Trambaan Rivarossi-Trix

te35-37

Member
Door deze tram/treinbaan op Eurospoor 2010 ben ik in kontakt gekomen met Jan en Jan-Willem, die mij vroegen, of ik met de Rivarossi-Trixtrambaan een keer naar de club wilde komen. Dat was in Eindhoven. Daarover in het volgende bericht.
Deze trambaan was zo opgebouwd: aan de ene kant alles jaren 50-stijl met houten huisjes en Hamotrams. Als scheiding met het volgende deel een rivier met blikken boten erop die tot eind jaren 50 nog verkocht werden. Dat volgende deel was de trambaan van Rivarossi/Trix met alles in heel veel plastic gebouwen, op het een hoek na, waar 60-er jaren DDR huizen van hout/karton stonden. Beide standelen werden verbonden door de Schwebebahn/hangtram van Stube. Er omheen was een enkelsporie baan met de kartonnen Fleischmann sporen van 1952. Daarop reden een aantal gelijkstroom treinen. Het was voor mij 8-9 uur opbouwen op tafels die er al jaren. Alles heeft toen 3 dagen lang zonder noemsnswaardige storingen gereden.
 

Bijlagen

  • 3 riv baan van station.jpg
    3 riv baan van station.jpg
    87,7 KB · Weergaven: 9
  • 5 60 van boven, riv 50.jpg
    5 60 van boven, riv 50.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 9
  • 5 60 van boven, riv 50.JPG
    5 60 van boven, riv 50.JPG
    135,3 KB · Weergaven: 9
  • 7 1340 span en sleep bocht fa station.jpg
    7 1340 span en sleep bocht fa station.jpg
    144,4 KB · Weergaven: 7
  • 11 riv stat, tram, fabriek.jpg
    11 riv stat, tram, fabriek.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 7
  • station en stad boven  voor.jpg
    station en stad boven voor.jpg
    151,3 KB · Weergaven: 7
  • 3.jpg
    3.jpg
    180,8 KB · Weergaven: 7
  • 9.jpg
    9.jpg
    179 KB · Weergaven: 5
  • 3 schwebebh 50 stad.JPG
    3 schwebebh 50 stad.JPG
    105,5 KB · Weergaven: 4
  • PA300327.JPG
    PA300327.JPG
    141,1 KB · Weergaven: 4
  • 8 60 tram, vakwerkhuisje.JPG
    8 60 tram, vakwerkhuisje.JPG
    89,1 KB · Weergaven: 4
  • 10 60 tram bocht naar eindlus.JPG
    10 60 tram bocht naar eindlus.JPG
    91,4 KB · Weergaven: 4
  • 9 60 tram rechtdr bij eindlus.JPG
    9 60 tram rechtdr bij eindlus.JPG
    84,4 KB · Weergaven: 4
  • 12 a laag straat, riv tram.jpg
    12 a laag straat, riv tram.jpg
    101,1 KB · Weergaven: 5
  • 11 60 tram voor wissel.JPG
    11 60 tram voor wissel.JPG
    106,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

te35-37

Member
De trambaan die ik in Einhoven opbouwde was met een aantal Italiaanse gebouwen. Het station was door het aankopen van wat wissels verder uitgewerkt dan op Eurospoor. En daar staan ook een paar Rivarossi trolleybussen van ± 1950. Deze tram heeft in heel Italië gereden, maar er is nog maar een exemplaar bewaard gebleven, door een particulier - mr. Ogliari een jurist van Milaan - die een eigen museum had ten westen van Milaan. Nadat de werkgroep letterlijk uitgestorven was, is het trein en trampark verplaatst naar het transportmuseum bij de grote westelijk gelegen Milanese luchthaven Malpensa. Hierbij een paar foto's van deze tram in dat Ogliari museum.
 

Bijlagen

  • PICT0001.jpg
    PICT0001.jpg
    126,9 KB · Weergaven: 2
  • PICT0002.jpg
    PICT0002.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 2
  • PICT0005.jpg
    PICT0005.jpg
    125,7 KB · Weergaven: 2
  • PICT0007.jpg
    PICT0007.jpg
    129,8 KB · Weergaven: 2
  • PICT0008.jpg
    PICT0008.jpg
    112 KB · Weergaven: 2
  • PICT0010.jpg
    PICT0010.jpg
    132,1 KB · Weergaven: 2
  • PICT0014.jpg
    PICT0014.jpg
    125,4 KB · Weergaven: 2
  • PICT0015.jpg
    PICT0015.jpg
    125,1 KB · Weergaven: 2
  • PICT0016.jpg
    PICT0016.jpg
    131,1 KB · Weergaven: 2
  • SAM_2750.jpg
    SAM_2750.jpg
    102,7 KB · Weergaven: 2
  • SAM_2758.jpg
    SAM_2758.jpg
    39,3 KB · Weergaven: 2
  • SAM_2752.jpg
    SAM_2752.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 2
  • SAM_2114.JPG
    SAM_2114.JPG
    147,1 KB · Weergaven: 0
  • SAM_2120.JPG
    SAM_2120.JPG
    181 KB · Weergaven: 0
  • SAM_2121.jpg
    SAM_2121.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

te35-37

Member
De verpakkingen voor Rivarossi en Trix waren niet het zelfde: zowel de setdozen als de losse onderdelen verschilden. Rivarossi verkocht de sporen of andere spoordelen per 2 in een doos, maar Trix stopte er 12 in.
De Trixsets waren kleiner: een klein ovaal met maar 1 recht deel tussen de bochten, bij Rivarossi werd er een rechtdeel meer in de doos gestoken, waardoor er 2 rechte delen tussen de bochten zaten, met gevolg dat de doos langer werd. Er kon nog een trafo aan die doos toegevoegd worden..Het karton was echter nogal dun. Door het gewicht van de inhoud ook al zonder die trafo zijn er maar weinig van die grote dozen heel gebleven. Er komen nog wel wat plaatjes.
Rivarossi verkocht wissels en een 90 graden kruispunt met de bijbehorende bovenleidingstukken. Trix hield het bij rechte en gebogen straatdelen.
De doos met de groene tram werd erst met en later zonder bovenleiding verkocht. Reed dus via stroom vanaf het spoor.
In 1961 kreeg de tram op de Italiaanse modelbouwbeurs de gouden Pinokkio. Vandaar die rode band met Pinokkio erop. De reden voor de prijs: deze tram zo goed als helemaal 1 op 87 schaal was gemaakt. Alleen iets breder ivm de montage van het huis op het onderstel. Dat was in vergelijking van HAMO trams een grote verbetering.
 

Bijlagen

  • SAM_2418.jpg
    SAM_2418.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 2
  • SAM_2419.jpg
    SAM_2419.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 2
  • SAM_2474.jpg
    SAM_2474.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 2
  • SAM_2476.jpg
    SAM_2476.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 2
  • SAM_2477.JPG
    SAM_2477.JPG
    62,1 KB · Weergaven: 2
  • SAM_2478.JPG
    SAM_2478.JPG
    94 KB · Weergaven: 2
  • SAM_2479.jpg
    SAM_2479.jpg
    73,6 KB · Weergaven: 5
  • P1070994.jpg
    P1070994.jpg
    127 KB · Weergaven: 0
  • P1070985.jpg
    P1070985.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 0
  • SAM_2895.JPG
    SAM_2895.JPG
    145,1 KB · Weergaven: 0
  • SAM_1335.jpg
    SAM_1335.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 0
  • SAM_1336.jpg
    SAM_1336.jpg
    175,5 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

GND

Member
Wat gaaf !
Ik heb wel eens een trambaantje gezien, maar deze trambaan is zeer uitgebreid.
Het Trix Express Magazine #4 van 2016 had de nodige pagina's besteed aan deze samenwerking.
De tram werd uitgebreid besproken.
 

te35-37

Member
De folders van Trix en Rivarossi inzake de tram waren anders zoals ik hierboven schreef.
Die kon ik niet meer bij de vorige info plaatsen, want ik kwam over de 15 foto's. Dus hierbij.
 

Bijlagen

  • file0.jpg
    file0.jpg
    112 KB · Weergaven: 1
  • file0.jpg
    file0.jpg
    113,9 KB · Weergaven: 1
  • file0.jpg
    file0.jpg
    161,5 KB · Weergaven: 1
  • file0.jpg
    file0.jpg
    134,3 KB · Weergaven: 1
  • file0.jpg
    file0.jpg
    135,7 KB · Weergaven: 1
  • riv tram en te recl 1.jpg
    riv tram en te recl 1.jpg
    101,5 KB · Weergaven: 1
  • TE dienst riv tr 1.jpg
    TE dienst riv tr 1.jpg
    171,2 KB · Weergaven: 1
  • TE dienst 22 riv trm 2.jpg
    TE dienst 22 riv trm 2.jpg
    200,1 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

te35-37

Member
Hierbij het artikel uit ons blad n4 4- 2016 over de Rivarossi Edison tram
 

Bijlagen

  • TE riv tram dl 1 1.jpg
    TE riv tram dl 1 1.jpg
    103,7 KB · Weergaven: 0
  • TE riv tram dl 1 2.jpg
    TE riv tram dl 1 2.jpg
    109,4 KB · Weergaven: 0
  • TE riv tram dl1 3.jpg
    TE riv tram dl1 3.jpg
    115,4 KB · Weergaven: 0

te35-37

Member
Hierbij het artikel over het verbouwen van de Rivarossi trams in ons blad nr 3-2017.
 

Bijlagen

  • TE riv tram 1.jpg
    TE riv tram 1.jpg
    124,2 KB · Weergaven: 0
  • TE riv tram 2.jpg
    TE riv tram 2.jpg
    85,2 KB · Weergaven: 0
  • TE riv tram 3.jpg
    TE riv tram 3.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 0
  • TE riv tram 4.jpg
    TE riv tram 4.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 0
  • TE riv tram 5.jpg
    TE riv tram 5.jpg
    121,9 KB · Weergaven: 0
Bovenaan