Faller 5471, wordt na 55 jaar afgebouwd…

MarcoTrix

Well-known member
Faller 5471, wordt na 55 jaar afgebouwd…

Mijn vader en mijn ome Ben zijn bijna gelijktijdig in 1965 aan een treinbaan begonnen. Ome Ben kocht in 1965 een Antex startset, en mijn moeder, net één jaar getrouwd, vond het wel een leuk Sinterklaas cadeau voor mijn vader. Ze kocht stiekem ook een startset, en hield dat tot 5 december verborgen.
Niet zonder succes, want mijn vader heeft nog steeds een Märklin treinbaan (Antex kan je beschouwen als de voorloper van Primex).
Helaas is mijn oom inmiddels gestorven, en een aantal jaar daarvoor ook gestopt met zijn treinbaan. Hij had Parkinson opgelopen, dus onderhoud van de treinbaan was onbegonnen werk.
Een gedeelte van het rollend materieel vond een goed tweede thuis bij mijn vader, en ik nam een aantal bouwpakketten over.
Daar zat onder andere Faller B 5471 bij, een set met 3 brugpijlers. Die had net als op het plaatje ooit afgebouwd moeten worden met de brugdelen die daarbij horen. Helaas had ik net een appartement gekocht, dus ik had wel andere zorgen aan mijn hoofd.
Het doosje stond inmiddels jarenlang te pronken in mijn kast. Inmiddels had Faller de brugdelen veranderd om deze te laten passen op de nieuwe C-rails van Märklin, maar ik wilde liefst de brug authentiek afbouwen.
In Houten ook tevergeefs gezocht naar Faller B 545, maar ondanks dat dit de meest populaire brug is die Faller ooit op de markt heeft gebracht, vind je de brug meestal in gebouwde toestand. En dat haalt meestal niet mijn kwaliteitsnormen.
Dus bleef het project nog een poosje (en iets langer) in de kast staan.
Recentelijk duiken de oude Faller bouwpakketten in het Faller Hobby programma terug, maar ook bij Gaugemaster in Engeland. Faller B 545 is nu te koop als Gaugemaster GM414 Fordhampton Bridge. Weliswaar in het grijs, maar dat mag de pret niet drukken. Bij Rails of Sheffield heb ik twee van deze bouwdozen gekocht, samen met wat ander klein materiaal wat ik nodig had. Inmiddels zijn deze per post nét voor het weekend gearriveerd, en ben ik nu druk bezig de brug aan het opbouwen. Ter zijner tijd post ik het resultaat nog.

Faller B 5471, 3 brugpijlers. Ooit gebouwd door mijn oom, maar die heeft het helaas niet kunnen afbouwen.

Gekocht bij Rails of Sheffield, Gaugemaster GM414 Fordhampton Bridge. Dit zijn gewoon Faller bouwpakketten, maar dan met een ander wikkel, maar wel in een Faller golfkartonnen doos!

Laatst bewerkt:

GND

Well-known member
Hoi Marco,
Heb je dit fysiek in de winkel gekocht? Of via internet ?

Sinds Brexit bestel ik bijna niets meer in het VK, want ik heb al een paar keer een douna aanslag moeten betalen. En dan is het niet meer zo'n goedkoope aanbieding.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jou is gegaan.

MarcoTrix

Well-known member
Klopt, sinds de Brexit betaal je douanekosten. Dat wordt door Royal Mail / PostNL verzorgd, je krijgt vanzelf een rekening. Aangezien ik deze brug wilde hebben had ik het er wel voor over, maar ik heb mijn zending ook gecombineerd met enige andere spulletjes die ik nodig had. Eigenlijk is het belachelijk, want Faller exporteert het naar de UK, en vervolgens betaal je importkosten om het terug te krijgen in de EU.
Voor de Brexit was ik goede klant bij Hattons, nadat Hattons gestopt is heeft Rails of Sheffield het stokje overgenomen. En inderdaad, sinds de Brexit bestel ik minder in Engeland. En dat is jammer, want ik ben o.a. een groot liefhebber van Metcalfe kartonnen bouwdozen.

MarcoTrix

Well-known member

Dit plaatje op de doos was de inspiratie voor het eindresultaat.

Zo is de brug, nu eindelijk na ruim 55 jaar, afgebouwd. Een purist zal waarschijnlijk de brug over verven of spuiten vanwege het gebruik van twee kleuren plastic. Maar voor mij is dit een duidelijke onderscheid van de twee bouwfasen van de brug. Overigens vind ik het nog niet eens vreemd, in Duitsland zijn aan veel gebouwen en bruggen nog steeds sporen te vinden van reparatie uit de tweede wereldoorlog.

Bovenaan