treinbaan(tje) 1935-1937 deel 2

te35-37

Well-known member
Hierbij een paar nieuwe foto's van de treinbaan 1935-1937. Aan de linkerkant staat vooral toebehoren wat in 1935 gemaakt werd door Trix (hout) en eind 35 door Kibri (blik) behalve het station links voor, dat is van later, maar kon ik anders niet plaatsen. Op het rechter deel naast 1935 (overweg Kibri) en 1936 (Trix seinen en overweg). Dat linker deel is nog in de nadenk fase wat het toebehoren betreft. Het moet allemaal door mij versleepbaar zijn en niet beschadigen tijdens dat verslepen.

In 2014 mee begonnen (zie 1e foto) en steeds verder uitgebreid.
Was toen net een jaar of 2 li van de club en had nooit met Trix Express gereden. Wel had ik een aantal vooroorlogse modellen ooit op een veiling gekocht, want het interesseerde mij hoe het halfnul zich ontwikkeld had. Vanaf mijn eerste trein reed ik gelijkstroom: Fleischmann en later ook Roco. Jan van der Slik en Franz Nowak restaureerden de eerste loc, wegens mijn onkunde over die spoelen en het schakelen. Toebehoren verzamelde ik al sinds de jaren 80 : alles behalve Märklin - op het seinhuis met de fluit na.

Als uitdaging rijd ik met locs en wagens van de eerste jaren 1935-1936, om te laten zien hoe het begon en dat het toen zeer goed reed. Dat betekende veel schoonmaken, ontroesten ed. Ed Kegge gaf mij daarvoor een stel handige tips, o.a. overal doorsolderen van de geoxideerde electrische verbindingen.

Het opstellen van de wagens en zorgen dat de koppelingen allemaal goed in elkaar haken neemt veel tijd bij het wisselen van treinen. Daarom dacht ik aan een stuk met opstelsporen, ,de tuin' zoals dat meen ik in spoorwegkringen heet.
In voorjaar 2022 als test daarom een stel opstelsporen er aan toegevoegd in de kartonnen sporen, want de wissels van bakeliet met die volle bocht vergen veel te veel ruimte om het zelfde aantal opstelsporen te maken. Is electrisch afgesloten van de baan. Daarom geen kortsluiting met die spoordriehoek. Het werkt zoals ik dacht en ga dat stuk nu definitiever maken met bekleding op het hout. fullsizeoutput_58c5.jpegfullsizeoutput_5f60.jpegfullsizeoutput_58c1.jpegfullsizeoutput_6377.jpegfullsizeoutput_55e5.jpeg

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bovenaan