761 Henschel E10 003 + DR Personenwagens

MarcoTrix

Active member
Recentelijk een Trix Express 716 Henschel E10 003 prototype aangeschaft. Wat een ongelofelijk stukje techniek is dit. De locomotief heeft een enorme trekkracht, maar is ook stiller dan mijn stoomlocomotief.
Ik zit echter met één naar probleempje: 1 van de 4 slepers is te kort, met als gevolg dat beide draaistellen wel van de buitenrail stroom afnemen, maar slechts één draaistel van de middenrail. Dat is vooral op wissels merkbaar. De oplossing is simpel: aanschaf van een correcte stroomafnemer. Ik bezit geen gebruiksaanwijzing: wie weet welk onderdeel ik zoek (of heeft er één over?).

Mijn nieuwe aanwinst, een Henschel E10 003. Leuke bijeenkomstigheid, blauw is ook mijn lievelingskleur.

De middelste sleper van één van de draaistellen is te kort. Wie kan helpen of heeft er meer informatie?

Recent in Houten Trix International 52 3733 00 DR Personenwagen aangeschaft, om enige dagen in later in Namen in België een tweede exemplaar te vinden, namelijk Trix 23325. Beide omgebouwd naar Trix Express, en ik denk dat ik beide wagens als vaste stam ga rijden. Dus daar komt een vaste koppeling of kortkoppeling tussen.

Links Trix International 52 3733 00, rechts Trix 23325. Er zitten toch subtiele verschillen tussen.

Mag ik tot slot van harte aanbevelen:

La Boîte à Trains
Rue du Pont 20/22
5000 Namur
België

Enorm rommelig ouderwets winkeltje, maar wat een collectie.... Neem wel de tijd er voor!
Eigenaar spreekt goed Nederlands.

Drummen

Member
Wat betreft de E10 003, ik zie van bovenaf niets vreemds aan de middensleper. Ik denk eerder, dat het veermetaaltje onder de sleper wat lam is waardoor de sleper niet tegen de middenrail aangedrukt wordt. Wat je kunt doen is de schroef van de sleper losdraaien, het zwarte vierkante blokje optillen. Dan ligt de sleper los. Kijk of het metalen lipje onder de sleper er nog is. Zo ja, dan ligt het metalen lipje vlak tegen de bodem aan. Probeer met een klein schroevedraaiertje het lipje zo op te wippen, dat het loskomt van de bodem. Zet het geheel weer in elkaar en kijk, of de druk gelijk is aan de andere slepers.
Is het metalen lipjhe kapot, dan moet je de gehele sleperplaat vervangen. Die kun je bestellen bij Tom Jongen. trixexpress@hetnet.nl
Als het dit alles niet is, laat dan met meer foto's het probleem zien. Suc6.

MarcoTrix

Active member
Tsja, een foto recht van onderen was niet zo'n goed idee....
Ik zal kijken of ik komende tijd gelegenheid heb om een betere foto te maken.

• Leuk
Waarderingen: GND

MarcoTrix

Active member
Nogmaals mijn probleem:

— Veerspanning van alle sleper is prima.

— Bij het rechterdraaistel is de middensleper korter. Bij het linkerdraaistel zijn beide gelijk. Ik vermoed een fabricagefout, omdat er op het oog nooit aan de loc gewerkt is.

Hans Shunter

Active member
Hoi Marco,

Zo te zien is het verticale deel van de middensleper wat krom en daardoor wat korter. Demonteer de sleper en buig het deel recht met een tangetje en/of tussen de bankschroef. Vergelijk het resultaat met de zijsleper.

Mvg Hans

• Leuk

Hans Shunter

Active member
Nou, volgens mij is hij niet zo strak omgebogen als die andere. Open buigen en opnieuw omzetten, maar let op! Voorzichtig breekbaar!

• Leuk

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Ik heb ooit gelezen dat Trix al kort na de introductie in 1955, stapels brieven van blije klanten ontving, die schreven dat het de best rijdende lok was in de modelspoor hobby.
Ik weet weer waar ik dit gelezen heb, in het Duitse magazine "Trix Express Dienst" No 7 van augustus 1955 bladzijde 108, zie onder.

Groet,
Marco

Bovenaan