Eigen bouw? Transformator station

Gleis 3601

Moderator
Forumleiding
Hallo Eric,

Dein Modell ist mir nicht bekannt . Das muss aber nichts aussagen . Anhand deiner Fotos kann man das nicht genau sagen ,ob es ein Eigenbau ist ... leider .
 

te35-37

Well-known member
hierbij nog meer plaatjes van het gebouw. Dak is van karton, wanden van dik triplex. Van binnen dat dikke draad,glas'
Normaal metsel je de bakstenen niet vertikaal, maar horizontaal. Maar misschien was dat aldaar toen niet ongebruikelijk?
Lijkt erop, dat het bijgebouw met de garages? er later aangezet geworden is.

P1070223.JPGP1070224.JPGfullsizeoutput_692e.jpegfullsizeoutput_692f.jpegfullsizeoutput_6930.jpeg
 

GND

Well-known member
Hoi Eric,

Het bijgebouwtje ziet er inderdaad als een doe het zelf project uit. De façade die deels verticaal en deels horizontaal is 'gemetseld' komt wat onnatuurlijke over. Maar verder een fraai gebouw !
 

Hans Shunter

Active member
Hallo allen,

Ik denk toch wel zeker te weten dat dit eigenbouw is, vergeleken met de professionele houten gebouwen van o.a. Faller. De luiken zijn aan de zijkanten ongeschilderd en ongelijk van afmeting en opgehangen. De "raamkozijnen" en waterslagen (onderzijde raam) zijn ongeschilderd. Onderkant van het dak aan de buitenkant van het gebouw ook. M.i. missen er 4 deuren in de rechter aanbouw. Het rode verticale metselverband wordt alleen toegepast tussen staand ( dragend en opgesloten) metselwerk. Wellliswaar in de 30er jaren vaak toegepast. Het metselpatroon bij de deuren is onderbroken en slecht aangebracht. Het binnenwerk, ramen en ijzerwerk slordig afgewerkt. Het gebruikte triplex voor het casco is veel te dik. Maar... het is een uniek gebouw. Gemaakt door iemand met gevoel voor architectuur! Het zou op een baan die tijdperk 3 uitbeeldt niet misstaan.

Mvg Hans
 
Laatst bewerkt:

Gleis 3601

Moderator
Forumleiding
Hallo ,
das sind jetzt sehr gute Fotos ... Ja , es dürfte ein Eigenbau sein , vermutlich sogar ohne Bauplan . An eine Serie ist nicht zu denken . Laut meinen Erfahrungen dürfte es sich um die Zeit 1947 - 1952 handeln ... das läßt sich anhand des verwendeten Materials belegen . Das Draht Glas stammt aus den Anfang der 1940 er jahre ... es wurde hergestellt um bei Bombenschäden im Krieg das defekte Glas im Fenster zu ersetzen ... nach dem Krieg war davon noch viel übrig . Die Mauer papier Folien gab es erst Anfang der 1950 er Jahre .
 

te35-37

Well-known member
In de MIBA van de Nurnbergerbeurs van 1951 vond ik deze afbeelding van de Trix Express Messebaan voor die beurs.
Het transformatorgebouw van hierboven lijkt hier op geïnspireerd te zijn.

fullsizeoutput_6aa9.jpeg
P1070650.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan