Trix Express TEE trein

MarcoTrix

Active member
In de catalogus van 1971-1972 staat op pagina 66-67 een prachtige TEE trein, met 53 2248 00 DB Baureihe E10.12, met de bijbehorende rijtuigen 53 3393 00, 53 3396 00 en 53 3395 00. Alle rijtuigen vallen op door hun lengte van 27,5 cm, wat opviel ten opzichte van de sterk verkorte rijtuigen van 23,5 cm.
Dit geldt ook voor de rijtuigen die op pagina 68-69 staan. Alle 27,5 of 26,4 cm lang, en dat gold toen zeker niet als verkorte exemplaren.

Pak je vervolgens de catalogus van 1981-1982, dan is e-loc DB Baureihe E10.12 nog steeds aanwezig, maar nu met nummer 53 2245 00. Echter; alle lange rijtuigen van 27,5 cm zijn verdwenen. Er wordt slechts nog één verkort TEE rijtuig geproduceerd (53 3385 00).

Wat is er gebeurd met dit vooruitstrevende assortiment rijtuigen, geïntroduceerd in 1971-1972, maar in de catalogus van 1981-1982 niet meer aanwezig. Ik ervaar dit als een stap terug in de techniek.
 

Hans Shunter

Active member
Hallo Marco,

De Trix Express TEE trein was voor het eerst in de catalogus van 1969 te zien als Neuheit met de TE loc 2248 die geheel van metaal is, met de wagons 3392 t/m 3396 ontworpen door Willy Ade. Dit samen met de andere lange wagons 3367, 3368, 3381, 3389, 3390 en 3391, ook van zijn hand, was dit een ware sensatie! De loc 2248 stond voor het laatst in 1978 in de catalogus. Deze loc werd opgevolgd door de 2245 die een kunststof behuizing heeft en voor het laatst in de catalogus van 1993 verscheen.

In 1969 na de samenwerking met Trix Express begon Willy Ade met zijn zakenpartner Horst Röchling en hoofd aandeelhouder Rokal het modelbouw bedrijf RÖWA , met het ontwerpen en fabriceren van diverse locomotieven en lange personen- en goederenwagens w.o. containerdraagwagens met diverse container merken en een werkende container portaalkraan. Dit alles was zeer gedetailleerd en van hoge kwaliteit voor diverse modeltrein merken. Ook voor Trix Express met de volgende aan een zijde ge-isoleerde metalen wielsets 33339010 (66690) en EL104100 (verkrijgbaar bij Ton Jongen) Met deze wielset is een buitensleper voor stroomafname overbodig. En eventueel met de koppelingen, Trix 43 3371 03, 56 6669 00, 66669 type K en AJ 0160 PL.

Met het faillissement van Rokal in 1974 was ook het doek voor Röwa gevallen. Mede door het overlijden van Willy Ade is het van een doorstart nooit gekomen.

Trix h0, sinds 1997 van Märklin, heeft in zijn assortiment diverse hoogwaardige sets met lange personenwagens voor Trix Express, beginnende met de nummers 31XXX. De 3 staat vor 3rail en de 1 voor set, XXX is het volgnummer.

Voor het volledige verhaal van Willy Ade en Röwa verwijs ik naar Wikipedia.
Fouten in de bovenstaande tekst voorbehouden.

Mvg Hans
 
Laatst bewerkt:

MarcoTrix

Active member
Roco heeft menig rijtuig van Röwa overgenomen, of heeft Roco de onderstellen zodanig veranderd dat ze niet meer geschikt voor Trix Express waren?
 
  • Leuk
Waarderingen: GND

Hans Shunter

Active member
Hoi Marco,

Sommige draaistellen van andere merken zijn een klein beetje aan te passen voor de rail geometrie van Trix Express door delen weg te vijlen van de onderbouw, waardoor er meer draai ruimte ontstaat.
Draaistellen die zelf geschikt zijn gemaakt voor stroomdoorvoerende koppelingen, of vanuit de fabriek al hebben, zijn door de ingebouwde techniek om stroom door te voeren, niet geschikt voor kleine radi zoals die van trix Express en zijn meestal niet aan te passen.

Mvg Hans
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan