Hoe krijg ik deze treinbaan aan het rijden ?

Trixie

New member
Goedenavond,

Ik ben kort geleden in het bezit gekomen van deze treinset, Trix Express 7/902 Guterzug.
De trafo heb ik geprobeerd met een 4,5 volt batterij maar doet t niet meer (denk ik).
Hoe krijg ik deze aan het rijden ?

Kan ik een andere trafo er op aan sluiten ? Heb nog een Marklin trafo (zie foto)
Verder vraag ik me af of het stroomafname is via een sleepcontact of de latere versie, alleen via de middenleiding.
Wie kan mij adviseren ?
IMG_8288.jpgIMG_8289.jpgIMG_8290.jpgIMG_8291.jpg

Bijlagen

Kadoelen

Well-known member
Welkom Trixie, dit lokje werkt op gelijkstroom, max 4,5 volt. De Märklin transformatur is wisselstroom. Je kunt een willekeurige gelijkstroom trafo gebruiken, zolang je die niet vol open draait. (Dan haal je nog Max Verstappen in).
De stroomafname is met de ene pool op de middenslepers en de andere pool aan de buitenslepers.
Verder moet je weten dat bij Trix Express de buiten rails elektrisch van elkaar gescheiden zijn, in tegenstelling tot Märklin.
Kan je met de hand de wielen draaien?

Trixie

New member
Welkom Trixie, dit lokje werkt op gelijkstroom, max 4,5 volt. De Märklin transformatur is wisselstroom. Je kunt een willekeurige gelijkstroom trafo gebruiken, zolang je die niet vol open draait. (Dan haal je nog Max Verstappen in).
De stroomafname is met de ene pool op de middenslepers en de andere pool aan de buitenslepers.
Verder moet je weten dat bij Trix Express de buiten rails elektrisch van elkaar gescheiden zijn, in tegenstelling tot Märklin.
Kan je met de hand de wielen draaien?
Hallo Kadoelen,
Bedankt voor de bruikbare informatie. Ik ga een 2e hands trafo kopen met gelijkstroom. Mooie oplossing.
De wielen van het locje kun je inderdaad met de hand draaien dus ik denk dat hij in principe moet kunnen rijden.
Weet jij misschien welke schaalgrootte ik misschien heb ? Ik las dat er 1:90 en 1: 87 bestaat ? Of kan ik dat zelf nameten ?

Kadoelen

Well-known member
Beste Trixie, de schaal (h0) is 1:87. In het verleden is daar regelmatig de hand mee gelicht. Trix heeft in een handboek 1:90 genoemd. Bij de d-trein rijtuigen is er ook in de lengte gerommeld (minder coupės bijvoorbeeld). Hoe recenter, hoe beter op schaal.
Groet en veel plezier met je trein,
John

Bovenaan