Röwa container terminal 5200-5201-5202 een Willy Ade project

te35-37

Active member
Hierbij alvast de plaatjes van de catalogus 72/73 met de kraan. De aandrijving van de kraan over de weg was toen nog in ontwikkeling, zie tekst katalogus. De kraan als bouwpakket was er in 1969 voor DM 18,90 al , de rest kwam stapsgewijs.
In 1974, toen de jaarlijkse inflatie al een tijdje aan de gang was, kostte het bouwpakket 5200 ƒ 37,50, de motoren 5201 ƒ 115,50 en was de motorisering van de rijstraat nr 5202 nog in voorbereiding.
Dat doe ik ook met het opbouwen van deze bladzijde.
Zoals al bij de Faller containerkraan gemeld, werd deze kraan na het faillissement van Röwa in 1975 door Brawa overgenomen en lange tijd gevoerd.
In de jaren 80 kocht ik deze kraan, die grijze maar met die doos, waar die als bouwdoos ingezeten had.
De draden komen uit de poten, omdat de aandrijving voor het wegdeel bij Röwa nog niet leverbaar was. Deze kraan was dus statisch, maar kon wel de containers optakelen en in de dwarsrichting verplaatsen en lossen.
De andere kraan kocht ik later een keer.
Momenteel moeten de motoren weer op gang gebracht worden door de oxidatie. Maar beide motoren voor het dwars verplaatsen draaiden.
Die grijze kraan moet als bouwdoos in die Röwa doos gezeten hebben, want die heb ik met die eerste aankoop samen gekregen.
De draden voor de besturing komen uit de poten van de kraan, dus ten laatste van rond 1974-75.
De kraan bovenop met het dakje op de doos ziet er evenwel uit zoals die van de rechter kraan op de foto, waar beide kranen naast elkaar staan. Maar het onderstel links is dan weer meer zoals op de doos en in de katalogus.
De aandrijving was weer typisch Willy Ade, zoals bij zijn andere kranen via slepers over kontaktstrippen van koper en de koperen geleiders en schroefdraad.
P1120590.jpgP1120588.jpgP1120589.jpg

P1120595.jpgP1120597.JPGP1120600.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan