Mijn TE modelbaan 2.0 - 4

Hans Shunter

Active member
Hallo Forumleden,

We gaan nu verder met de bouw van de handbediende draaischijf.

20200224_130322.jpg

Wat hebben we hiervoor nodig;

Een plaatje multiplex 40 x 40 cm. 12 mm dik.
Twee rails 4304.
Lampfitting benodigdheden voor schemerlamp, d.w.z. messing buis met aan de buitenkant schroefdraad, lengte 7 cm. ( Bouwmarkt )
Een bus met schroefdraad aan de binnenkant, glad aan de buitenkant, die past op de buis van 7 cm.
Twee platte moeren met 2 sluitringen en een paar opvul ringen om het draaiplateau af te stellen op hoogte.
Vier wielen ( op 2 assen ) van een oude model truck of oplegger 1 : 87. ( rommeldoos )
U T P kabel, van een modem naar computer, op rollen van 1 t/m ? mtr.
Isolatie kous.

20200330_114344.jpg


Tip... UTP computerkabel 8 aderig, in 4 hoofd kleuren t.w. blauw, groen, bruin en oranje als ook in de 4 sub kleuren blauw/wit, groen/wit, bruin/wit en oranje/wit.
Deze is heel erg goed te gebruiken voor de stroom voorziening van o.a. wissels, relais, verlichting, rails enz.
Verkrijgbaar in vele meters bij de computer handel.

20200330_113719.jpg
Spax schroefjes 2 x 12 mm.
Nylon sluitringetjes m 3. verkrijgbaar bij Toolstation.
Kartonnen pizzadoos
OIP[1].jpg

Aan de slag...

Ga verder met het leggen van het spoor emplacement, tot aan de plaats waar de draaischijf is ingepland.

Neem de pizzadoos en snij deze open en vouw hem uit.
Op het uitgeklapte deel bepaal je het midden, m. b. v. een lineaal, een kruis te zetten met potlood.
Trek een lijn over de hele lengte van de doos en door het midden van het kruis, dat tevens het middelpunt is van de draaischijf.
De draaischijf heeft een diameter van 314 mm. en dat is dus R = 157 mm.
Dat is groot genoeg voor een BR 01 en dat komt ook goed uit met het afkorten van de rails tussen de bielzen.
Neem een passer en zet deze op R 157 mm. en maak daarmee een cirkel vanuit het midden van het kruis.
Je hebt nu de kuil van de draaischijf getekend.
Neem een gradenboog en teken een lijn van 15 en een van 30 graden, aan beide zijden van de basis lijn, vanaf het midden van het kruis.
Je hebt nu een basislijn van 0 graden, 2 x 15 en 2 x 30 graden getekend.
Dat is dus in totaal 5 lijnen.

De locloods, in dit geval een 3 sporenloods van Vollmer 45754, heeft een sporen geometrie van 15 graden.
Als je geen handbediende draaischijf wilt, dan kan je er voor kiezen om een elektrische, op afstand bedienbare draaischijf, 7186 van Märklin in te bouwen.
Dit vereist wel enige aanpassingen met het aansluiten van de TE rails!!!

Zet de loods op het karton en bepaal de afstand tussen de kuil en de ingangen van de loods door de lijnen precies in het midden van de ingangen te plaatsen.
Teken deze ingangen af met potlood.
20200330_144522.jpg

Leg het karton over de sporen en verschuif deze totdat alle lijnen overeen komen met de middenrails.
Zet het karton vast met punaises.
Neem alle lijnen over op de houten grondplaat.
Sla een spijkertje in het midden van de kuil, begin- en eindpunten van de lijnen en trek voorzichtig het karton weg.
Als het goed is zijn alleen de punten van de lijnen zichtbaar.
Maak de lijnen zichtbaar door een lineaal tegen de spijkertjes te leggen en een potloodstreep te zetten.
Je hebt nu een duidelijk beeld hoe het er uit gaat zien...

Neem een latje van ongeveer 5 mm dik en 20 cm lang en maak aan de zijkant 2 zaag sneden overeenkomstig R 157 mm.
Het mag nu duidelijk zijn, plaats een snede tegen het spijkertje, tegen de andere een potlood en trek daarmee een cirkel...

Boor aan de binnenkant van de cirkel een gat en zaag met een decoupeerzaag de cirkel uit.
Maak eventueel met een schuurpapier het gat mooi rond.

Van het uitgezaagde ronde deel maken we de brug van de draaischijf.
Teken 2 parallel lijnen vanaf het midden, 2 x 5 = de totale breedte van de brug 10 cm.
Teken m.b.v. een passer R 147 en teken deze op de brug.
Vanaf de zijkant van de brug een lijntje, 10 mm evenwijdig naar binnen.
Zaag deze 4 hoekjes uit.
Boor aan de onderkant van de brug een gat van dezelfde maat als de gladde bus, dit halverwege de brug dikte.
Dit is meteen het draaipunt en als het goed is heb je daarop geen speling.
Boor hetzelfde gat door met 7 mm.
Je kan nu de bedrading er doorhalen.
Verwijder de wielen van de assen door deze met een tangetje door te knippen.
Tik met een hamertje de wielen met een spijkertje in de uitgezaagde hoeken van de brug.
Gebruik hiervoor passende spijkertjes, die lang genoeg zijn, om goede houvast te hebben.
Doe dit zodanig dat de brug gedragen wordt door de 4 wielen en dat deze vlak, soepel en vrij draait.

20200330_110356.jpg
20200330_110249.jpg

Neem de vierkante multiplex plaat en bepaal het midden door er een kruis van hoek naar hoek te tekenen.
Sla wederom een spijkertje in het kruis en teken met het latje van R 157 mm. een cirkel, die leidend is voor het plaatsen van de onderplaat.
Plaats m. b. v. een tweede persoon de plaat, precies in het midden van het gat, aan de onderkant van de grondplaat.
Zet de hoeken van de onderplaat goed vast aan de grondplaat.
Verzink de sluitring met moer in de onderplaat, door met dezelfde boormaat als de ring, halverwege in de plaat te boren.
Boor daarna het gat met de diameter van de buis met schroefdraad door.
Monteer de buis met schroefdraad door het gat en zet deze vast met de sluitringen en moeren.
Draai daarna de gladde bus er op.
Stel het geheel op hoogte af zodat de brug vrij en soepel draait.
Maak hier eventueel gebruik van opvul ringen.
De kuil is nu klaar..

20200330_110240.jpg
20200330_110307.jpg

Neem de 2 TE rails 4304 en schuif deze aan elkaar.
Leg ze met de raillassen op het midden van het gat van de brug.
Verwijder de uitstekende delen van de rails met een dremel en doorslijpschijf.
Als het goed is, is dat precies in het midden van 2 bielzen.
Knip een halve meter UTP kabel af en doe deze ontmantelen.
Je hebt nu 4 dubbele strengen draad.
Doe deze van elkaar scheiden.
Gebruik hiervan de blauwe voor de middenrail en 2 oranje draden voor beide spoorstaven.

De twee oranje maak je later samen aan de rode c.q. bruine ringleiding vast.
Dan maakt het voor de desbetreffende loc niet uit vanuit welke richting deze de draaibrug opgereden komt.

Haal de mantel van de 2 oranje 4 mm. er van af en van de blauwe 10 mm.
Schuif de rails, op de juiste wijze, niet helemaal tegen elkaar aan
Maak van de ontmantelde blauwe draad een lusje en steek die, vanuit de onderkant rail tussen de bielzen, door het midden van de twee middenrailveertjes.
Trek de draad terug zodat deze vast blijft haken tussen de veertjes.
Schuif daarna de twee rails goed tegen elkaar aan.
Neem de twee oranje en haal die op dezelfde wijze de draden door de bielzen.
Steek een dun mesje tussen raillas en biels en maak hiermee een klein openingetje, zodat je de oranje draad er tussen kan steken.
Verwijder het mesje en de draad zal hierdoor vast klemmen.

TIP... Je kan dit op elke plaats van de baan toepassen ter ondersteuning van de rijstroom.
Dit met de juiste draadkleuren voor elke rijrichting!!!

Zo ook voor de locloods sporen.
Deze spoorstaven doe je ALLEMAAL doorverbinden met rode draad aan de rode klem van de trafo, of ringleiding, die het emplacement bedient.
De blauwe draden van elke middenrail sluit je apart aan op de GROENE wissel schakelaar, enkel - of 4 voudig blok.

TIP... Sporen maak je stroomloos, door de blauwe draad van de middenrail te onderbreken met de GROENE wissel schakelaar, zodat je een loc buiten dienst kan zetten.
Zo lang als je de groene knop ingedrukt houdt, is de loc rijvaardig.
Wil je constante rijstroom, gebruik dan de GELE schakelaar.

Voor meerdere locs en / of treinen op een spoor, zie Trix Express Raadgever.

Trix express raddgever.png



20200330_142246.jpg

Herhaal dit met de andere draad en trek de bundel door de buis heen.
Voorkom sluiting en schuif een isolatie kous over de bundel tegen het doorslijten, als gevolg van het draaien van de brug.
Check nog even of alles goed zit en zet de rail met schroefje en nylon ringetje op de brug vast.
Twee aan de uiteinden en het midden.
De nylon ringetjes zorgen voor isolatie en een goede aftand tussen middenrail en spoorstaaf.

Maak m.b.v. de kortonnen sjabloon de bedding van de locloods op maat.
Dus 22 mm. vanaf de middellijn erbij tellen.
Leg de bedding op de grondplaat tegen de kuil en leg daarop de sporen.
Meet m.b.v. het sjabloon alles goed uit en zet alle sporen vast zoals beschreven.
Plaats daarna de locloods en richt alles goed uit.
Zet deze aan de achterkant, tegen een paar schroefjes aan, zodat een te ver inrijdende loc niets kan verplaatsen.

20200224_130322 - kopie (2).jpg

Werk de draaischijf af met de ruwe kant van hardboard, dit lijkt op een looppad, rond gezaagd en 3 cm breed. zie foto 1.
Je kan de brug aan beide zijden nog eventueel verfraaien met duwbomen, gemaakt uit cocktailprikkers.
Deze kan je het beste lijmen, want schuin in boren gaat niet zo makkelijk, een beschadiging is gauw gemaakt.
Geef het geheel een kwastje en klaaaaarrrrrr….


Het volgende deel gaat over stroomvoorziening, ringleiding en bedrading e.d.


Veel hobby plezier...

Groeten, Hans
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan