Toekomst Trix Express

MarcoTrix

Active member
Ik laat in dit bericht enige gedachten van mij de vrije loop.

Om te beginnen ben ik Minitrix liefhebber, en ben ik in Trix Express geïnteresseerd geraakt toen ik een oud banenplan boek van Trix Express digitaliseerde. Wat mij opviel was dat men bij Trix zo doordacht over techniek nadacht, dat met één boek treinbanen gemaakt konden worden in 2-rail DC H0, 3-rail DC H0 en 2-rail DC N. Niet alleen de rails waren ongeacht de schaal in dezelfde verhouding gemaakt, maar ook aan het nummersysteem van de rails kon je zien waarmee je bezig was. In principe kon het hele boek zo vertaald worden naar schaal 0 of 1, als Trix op enig moment zou besluiten in deze schaalgrootte's ook treinen te gaan bouwen. Een denk- en doewijze dat ik bewonder.

Even terug naar deze post van Drummen. Het is mijn inziens naïef om te denken dat Märklin tot in de lengte van dagen Trix Express zal blijven ondersteunen. Het is commercieel niet aantrekkelijk om reserve onderdelen te blijven maken voor een modeltrein systeem dat gestopt is te blijven bestaan, en een steeds kleinere groep van liefhebbers (afnemers) kent. Hoe mooi Trix Express ook is, het is net als Bing of Karl Bub (om er maar een paar te noemen), een uitgestorven modeltrein merk. Daarom bewonder ik ook de mensen die dit opknappen en in herinnering houden. Maar net als Bing of Karl Bub, je zal je moeten behelpen met wat je vind.

Is er dan geen toekomst?

Mijn inziens wel, maar dan zal je de productie van Trix Express gedeeltelijk weer moeten opstarten. Net zoals Wrenn dat deed met Hornby Dublo (maar dan veranderd in 2-rail DC 00), of Merkur met schaal 0 tinplate treinen en rails. Want oude treinen opknappen is leuk, maar als je er niet mee kan rijden is het plezier er snel van af. Ook moet je een nieuwe generatie liefhebbers iets kunnen bieden om zelf zo'n treinbaan op te kunnen bouwen.

Als ik dat terug koppel naar Trix Express, dan worden wielen wel opnieuw geproduceerd, voor wagens en locomotieven ben je afhankelijk van Märklin en de Trix Express rails worden niet meer gemaakt. Dit zal je als Trix Express liefhebbers groepen moeten gaan aanpakken.
Er zou:
— Één of twee locomotieven in productie genomen moeten worden.
— Trix Express wagens kunnen geproduceerd worden op basis van het Märklin Start-up programma, maar het onderstel moet eenvoudiger. Het nut van metalen buffers zie ik niet, en een kortkoppelingsmechaniek is met Trix Express koppelingen ook overbodig.
— Trix Express kent een eenvoudig gamma van rails. Je zou de laatste generatie opnieuw in productie kunnen nemen, of nieuwe rails gaan ontwikkelen op basis van het C-rails programma. Dan zijn de banenplan boeken van C-rails ook bruikbaar voor Trix Express.

En dan zit je nog met een ander probleem: de laatste jaren worden modeltreinen steeds perfecter, en is er nog wel een markt voor een eenvoudiger trein? Hier zijn de nostalgie gevoelens doorslaggevend. Mits dat laatste er wel is, moet het wel lukken om Trix Express (gedeeltelijk) weer onder de aandacht te brengen.
En als advocaat van de duivel, waarom geen productie in China? Mits je er met je kwaliteitscontrole boven op zit, gaat dat prima (PIKO). Waarbij het handig is als je het Start-up programma van Märklin in licentie zou mogen maken.

Maar in de huidige situatie moet je erkennen dat Trix Express een modeltrein merk is dat niet meer in productie is, en feitelijk ook niet meer ondersteund wordt. Alles wat je kan vinden, of om kan bouwen, is mooi meegenomen, en daarmee moet je het echt doen.

Drummen

Member
Interessante overweging. Het is waar, de Trix Express trein is door zijn rails en dikke flenzen niet meer van deze tijd. Daartegenover staat, dat de robuustheid van het materiaal ook geschikt was voor kinderen om er mee te rijden/spelen. Gezien de hoeveelheid materiaal, die er nog steeds is, is het robuust.
Het hedendaagse materiaal van Marklin, Trix, Roco, Pico .... heeft heel erg veel details, meestal uitgevoerd in plastic en heel erg kwetsbaar. Volgens de fabrikanten is het materiaal niet geschikt voor kinderen onder de 15 jaar. Dat werkt zeker niet mee om kinderen te interesseren en enthousiasmeren voor de modelspoor hobby.
Corona in combinatie met verplicht thuiszitten schijnt wel een goede motivator te zijn, om de modelspoor hobby op te pakken. Dus....

Het railsysteem van Trix Express, zeker de kartonnen rail, heeft heel veel meer mogeljikheden als je eens goed kijkt naar de indeling. Ze hebben niet alle mogelijkheden geproduceerd, maar als partikulier houdt niets je tegen de zaag en de soldeerbout ter hand te nemen.

De huidige Trix Express liefhebber is aanhanger van het merk meestal uit nostalgie, de jeugd. Op beurzen zie je de vergrijzing. Ook het feit, dat steeds meer echt oud materiaal op de markt komt geeft aan, dat steeds meer liefhebbers door leeftijd afhaken. Daarentegen schijnt de interesse onder de jeugd voor modelspoor weer toe te nemen. Daar is in Engeland onderzxoek naar gedaan.

Wat betreft de ombouw mogelijkheid van andere merken naar Trix Express, dat is best wel mogelijk met de nodig reserve voor de verkrijgbaarheid van de benodigde onderdelen. Piko is een goede, om mee te beginnen. Ik heb nog geen Prestige lok van Piko omgebouwd, maar wel een lok uit een start set, een NS lok. Dat is zeker geen prestige. Is simpel uit elkaar te halen. Ik had een wiel-as scheidingset bij Fohrman in Duitsland aangeschaft. De wielen draaide je met de hand van de as. Bleek een plastic as. Piko doet ook aan optimalisatie en kostenreductie, dus onder het wielstel van de lok zit een afdekplaatje geschroefd met 12VDC erop vermeld. Schroef je dat er af, dan komt de bodem van het wielstel tevoorschijn met de tekst 16VAC. Hier zit ruimte voor een Marklin sleper. Ok, je moet een van de stroomafnemers van de wielen verwijderen en een verbinding naar de middensleper maken.
De ringen voor de wielen waren te bestellen bij Ton Jongen en de sleper a la Trix Express ook. Met stoomloks wordt zoiets veel moeilijker, omdat je de wielen met aandrijfstangen moet kwartieren na het scheiden van de as.

Mehano heeft een aantal loks en wagons voor Trix Express gemaakt en NPE in Duitsland doet dit nog steeds.

Wat mij aan Marklin in Goppingen nog het meeste ergert, is dat in het Marklineum, weggestopt in een hoek, er 3 vitrines van Trix staan; 1 voor Trix Express, 1 voor Trix H0 of Internationaal en 1 voor Minitrix. Ik heb thuis meer van Trix Express. Ik kan mij niet herinneren, iets van LGB te hebben gezien, maar ik kan mij vergissen. Buiten de winkel en museum hebben ze wel een LGB baan, die ook in gebruik is. Deze staat in weer en wind.

MarcoTrix

Active member
Enige foto's van de Trix hoek in het Marklineum. Oordeel zelf.
Ik maak daarbij een kleine kanttekening. Märklin houdt sinds jaar en dag modellen apart uit zijn productie, eerst voor de demonstratie kamer, later is hieruit het Märklin Museum ontstaan.
Daarna heeft men Trix overgenomen, maar het is daarbij de vraag of Trix ook modellen apart hield uit zijn productie. En dan loop je bij een faillissement nog het risico dat de curator besluit de boedel te verkopen om het verlies zo klein mogelijk te houden. Met andere woorden: het is de vraag wat er nog over is.

Bovenaan