MarcoTrix
Active member
Ik laat in dit bericht enige gedachten van mij de vrije loop.
Om te beginnen ben ik Minitrix liefhebber, en ben ik in Trix Express geïnteresseerd geraakt toen ik een oud banenplan boek van Trix Express digitaliseerde. Wat mij opviel was dat men bij Trix zo doordacht over techniek nadacht, dat met één boek treinbanen gemaakt konden worden in 2-rail DC H0, 3-rail DC H0 en 2-rail DC N. Niet alleen de rails waren ongeacht de schaal in dezelfde verhouding gemaakt, maar ook aan het nummersysteem van de rails kon je zien waarmee je bezig was. In principe kon het hele boek zo vertaald worden naar schaal 0 of 1, als Trix op enig moment zou besluiten in deze schaalgrootte's ook treinen te gaan bouwen. Een denk- en doewijze dat ik bewonder.
Even terug naar deze post van Drummen. Het is mijn inziens naïef om te denken dat Märklin tot in de lengte van dagen Trix Express zal blijven ondersteunen. Het is commercieel niet aantrekkelijk om reserve onderdelen te blijven maken voor een modeltrein systeem dat gestopt is te blijven bestaan, en een steeds kleinere groep van liefhebbers (afnemers) kent. Hoe mooi Trix Express ook is, het is net als Bing of Karl Bub (om er maar een paar te noemen), een uitgestorven modeltrein merk. Daarom bewonder ik ook de mensen die dit opknappen en in herinnering houden. Maar net als Bing of Karl Bub, je zal je moeten behelpen met wat je vind.
Is er dan geen toekomst?
Mijn inziens wel, maar dan zal je de productie van Trix Express gedeeltelijk weer moeten opstarten. Net zoals Wrenn dat deed met Hornby Dublo (maar dan veranderd in 2-rail DC 00), of Merkur met schaal 0 tinplate treinen en rails. Want oude treinen opknappen is leuk, maar als je er niet mee kan rijden is het plezier er snel van af. Ook moet je een nieuwe generatie liefhebbers iets kunnen bieden om zelf zo'n treinbaan op te kunnen bouwen.
Als ik dat terug koppel naar Trix Express, dan worden wielen wel opnieuw geproduceerd, voor wagens en locomotieven ben je afhankelijk van Märklin en de Trix Express rails worden niet meer gemaakt. Dit zal je als Trix Express liefhebbers groepen moeten gaan aanpakken.
Er zou:
— Één of twee locomotieven in productie genomen moeten worden.
— Trix Express wagens kunnen geproduceerd worden op basis van het Märklin Start-up programma, maar het onderstel moet eenvoudiger. Het nut van metalen buffers zie ik niet, en een kortkoppelingsmechaniek is met Trix Express koppelingen ook overbodig.
— Trix Express kent een eenvoudig gamma van rails. Je zou de laatste generatie opnieuw in productie kunnen nemen, of nieuwe rails gaan ontwikkelen op basis van het C-rails programma. Dan zijn de banenplan boeken van C-rails ook bruikbaar voor Trix Express.
En dan zit je nog met een ander probleem: de laatste jaren worden modeltreinen steeds perfecter, en is er nog wel een markt voor een eenvoudiger trein? Hier zijn de nostalgie gevoelens doorslaggevend. Mits dat laatste er wel is, moet het wel lukken om Trix Express (gedeeltelijk) weer onder de aandacht te brengen.
En als advocaat van de duivel, waarom geen productie in China? Mits je er met je kwaliteitscontrole boven op zit, gaat dat prima (PIKO). Waarbij het handig is als je het Start-up programma van Märklin in licentie zou mogen maken.
Maar in de huidige situatie moet je erkennen dat Trix Express een modeltrein merk is dat niet meer in productie is, en feitelijk ook niet meer ondersteund wordt. Alles wat je kan vinden, of om kan bouwen, is mooi meegenomen, en daarmee moet je het echt doen.
Om te beginnen ben ik Minitrix liefhebber, en ben ik in Trix Express geïnteresseerd geraakt toen ik een oud banenplan boek van Trix Express digitaliseerde. Wat mij opviel was dat men bij Trix zo doordacht over techniek nadacht, dat met één boek treinbanen gemaakt konden worden in 2-rail DC H0, 3-rail DC H0 en 2-rail DC N. Niet alleen de rails waren ongeacht de schaal in dezelfde verhouding gemaakt, maar ook aan het nummersysteem van de rails kon je zien waarmee je bezig was. In principe kon het hele boek zo vertaald worden naar schaal 0 of 1, als Trix op enig moment zou besluiten in deze schaalgrootte's ook treinen te gaan bouwen. Een denk- en doewijze dat ik bewonder.
Even terug naar deze post van Drummen. Het is mijn inziens naïef om te denken dat Märklin tot in de lengte van dagen Trix Express zal blijven ondersteunen. Het is commercieel niet aantrekkelijk om reserve onderdelen te blijven maken voor een modeltrein systeem dat gestopt is te blijven bestaan, en een steeds kleinere groep van liefhebbers (afnemers) kent. Hoe mooi Trix Express ook is, het is net als Bing of Karl Bub (om er maar een paar te noemen), een uitgestorven modeltrein merk. Daarom bewonder ik ook de mensen die dit opknappen en in herinnering houden. Maar net als Bing of Karl Bub, je zal je moeten behelpen met wat je vind.
Is er dan geen toekomst?
Mijn inziens wel, maar dan zal je de productie van Trix Express gedeeltelijk weer moeten opstarten. Net zoals Wrenn dat deed met Hornby Dublo (maar dan veranderd in 2-rail DC 00), of Merkur met schaal 0 tinplate treinen en rails. Want oude treinen opknappen is leuk, maar als je er niet mee kan rijden is het plezier er snel van af. Ook moet je een nieuwe generatie liefhebbers iets kunnen bieden om zelf zo'n treinbaan op te kunnen bouwen.
Als ik dat terug koppel naar Trix Express, dan worden wielen wel opnieuw geproduceerd, voor wagens en locomotieven ben je afhankelijk van Märklin en de Trix Express rails worden niet meer gemaakt. Dit zal je als Trix Express liefhebbers groepen moeten gaan aanpakken.
Er zou:
— Één of twee locomotieven in productie genomen moeten worden.
— Trix Express wagens kunnen geproduceerd worden op basis van het Märklin Start-up programma, maar het onderstel moet eenvoudiger. Het nut van metalen buffers zie ik niet, en een kortkoppelingsmechaniek is met Trix Express koppelingen ook overbodig.
— Trix Express kent een eenvoudig gamma van rails. Je zou de laatste generatie opnieuw in productie kunnen nemen, of nieuwe rails gaan ontwikkelen op basis van het C-rails programma. Dan zijn de banenplan boeken van C-rails ook bruikbaar voor Trix Express.
En dan zit je nog met een ander probleem: de laatste jaren worden modeltreinen steeds perfecter, en is er nog wel een markt voor een eenvoudiger trein? Hier zijn de nostalgie gevoelens doorslaggevend. Mits dat laatste er wel is, moet het wel lukken om Trix Express (gedeeltelijk) weer onder de aandacht te brengen.
En als advocaat van de duivel, waarom geen productie in China? Mits je er met je kwaliteitscontrole boven op zit, gaat dat prima (PIKO). Waarbij het handig is als je het Start-up programma van Märklin in licentie zou mogen maken.
Maar in de huidige situatie moet je erkennen dat Trix Express een modeltrein merk is dat niet meer in productie is, en feitelijk ook niet meer ondersteund wordt. Alles wat je kan vinden, of om kan bouwen, is mooi meegenomen, en daarmee moet je het echt doen.