Rivarossimodellen koop ik niet, of toch?!

TEV

New member
Hallo Trix Express liefhebbers!

Zoals de meesten hier, draag ik Trix Express een warm hart toe en heb ik in de afgelopen jaren aardig wat verzameld. Met name het modellengamma van de vroege jaren 60 is in mijn verzameling goed vertegenwoordigd. Zo heb ik nu bijna alle modellen die er anno 1962 op de markt waren. Onder andere staat in de catalogus van 1962 een aantal modellen die door Rivarossi gemaakt werden. Nu heb ik me daar nooit zo in verdiept, al rollen die wagentjes met metalen wielen wel heel erg mooi. Toch heb ik bijna alle vergaarde Rivarossiwagens weer van de hand gedaan, bij lange treinen wilde ze in de bochten nog wel eens gaan kiepen en bovendien had ik geen bijpassende loc. Bovendien kun je niet alles maar bewaren.

Een tijdje geleden trof ik op marktplaats een setje Trix Express aan met een prachtige set poprijtuigen. Nieuw in doos, ongelooflijk. Daarnaast waren er 2 mooie e-loks bij, een E184 en E40. Alhoewel, 2??? Helemaal onderin de doos trof ik een doosje aan met daarin een bruine loc die mij wel bekend voorkwam, hij staat immers in de catalogus van 1962. Het bleek om een Rivarossiloc te gaan met als catalogusnummer 2242. Dat is een leuke bijkomstigheid en na wat reparatiewerk had ik een goed rijdende loc die dus eigenlijk niets heeft gekost. Zoiets maak je maar zelden mee. Althans... Recent kocht ik een doosje Trix Express in slechte staat en het geheel diende opgeknapt te worden. Dat is natuurlijk geen enkel bezwaar in de kerstvakantie. Bij het uitpakken viel me op dat er nog een 3-tal bruine wagons in een wikkel bubbelfolie aan de deal waren toegevoegd. Dat er nog wat extra's in zou zitten had de verkoper mij wel verteld, hij hoefde er niets voor te hebben, maar wat het precies was kon hij me niet vertellen. Het gaat hier om 3 rivarossi rijtuigen met catalogusnummer 3951. De balgen waren eraf, maar die zaten in een andere wikkel met bubbelfolie. Kortom alles compleet, alleen even lijmen.

In eerste instantie vond ik de loc en de wagons zo lelijk dat ik er eigenlijk direct weer vanaf wilde (ja sorry...), maar inmiddels ben ik wat bijgedraaid en vind ik het toch wel een sympathiek ensemble.

Hieronder een plaatje van de loc en de rijtuigen die ik heb gekregen:

.IMG_20221225_173527994.jpg
 

te35-37

Well-known member
Deze bruine ( de bovenkleur heet ,Isabella' volgens een van de legendes naar o.a. een Koningin in ook de Zuidelijke Nederlanden die haar kleding niet verschoonde voor de stad Oostende ingenomen zou zijn) rijtuigen worden in Italië ,centoporti' oftewel ,honderddeuren' genaamd. Vanaf 1928 tot 1951 gebouwd en totaal over de 1400 stuks.
Er bestaan er nog een aantal van , die door de door de FS opgerichte stichting voor historische -veelal rijdend wagen en loc- materiëel ingezet worden voor hostorische ritten. Er zijn zilvergrijze en groene versies.

De loc is de E 424 ontworpen in de jaren '30, maar gebouwd in de periode 1943-1951, totaal 158 stuks.
In 1952 kwam Rivarossi met dit model incluisif een nieuwe motor uit (de vorige waren de Trix kopiën), welke daarna met het vorderen van de modelbouwtechniek steeds nauwkeuriger nagemaakt werd. Het grijze deel in het midden is de bagage-afdeling.
De locs reden max 120 km/u en werden tot 2007 gebruikt. Er zijn er nog die rijvaardig zijn en bij de FS-Stichting horen (dus niet zoals in Nederland waar particulieren oude treinen moeten redden) .

De Rivarossi locs hebben een wormwiel aandrijving in het draaistel.
Het kan zijn, dat het vet is sinds de jaren 60-80 gaan plakken, waardoor er slechte rijeigenschappen ontstaan tot doorgebrande ankers.
Oplossen door met wasbenzien allles schoon te maken en opnieuw invetten net als bij Trix locs.
 
Laatst bewerkt:

te35-37

Well-known member
Nog een aanvulling: de motoren van Rivarossi hebben vaak hele kleine kogellagers. Onze meester-reparateur Jan van der Slik heeft in ± eind 2005 2 artikelen geschreven over het onderhoud van én de motoren én het aangedreven draaistel.
Daarvan heb ik een keer van hem een afdruk gekregen.
TEV, voordat je de motor en het draaistel uit elkaar gaat halen lijkt het mij van belang dat eerst te lezen/bij Jan te rade te gaan.
 

TEV

New member
Dank voor alle aanvullende informatie. Weer wat geleerd! De techniek heb ik wel een keertje aangepakt door al het oude vet eruit te halen. Die minuscule kogeltjes ben ik ook tegengekomen en ben er voorzichtig mee omgesprongen zodat er niets zoek is geraakt. Het draaistel is er dus al volledig af geweest en netjes gereinigd. Hij snort weer vrolijk over de baan. Aan de kwaliteiten van Jan twijfel ik absoluut niet hoor. Maar ik ben zelf gelukkig ook behoorlijk handig met het kleine priegelwerk. Tot op heden heb ik alle defecten aan mijn eigen materieel zelf kunnen verhelpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

te35-37

Well-known member
Graag gedaan.
Heb dat stukje over Jan erop gezet, indien er anderen zullen zijn, die hierdoor geïnspireerd raken, daarna zo'n loc kopen en dan merken dat het rijdend krijgen niet zo eenvoudig is.
 
Bovenaan