EMS Baustein

Hans Kop

New member
Goedemiddag,

Afgelopen zaterdag was ik op de ledencontactdag in Leusden. Ik heb daar een vraag gesteld over het vermeerderen van de spanning van 220V naar 230V zoals die jaren geleden is doorgevoerd. Ik wilde met name weten of deze spanningsverhoging schadelijk was geweest voor de oude Trix Express locomotieven.
Het antwoord dat ik kreeg was geruststellend voor de locomotieven omdat men aangaf dat er eigenlijk nooit problemen zijn geweest door deze spanningsverhoging.

Toen ik echter vroeg wat er gebeurde als een locomotief is uitgerust met een EMS Baustein was men minder stellig en men wist niet of hier problemen mee waren geweest.
Als je op zeker wil spelen gaf men aan dan zou een spanningsomvormer van 230V. naar 220V. een oplossing kunnen zijn.

Vraag 1; heeft iemand ervaring met de spanningsverhoging in een EMS Baustein?
Vraag 2; als een spanningsomvormer noodzakelijk is waar kan men dan zo'n omvormer kopen en om welk type gaat het dan?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

M.v.r.g.
Hans Kop

Hans Shunter

Active member
Hallo Hans,

Tja, je zou evt. een dimmer/ schakelaar voor gloeilampen, van de bouwmarkt, tussen stopcontact en de trafo kunnen zetten. Een goede kan zo'n 5 a 600 VA aan. (Ruim voldoende voor alleen een trafo) Zet de dimmer op 220V en je probleem is opgelost.

Mvg Hans.

Laatst bewerkt:

Hans Kop

New member
Goedemiddag Hans,

Bedankt voor jouw zeer snelle reactie.
Ik ben nu op zoek naar een standaard dimmer / schakelaar waarop je het voltage handmatig en precies kunt aanpassen.

Op dit moment is dat nog niet gelukt.

Even ter info; ik heb op dit moment een BR01 en een BR 24 rijden die al zijn uitgerust met een EMS Baustein. Mijn bedoeling is
om ook één van mijn elektrische locomotieven (E 05 of E 175) via een functionele bovenleiding aan te sturen en dit dan d.m.v. een EMS
Baustein. Dit houdt dan in dat er bij een drietal trafo's de spanning verlaagd moet worden.

Ik hou je op de hoogte van mijn zoektocht naar de juiste dimmer /schakelaar.
Mijn drie Bausteinen heb ik gekocht bij de heer Sebastiaan Schaufert in Schalksmühle en ik zal hem een briefje sturen (ik heb
n.l. alleen zijn postadres) of hij de vraag naar het spanningsverschil kan oplossen.

M.v.r.g.

Hans Kop

GND

Well-known member
Een netspanning verhoging van 220 volt AC naar 230 volt AC is ongeveer 4.5%. Dat valt nog mee, maar weet dat de nominale spanning van 230 volt + of - 10% mag variëren. Dat is dus 207 tot 253 volt. (+/-23 volt). Als je zonnepanelen op je dak heb kan op een zonnige dag de netspanning oplopen tot 253 volt, en dan schakelt de omvormer uit.
Wat nu ? Om nu een logger voor spanning aan te schaffen is m.i. een brug te ver.
Nu terug naar originele vraag, kijk eens op marktplaats of zo naar een variac. Dat is een regelbare transformator. Op m'n werk heb ik er één met een analoge voltmeter.
Je kunt aan de regelknop draaien tot de voltmeter op 220 volt AC staat.

Goedkoper alternatief, lijm een moertje op je treintransformator om te voorkomen dat je de knop an de trafo voluit draait.

Zomaar wat wilde gedachten uit mijn grijze velletjes.

Bovenaan