Pola B-600 station Rheden

te35-37

Well-known member
Hierbij foto's van het station Rheden, wat ten oosten van Arnhem riching Zwolle ligt. Marco jij hebt hier nog foto's van de werkelijkheid van dacht ik.
De onderste is de spoorkant, maar vergeten een spoortje te leggen.. Was toen een modern klein station begin jaren 60.

fullsizeoutput_65f0.jpegfullsizeoutput_65ef.jpegfullsizeoutput_65f1.jpeg
 
Laatst bewerkt:

GND

Well-known member
Dat station heb ik vroeger ook gehad !

Pola bouwpakket B600


Ik was een jaar of 8 toen ik die kreeg.
Helaas heeft dat station bij mij de verhuizingen niet overleefd......

Er is door Pola wel een beetje fantasie gebruikt als ik naar oude foto's kijk.

Rheden.jpg
 

te35-37

Well-known member
Op de laatste Trixdag stond er ergens een te koop voor een paar euro's.
Denk dat dat met die fantasie nogwel meevalt. Kan zo snel geen opmerkelijke verschillen vinden, behalve dan het naambord.
 

GND

Well-known member
Bij Pola is het dak iets verhoogd en ligt er dak opde verhoging in een V vorm.
Kan aan mij liggen dat ik die zw foto niet goed bekeken heb.
 

te35-37

Well-known member
Ja inderdaad, dom dat had ik niet gezien, terwijl het heel duidelijk is. Misschien mocht het niet precies nagemaakt worden i.v.m. kopierechten.

Er was destijds-jaren 60- een boekje ,exploitatie van de modelbaan' en daar stonden een paar van dit soort stations in. Dus waarschijnlijk was het een standaard ontwerp, wat naar believen groter/langer of kleiner gemaakt kon worden.
Hierbij ook nog de ongebouwde versie van dit station.
Dat verhoogde dak is weg te laten en te vervangen door een dak afgedekt met asfalt=fijn schuurpapier.
fullsizeoutput_65fa.jpeg
 

te35-37

Well-known member
Schreef hierboven, dat het station in ,exploitatie van de modelbaan' stond. Helaas mis. Hier is de tekst en plattegrond in ,de spoorbaan thuis' uit augustus 1961. Dit was een uitgave van de Hobby Bulletin van de uitgeverij de Muiderkring. Boekje had een korte voorloper in 1957/58 - zie foto links van dit boekje -en spoorbaan thuis was een groot succes, want werd in maart 62 al herdrukt en nog eens met nieuwere opmaak in 64.
De tekst werd toen uitgebreid en gesplitst in 3 delen:
-dit was het 1e deel,
- dan deel 2 het sporenplan van de modelbaan en
- deel 3 de explotatie van de modelbaan.
Het station Rheden bleef in alle versies als bijdrage gehandhaafd. Andere delen werden gemoderniseerd, want de ontwikkeling van de modeltrein ging toen razendsnel.

Achterin hadden Trix, Märklin en Fleischmann een paginagrote reklame, hier de Trix reklame
En zoals opgemerkt hier niet die dakopbouw die door Pola werd toegevoegd.


fullsizeoutput_6ce9.jpegfullsizeoutput_6cea.jpegfullsizeoutput_6ce8.jpegfullsizeoutput_6cee.jpeg
fullsizeoutput_6cef.jpeg
 
Laatst bewerkt:

te35-37

Well-known member
Andy, Dutch das ist doch English? Wann du das plat von Niederrhein oder Ost-Friesland - Bremen - Schelwig-Holstein lernt, daß ist genau Niederländisch, nur geschrieben wie man in Deutsch die Buchstaben aussprecht.
In 1500-1700 war die Sprache in England, von Calais bis zum Köningberg, Denemarken, Zweden, Norwegen so gleich das die allen einander verstehen konnte..dann waren da aber einige gelernte Herren gekommen die mit Hochdeutsch angefangen sind.
Soll Morgen die Inhaltsaufgabe fotografieren und dabei kleben.
 

te35-37

Well-known member
Hallo Andy,
Hier ist den Inhaltsaufgabe eben wie etwas von die Seiten vom ,de modelbaan thuis'.
Een van de schrijvers was de heer Enter, een NS-er die het liefst de stoomlocs zo snel mogelijk omgesmolten zag. Vandaar dat er veel over de NS in staat.
Het boekje begint met een Fleischmann baan van ±1956 met kartonnen sporen, later van de messing sporen voorzien. Meeste gaat over 2-rail systeem en de NS in die tijd.
De landschapstukjes zijn zeer Nederlandse onderwerpen en vormgeving.

P1080603.JPGP1080602.JPGP1080601.JPGP1080600.JPG
 
Laatst bewerkt:

Gleis 3601

Moderator
Forumleiding
Hallo ,

sehr interessant finde ich die historische Print Werbung ... das layout ist speziell Niederländisch , es muss also auch dort gemacht worden sein ... gab es einen General Importeur oder konnte jeder Spielwarenhändler selbst in Nürnberg ordern ?
 

te35-37

Well-known member
Ab jedenfalls 1957 war Otto Simon in Hengelo der Vertreter Fleischmanns in Die Niederlände. Wann Pola mit die Nahme Quick (das ist doch die gleiche Firma. oder schreib ich hier Quatsch?) - die Katalog würde am Anfang ab 1964/65 in die Niederländische Fleischmann Katalog in der Mitte abgedruckt, , warscheinlich als Ersatz das Ende von RS Nachfolger xx in 1958 - auf die Markt kam, haben die auch diese Vertretung bekommen/genommen.
Otto Simon war sehr aktiv auf die Niederländische Modeleisenbahnmarkt: Absatz vom Werk für Fleischmanns Vertreter der Niederlände war eben so groß wie die Absatz alle andere Ausländische Absatze zusammen.
Später -herum- 1984 ist Otto-Simon unter Harry Becker (der man der Eisenbahnen bei Otto Simon) mit die ,Modelbaankrant' gekommen, wo alle Neuheiten über die von Ihnen Vertreten Marken (u.a. Busch, Revell) in veröffentlicht werden.
Obwohl ich nicht dabei gewesen bin, denke ich das Otto Simon mit diese Zeichnungen zu Pola Quick gegangen ist um das Modell zu produzieren. Vielleicht daß das Dach mit dieses extra weißes Stück gemacht worden ist aus kopyrechtliche Gründe, damit das Modell nicht genau dieses Architectentwurf mit warscheinlich Kopyrecht kopiert hatte und damit Zahlungen vermieden würden.
Kibri hatte in diese Zeit - Jahre 60 - einige Niederländische Modelle hergestellt und mit eines oder anderes Gebäude da Kopierechtschwierigkeiten gekriegt, da keinen Genehmiging gefragt worden war. Mehr weis ich nicht.
 
Laatst bewerkt:

Wim Aerts

Member
Schreef hierboven, dat het station in ,exploitatie van de modelbaan' stond. Helaas mis. Hier is de tekst en plattegrond in ,de spoorbaan thuis' uit augustus 1961. Dit was een uitgave van de Hobby Bulletin van de uitgeverij de Muiderkring. Boekje had een korte voorloper in 1957/58 - zie foto links van dit boekje -en spoorbaan thuis was een groot succes, want werd in maart 62 al herdrukt en nog eens met nieuwere opmaak in 64.
De tekst werd toen uitgebreid en gesplitst in 3 delen:
-dit was het 1e deel,
- dan deel 2 het sporenplan van de modelbaan en
- deel 3 de explotatie van de modelbaan.
Het station Rheden bleef in alle versies als bijdrage gehandhaafd. Andere delen werden gemoderniseerd, want de ontwikkeling van de modeltrein ging toen razendsnel.

Achterin hadden Trix, Märklin en Fleischmann een paginagrote reklame, hier de Trix reklame
En zoals opgemerkt hier niet die dakopbouw die door Pola werd toegevoegd.


Bekijk bijlage 2015Bekijk bijlage 2016Bekijk bijlage 2014Bekijk bijlage 2017
Bekijk bijlage 2018
 
Bovenaan