RailModeller Pro 6.5.10 — Bochtwissels TRIX EXPRESS en Minitrix

MarcoTrix

Well-known member
Zoals jullie gemerkt hebben ben ik druk bezig baanplannen van TRIX EXPRESS om te zetten in RailModeller Pro. Deze vertaal ik dan direct door naar Minitrix. Niet zo moeilijk, de laatste twee cijfers geven het type rail aan, de twee of drie cijfers daarvoor of het H0 of N is. Bijvoorbeeld TRIX EXPRESS 4304 = Minitrix 14904: TRIX EXPRESS = 43, Minitrix = 149 en het rechte rail stukje = 04. Voordeel als het TRIX EXPRESS railprogramma een exacte verschaling is van het Minitrix railprogramma.

Tot dusverre gaat alles goed, totdat ik bochtwissels in een railplan tegenkom. De omzetting daarvan in RailModeller Pro klopt niet, zowel onderling tussen TRIX EXPRESS en Minitrix niet als ook de aansluiting met een baanvak met de juiste parallelle railafstand. Voor de verduidelijking, zie ook de afbeelding hier onder.

Inmiddels heb ik een service aanvraag gedaan bij RailModeller Pro. Ik ben benieuwd naar hun reactie. Ik hou u op de hoogte.

MarcoTrix

Well-known member
2025-10-27, Reactie van RailModeller Pro (snelle reactie, top-service):

Jan Barnholt zei:
Hello MarcoTrix,

Thank you for your message regarding the Minitrix track geometry.

You've identified a well-documented problem with Minitrix curved turnouts (Bogenweichen). Unfortunately, this isn't a software error but rather a known issue with the Minitrix track system itself.

The core problem: Minitrix "cheats" with their curved turnouts and doesn't produce geometrically perfect switches. The published geometry examples in their catalogs are mathematically impossible without gaps and bending, even though they appear correct on paper.

For your specific combination (14917-14917-14981-14917-14917), the angles won't add up to exactly 90° as expected because the 14981 and 14983 pieces don't have the precise 30° geometry that would be mathematically correct.

Recommended solution: Use the Parallel Track Assistant to plan your layout with the correct track spacing first, then fit the curved turnouts last. This approach works around the geometric inconsistencies inherent in the Minitrix system.

Regarding the missing track 51-4916-00, I'll see what I can do in order to add it to our catalog in the next maintenance update.

Thanks,
Jan Barnholt

GND

Well-known member
En als je de 4324 in de buitenbocht na de gebogen wissel vervangt door een 4314? Zie bijgevoegd plaatje van de Raadgever.S44.jpg

Laatst bewerkt:

GND

Well-known member
Herstel, hier gebruiken ze ook de 3424, die is het dus niet. Tijdens de theepauze in Anyrail gezet en daar xit ook ern klein verschil tussen.

MarcoTrix

Well-known member
Hoi GND,

Terzijde, ik ben met de Ratgeber bezig. Ik heb de TRIX EXPRESS Toporama mat uitgewerkt met A+B+C, zonder D (= bochtwissels). Zonder bochtwissels is het railplan met RailModeller Pro uitstekend uit te leggen, maar met bochtwissels gaat het fout.

Ik heb net het voorstel van Jan Barnholt (RailModeller Pro) uitgeprobeerd:
— Leg eerst het railplan uit met het parallel spoor, en voeg daarna de bochtwissels in met Smart Insert. Dit werkt wel, maar dan moet je een sporenplan hebben met een dubbelbaans baanvak. Een ander nadeel is dat de opsomming van de railstukjes niet klopt. Mijn oplossing hiervoor is om het railplan te exporteren naar een afbeelding, en e.e.a. in Photoshop perspectief bij te trekken. Maar deze oplossing verdient ook niet de schoonheidsprijs.
— Zodra je een bochtwissel individueel toepast klopt je sporenplan sowieso niet. Daarom heb ik tot op heden de sporenplannen van NOCH Fertiggelände nog niet uitgewerkt. Vanwege de ruimtebesparing die een bochtwissel oplevert gebruikt NOCH ze te pas en te onpas.

Kortom:
— Zodra een sporenplan (een) bochtwissel(s) heeft werk ik het niet uit. Ik loop in teveel valkuilen om e.e.a. goed op te lossen.
— Ik bezit noch TRIX EXPRESS, noch Minitrix bochtwissels, zodat ik e.e.a. niet in de praktijk kan controleren.
— Mijn inziens moet het technisch wel mogelijk zijn om een correct bochtwissel in RailModeller Pro op te nemen, door bepaalde combinaties als vast onderdeel op te nemen. Maar die mogelijkheid biedt RailModeller Pro mij niet.

Drummen

Active member
En bij Märklin M rails en Märklin C rails gaat het perfect volgens het boekje......
Logisch, daar zit Marklin zelf wel achteraan. Bovendien begint de bochtwissel in marklin met een bijna recht stuk, waar de tongen in zitten.
Ik ben ook met verschillende ontwerpprogramma's bezig geweest onder windows en vaak zit er een template ergens verstopt, waar je rails en wissels mee kunt invoeren, maar geen bochtwissels. Ik heb al eens bekeken, hoe dit te realiseren is met kartonnen rails, want met stukjes heb je ook de maatvoering voor het template, maar de gebogen gedeeltes komen niet goed uit. Ik ga er nog eens naar kijken, als ik tijd heb.:confused:

Bovenaan