methode al vele locs weer netjes rijdend gekregen, wellicht hebben jullie er ook iets aan.

DJB

New member
Hallo TEV, heb je geen probleem met de kuststof busjes waar de aandrijfasjes in draaien als je die flink warm maakt ?
Zelf gebruik ik een klein slijpsteentje ( puntje ) op de dremel, maak de as, op de plek waar het klauwtje komt, heel iets ruw op 3 of 4 plekjes en zet het klauwtje er weer op na eerst beide delen goed te ontvetten, Door het opruwen gaat het klauwtje al weer strak op de as. als het op zijn plaats zit dan voor en achter het klauwtje een heel klein drupje 2 seconden lijm, dit hele dunne spul. Tot op heden meerdere zo gedaan en het zit vast.

TEV

New member
Ik heb dit tot nu toe alleen toegepast op assen zonder kunststof busjes erop. Wel draaien de assen in lagers, maar die zijn van messing en dat smelt niet.

DJB

New member
Dag TEV:
""Ik heb dit tot nu toe alleen toegepast op assen zonder kunststof busjes erop. Wel draaien de assen in lagers, maar die zijn van messing en dat smelt niet.""

Ik weet niet op welke modellen, of vanaf wanneer maar ik heb er al meerdere gehad waar kunststof busjes in zitten o.a. V200 , vandaar de vraag. En messing smelt inderdaad niet bij temperaturen van een soldeerbout. :)

TEV

New member
Ik heb vele modellen v200 onder handen gehad, maar daar geen kunststofdelen kunnen ontdekken op het kruisje en de nylon wielisolatie na. Verder eigenlijk helemaal niets. Als er kunststof delen aan te pas komen, dan is solderen niet echt een optie inderdaad.

Bovenaan