v36 met een afwijking

TEV

New member
Recent trof ik in een partijtje Trix Express een v36 aan in groene kleurstelling. Uiteraard met ontbrekend kansel, dat die dingetjes zijn gesneuveld is meer regel dan uitzondering.
Het locje plakte van de nicotine en na een flinke schrobbeurt is hij redelijk toonbaar.

Tijdens het schoonmaken van de wieltjes viel me op dat hij er aan de onderkant heel anders uitzag dan de andere exemplaren die ik heb en heb gehad. Er zwerven een stuk of 8 exemplaren v36 en 2 fantasielocjes lijkend op een e63 rond, maar geen van allen vertoont deze afwijking.

De antislip bandjes bij het afwijkende exemplaar liggen om de 1e en 2e as. De achterste as is voorzien van gladde wielen en er is geen uitsparing gemaakt voor antislip bandjes. Het kan niet zo zijn dat iemand per abuis de bandjes om de verkeerde wielen heeft gelegd, want er kunnen enkel bandjes worden gelegd op wielen met een sleuf.

Heb ik iets unieks in handen of per toeval een zeer vroeg exemplaar?

Bijlagen

• IMG_20210514_163703.jpg
    IMG_20210514_163703.jpg
    80 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20210514_163712.jpg
    IMG_20210514_163712.jpg
    65,5 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:

DJB

New member
Dag TEV, Hoe uniek het is weet ik niet maar ik heb ook een lok met dezelfde wielen en slipbandjes. Ik dacht eerst dat dit alleen bij de E63 was uitgevoerd. Maar ook dat weet ik niet. Het gehele onderstel is natuurlijk simpelweg uitwisselbaar .
wellicht weet iemand meer.
Groet, Dick

TEV

New member
In principe zijn ze wel uitwisselbaar, als het achterste lampje wordt vervangen voor een aansluiting van de pantograaf.
Heel vreemd. Aan de kleur bandjes te zien zal het waarschijnlijk om een van de eerste exemplaren gaan, later gingen de bandjes van bruin naar crème/wit.

Heb een stuk of 20 v36's gehad, maar geen van allen had deze configuratie. Op de reparatiehandleiding van juli 1960 was te zien dat de bandje om de voorste en achterste as lagen. Mogelijk hier dus toch een exemplaar uit introductiejaar 1959?

DJB

New member
Ik heb het nog eens nagekeken maar om de "tussenwielen" op mijn lok zitten gelige bandjes. Maar ook die kunnen later gewisseld zijn natuurlijk. Verder heb ik geen idee hoe oud de lok is, de wielen zien er netjes uit. Blijft de vraag : waarom deze uitvoering ?
De enige reden die ik kan bedenken is dat het een direct aangedreven as / wiel betreft en niet de via koppelstangen aangedreven wielen. Reden om dat te veranderen zou kunnen zijn dat deze wilen "in het midden" zitten en wellicht eerder l;eiden tot "tuimelen" zeker als de anti-slipbandjes vervangen worden door een iets dikkere versie zou de lok op die tussenwielen gaan staan. Maar dat is theorie en aanname.
Groet, Dick.

TEV

New member
Een direct aangedreven as heeft een voordeel, maar in de bochten heb je minder tractie, omdat het bandje dan niet over de gehele breedte draagt. Met bandjes op de eerste en laatste as wordt het gewicht beter verdeeld en de druk op de assen met bandjes is daarom ook hoger.

Jammer dat er niet meer documentatie voorhanden is om dit soort veranderingen in na te slaan. De overstap van het fijne naar het grove tandwiel is zo'n beetje de enige wijziging die algemeen bekend is.

DJB

New member
Direkt aangedreven of niet direct aangedreven as maakt denk ik niets uit. het zijn allemaal starre asjes met dezelfde eigenschappen. Bij bochten is het starre asje een nadeel, het wiel in de buitenbocht moet meer afstand afleggen dan het wiel in de binnenbocht. dus één van de twee moet "slippen" om dat ze dezelfde draaisnelheid hebben.
En de bandjes op de voorste en achterste as is inderdaad beter, tenminste als de middelste wielen niet "lager" liggen dan de voorste en achterste..
Dank je TEV, jij bent eigenlijk de eerste die er iets over schrijft voor zover ik weet. Betekent dit dat het weinig voorkomt of weinigen opvalt ?
Zijn er geen mensen binnen de TE club die daar iets van weten ? Ik ben ook wel benieuwd.

DJB

New member
Hallo TEV, en andere lezers,
Na wat meer zoeken kwam ik dit tegen : https://www.trix-archiv.de/
Trix Express heeft in Zwitserland (goedkope) Co-op (supermarkt) loks geleverd welke men met spaarpunten goedkoop kon aanschaffen voor zover ik heb begrepen.
Hier wat info van het Duitse TE Archiv

Hier der V36 einmal auf die Räder geschaut, zu sehen die Version mit Haftreifen auf beiden direkt angetriebenen Achsen.

Ein Grund für die kurze Produktionszeit dieser Anordnung, könnte der geringe Abstand zwischen Gegenkurbel und Achse 2 mit Haftreifen sein, hier in der Detailansicht. Bei frischen Haftreifen kann eine Berührung nicht ausgeschlossen werden, es passt gerade noch ein Blatt Papier dazwischen.

Nach meinen Beobachtungen wurde diese Anordnung der Haftreifen nur bei den ersten V36 Modellen verwendet, da mir bisher ausschließlich grüne V36 (261) aufgefallen sind. Besitzt jemand eine rote oder schwarze V36, (Gehäusetausch natürlich möglich...).
Du hast eine 1. Version der Plastikcoop's, das heisst schwarze Griffe und Haftreifen auf den beiden angetriebenen Achsen. Also nicht wie eine V36. Diese Version zieht aber viel schlechter als die 2. Version mit roten Griffen und Haftreifen wie V36 vorne und hinten. Die hat aber den Nachteil, dass die Kraft über die Kurbelgestänge geht, was die weiderum gerne ausleiern.

Tot zover deze info van het TE Archiv

TEV

New member
Terugkomend op het bericht van Dick, een vroeg exemplaar lijkt me de meest logische verklaring dus. Zeker aangezien de duidelijk later geproduceerde modellen alleen bandjes om de eerste en laatste as hadden.
Trix veranderde heel af en toe wel iets in de loop van de productie om het model technisch te verbeteren.

Bedankt voor het uitpluizen Dick!

Het bewuste locje heeft vandaag trouwens nog vele rondjes gemaakt.

DJB

New member
Ik denk niet dat er iets aan versleuteld is. De wielen zijn origineel, keurig verchroomd en niet achteraf voorzien van een "gleufje" voor de anti-slipbandjes. En dan zou je ook bandjes op de achterste wielen verwachten. Want waarom zijn er dan passende achterwielen zonder bandjes ?
Het zou bovendien wel vreemd zijn als er op diverse plekken dezelfde versleutelde lokjes opduiken.
Het meest waarschijnlijk is inderdaad dat de eerste V36's met deze aandrijving zijn uitgevoerd. Zoals aangegeven in het stukje op de TE Archiv pagina "het opmaken van oude spullen" en een technische verbetering daarna. Dat zagen we ook al bij sommige wagons waar restmateriaal van andere modellen werd gebruikt.
Afijn , wellicht een vraag beantwoord en een stukje wijzer geworden. Blijft toch leuk, die treintjes.

Bovenaan