2-rail Trix Twin ?

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Ik heb deze rails ook nog niet eerder gezien. Wat opvalt is dat de rails glad zijn zonder dwarsliggers/bielzen..
Het is niet de bakeliet Trix Express / TTR rails.
Ik dacht eerst dat het de Rokal (TT) bakeliet 2 rail was, of bakeliet rails van WESA Liliput, maar die zijn het ook niet.

Maar welke rails het dan wel zijn ? Joost mag het weten...

Marco
 

Drummen

Active member
Er wordt geen data gegeven, zoals de breedte van de rails of de gegevens van de transformator. Ook had wat beter in beeld gebracht mogen worden, hoe de rails er in detail uitzien. Het lijkt op de bakeliet rails van trix, maar de koppellip zit maar aan 1 kan van de railt. Ik ben geneigd te geloven wat er in de comments staat, nml dat het voor de zwitserse markt gemaakt is en dat het waarschijnlijk niet uit een Trix fabriek komt. Ook vind ik de uitvoering vsan de lok te blikkerig en niet beantwoorden aan de degelijkheid, die wij van Trix gewend zijn. Die hadden in 1935 al een schakelrelais en hier wordt de omschakeling gadaan door de stroomafnemer heen en weer te bewegen. De koppeling lijkt niet Trix, tenminste, ik heb dit nooit bij Trix gezien.
Die Dawn heeft leuke filmpjes op Youtube staan. Zij brengt allerlei treinbeurzen in beeld. Zij heeft ook al eens in beeld gebracht, dat in GB de interesse van de jeugd in treinen behoorlijk groeiende is, dus er is hoop voor de modelspoorhobby
 

te35-37

Well-known member
Wat in het filmpje te zien is, is later spul. De 4-assige wagens waren eerst van hout en niet van kunststof. Kibri heetf er ook wat toebehoren voor gemaakt. Heb e.e.a. van dat spul. Is na de 2e WO-oorlog ontwikkeld > = 1947 door gebrek aan aanlevering van HO treinen uit Duitsland en Engeland. in Zwitserland was ook alles op de bon en er was niet veel geld voor de gemiddelde burger. Materiaal was duur, want schroot lag overal, maar moest weer tot grondstof verwerkt worden, waarvoor de hoogovens ed. hersteld moesten worden.
 
Laatst bewerkt:

te35-37

Well-known member
Dit is Wesa materiaal in een TTR doos gestopt.
En volgens mij een replica doos, want het wit en geel van de doosinhoud beschrijving is veel te helder voor iets uit 1947-50.
Die loc kreeg na de sleepbeugel een verende beugel + een schakelaar aan de zijkant en werd in bruin en groen afgeleverd. Die houten wagens en de loc moeten van net na de oorlog zijn= 1947 . Daarna kwamen er nog andere locs en wagens en in 53 het naar Fleischmann in 52 geïntroduceerde bielsenspoor.
Die sporen hier zijn van bakeliet met aluminium spoorstaven. Later werden er bliesporofielen in die sporen gemaakt.
Er is een boek < 20 jaar geleden geschreven over alle Zwitserse treinen, daar staat dat in. Heb dat boek niet, maar ooit had iemand van een veilinghuis hier dat.
Kijk op https://www.wesa-bahn.ch/geschichte en op https://www.amiba-shop.ch/antikspielzeug/wesa/
 
Laatst bewerkt:

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Op FAM is (heel erg) veel over de WESA Liliput-Bahn te vinden.
Ik vind de rails in de Trix doos in het filmpje helemaal niet op WESA rails lijken.
WESA had in de loop der tijd 3 verschillende rail soorten, de eerste rail waren van hout, daarna van bakeliet.
Ze lijken geen van allen op de rail in de video.

Dit is één van de WESA topics op FAM met veel foto's:


Marco
 

te35-37

Well-known member
Heb verschillende Wesa dozen van het begin: met die sleepbeugel-loc en houten wagens, dan met schaarbeugel en kunststof wagen, alle sporen altijd met bakeliet & bielsen zoals in dat filmpje.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan