Trix Express 20-53

te35-37

Well-known member
De 20-53, die maar een kleine aanpassing aan de 20-51 was (ander anker, spaakwielen en gewicht onder in plaats van in de tender), kreeg wel een steverige koppeling. Het raamwerk bleef even dun en zou pas in 1937/38 aangepast worden. In tegenstelling tot de 20-52 kreeg deze loc wel een ander nummer op de kap: 20-53 in plaats van 20-51. Reeds in 1939 werd deze loc vervangen door de langere en grotere 20-52.
Hierbij foto's van een speciale set: de 20-53 met de Wagon Lits wagens van 1936 in originele doos: de bagagewagen heeft koppeling 35, alle andere koppelingen zijn van 1936. De doos heeft het nummer voor België: van het Duitse setnummer 10/6 is met potlood 15/6 gemaakt. 15 Is het landnummer van België voor Trix-artikelen, zoals toen elk land zijn eigen nummer had.
(dat veranderen met potlood voor de oorlog heel gebruikelijk, want de balpen is een uitvinding van in de 2e Wereld Oorlog, om het schrijven in gealliëerde bommenwerpers op grote hoogte mogelijk te maken. Inktpennen lopen op groter hoogte door het drukverschil tussen het inktreservoir en de lagere buitenlucht leeg)
Wagon Lits was een in België opgerichte organisatie in de 19e eeuw door Georg Nagelmaekers naar idee van de Pullmantreinen in de Verenigde Staten. Het is dus niet gek, dat deze set in 1936 zijn weg naar België vond.
. fullsizeoutput_1737.jpegfullsizeoutput_1736.jpegfullsizeoutput_1734.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan