Faller boerderij B-275 (in het Faller programma van 1961 tot 1965).

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Hallo,

De Trix Express hobby heeft zoveel leuke facetten.
Voor mij is dit onder andere ook het verzamelen en het genieten van de jaren 60 Faller bouwdoosjes, waarvan ik er honderden heb, alle nog ongebouwd natuurlijk. Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat ik misschien wel meer Faller dan Trix Express dozen heb.

Hoe dan ook, ik schrijf al jaren wat meer uitgebreide artikeltjes over deze jaren 60 bouwdoosjes, die ik dan rijkelijk voorzie van mijn eigen foto materiaal, dit met name voor Engelse en Duits talige sites en fora

Het lijkt me ook leuk dit voor het Trix Express forum te doen, te beginnen met de Faller boerderij B-275.

Ik hoop dat het voor sommige niet te uitgebreid is.

Marco

(Het lijkt mij trouwens ook leuk om eens een keer iets te schrijven voor het clubblad.)
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
In 1960 kregen de Faller broers de fabricage van plastic bouwdoosjes echt goed onder de knie.
Voor het volgende programmajaar konden de broers nu een fantastisch vuurwerk aan nieuwe items ontketenen.

De meeste van deze nieuwe items uit 1961 werden stuk voor stuk succesvolle modellen die decennia later nog steeds een cultstatus hebben, zoals station Lindental B-99 en het ronde café B-215.

Er kan gerust gesteld worden dat 1961 een gouden jaar voor Faller.

De boerderij B-275, welke ik in dit topic wil bespreken, was ook een van die nieuwe items uit 1961.
De boerderij is nooit zo populair geworden als de cultmodellen van dat jaar, maar het is absoluut een zeer fraaie bouwdoos.

De boerderij had helaas een relatief kort leven in het Faller programma, want in 1965 verdween B-275 alweer van het toneel.
Ik denk dat ik weet waarom de boerderij alweer zo snel verdween, maar daarover later meer, laten we eerst beginnen met de doos.





Ik heb de B-275 boerderij al vanaf mijn kind tijd altijd enorm bewonderd vanwege het prachtige idyllische boerderij tafereel op de doos. Er is zo veel op te zien !

Het was Edwin Faller - de kunstenaar van de twee Faller broers - die deze prachtige scènes voor de cover foto's van de dozen maakte.

Edwin maakte schetsen voor de fotografen, om aan te geven vanuit welke hoek het model gefotografeerd moest worden, want het draaide zeker ook om het juiste perspectief.

Sommige van deze tekeningen overleefden de tand des tijd en werden recent gepubliceerd in het 75-jarig jubileumboek van Faller.
De gelijkenis tussen Edwins tekeningen en de uiteindelijke foto's op de dozen is verbluffend !
Vast staat dat de prachtige stilistische scène composities van kunstenaar Edwin, enorm hebben bijgedragen aan het succes van de Faller modellen.


(Edwin Faller)





Ik heb jaren, minimaal 8 jaar, stad en land afgezocht naar een nog ongebouwde B-275 doos.
Het leek onmogelijk om er één te vinden, ook niet op de Duitse, Oostenrijkse, Italiaanse, Spaanse, Portugeese enzovoorts veilingsites waar ik meestal wél succesvol was om mijn Faller doosjes te vinden.

Ook op de bekende Duitse Faller verzamelaarsfora verschenen berichten dat een ongebouwde B-275-kit gewoon door niemand gevonden kon worden.

Maar toen, in de zomer van 2022, werden op de Duitse ebay kort na elkaar 3 ongebouwde B-275-kits geveild, alle 3 van dezelfde verkoper met de naam 'maisbaer711'. Ik won de veiling van de eerste voor € 83,82 en was zo blij als een kind !
Ik had verwacht dat de biedingen zouden kunnen oplopen tot € 175 en meer, zoals ook het geval is bij andere zeldzame en gewilde Faller bouwdozen, maar dat gebeurde niet.
Maar ik zou zondermeer ook grif € 250 + voor de boerderij kit betaald hebben, dit omdat ik de doos al 8 jaar zocht.







De B-275 is nu één van de zeldzaamste bouwpakket uit de jaren 60 in mijn verzameling, maar niet de duurste.
Ik denk dat alleen de B-137 snackbar nog zeldzamer is dan de B-275.
Natuurlijk hou ik de bouwdoos zoals ze is; ongebouwd.










 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
In het verleden had ik al eens twee (zeer) slecht gebouwde B-275 boerderijen gekocht.
Zelfs de gordijnen zaten ondersteboven gelijmd, en waarvan ook onderdelen ontbraken.
Ik heb ze uit elkaar gehaald, en van de onderdelen één goede boerderij opgebouwd.
Ik heb dat vaker gedaan, dus had ik er wel vertrouwen in dat dit mij zou lukken, maar het is niet gemakkelijk en kost (veel) tijd.
Zoals altijd zit de duivel in de details, ik mis nog steeds de dakgoot, maar het model is bijna klaar voor op de baan.



















In haar gouden jaar 1961 publiceerde Faller haar eerste speciale grootformaat catalogus (30 x 30 cm) voor de internationale speelgoedbeurs van Nuremberg van 1961, met foto's van de modellen op ware grootte.
In deze Nuremberg catalogus werd de B-275 boerderij als nieuw item gepresenteerd.
Het grappige is dat in diezelfde catalogus op pagina 6 te lezen is dat Faller alleen PREISER-figuren gebruikt voor hun scènes op de coverfoto's van de dozen, maar bij nader onderzoek zie je duidelijk Merten figuren op de B-275 doos !
Namelijk 3 figuurtjes uit Merten doos nr 926, je kunt zelfs de ronde standbeeldachtige voetje zien die aan de figuurtjes vast zitten. (typisch voor vroege Merten figuren).

Overigens is het identificeren van alle verschillende figuurtjes die op de Faller dozen zichtbaar zijn, ook een leuke hobby.










Voor wat betreft de constructie is de B-275 boerderij een beetje een vreemd bouwpakket.
Als je het model voor het eerst ziet, zou je kunnen denken dat er iets mis is met het dak van de open schuur, dat er onderdelen ontbreken, en dit is opgelost door een niet zo goed gekozen vervangend onderdeel uit de schoenendoos met reserveonderdelen .
Ik kocht één van de twee donor B-275-modellen in de webshop van Eurospoor, waar deze te koop stond met de tekst "met ontbrekende onderdelen" en "creatief gerestaureerd met andere onderdelen".
Maar het is gewoon hoe de B-275 origineel is, dus met een ongewoon dak.

Het model bestaat uit 2 verschillende gebouwen, die eenvoudigweg tegen elkaar moeten worden gelijmd, zodat er altijd een kleine kier zichtbaar blijft.
Overigens wordt één van deze gebouwtjes ook gebruikt voor een andere Faller doos, namelijk landhuis B-276b.

Het instructieblad van B-275 is verder te beknopt en de pasvorm van de onderdelen is OK, maar van sommige niet zo perfect als van de meeste andere Faller dozen uit die periode.
Ik denk - en dit is puur speculatief - dat de B-275 boerderij in 1965 uit het programma werd gehaald, omdat deze niet voldeed aan de hoge kwaliteitsnormen van de broers.
Maar wellicht is er ook een andere reden zijn waarom B-275 na 5 jaar alweer uit het Faller programma verdween, we zullen hert nooit echt weten.

Marco


 

Hans Shunter

Active member
Hallo Marco,

Dit is een leuk onderwerp voor hier op het forum en in het club magazine, waarin eerder een artikel verscheen van de Faller paddenstoelkiosk B-135. TE magazine jaargang 38, nr2, 2023, blz.14.

Dus Marco, gewoon doen!!!

Mvg Hans
 
Laatst bewerkt:

te35-37

Well-known member
Marco, lijkt mij inderdaad een mooi verhaal voor het blad. Cees van den Brink vroeg mij destijds toen er geen kopij was, om het verhaal over Faller op te schrijven, opdat hij het blad kon vullen (hier beschikbaar als pdf) Dat vond hij prima. Dit lijkt mij weer een mooie aanvulling, ook gezien de paddestoelverhalen, want over deze periode =jaren 60 heb ik niet in detail geschreven. Was in die periode met andere zaken en hobbies bezig.
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Hans en Eric,
Dit "artikeltje" over de B-275 boerderij heb ik nu al hier op het forum gepost.
Dan is het toch niet leuk om het ook in het clubblad op te nemen ? Want de helft van de leden heeft het al op het forum gelezen.

Ik schrijf wel iets nieuws over een andere Faller bouwdoos en zal dat dan aan Cees vd Brink voorleggen of het goed genoeg is voor het blad.

Als er interesse in is kan ik dat wel vaker doen, lijkt me eigenlijk wel leuk ook, een eigen Faller rubriek in het clubblad.

Marco
 

Kadoelen

Well-known member
Marco, ik heb geen flauw idee wie de leden van dit forum zijn, behalve die paar van de meeste berichten.
Cees is blij met elke bijdrage voor het blad. Hij vindt afwisseling belangrijk, omdat dat de veelzijdigheid van deze hobby weergeeft.
Volgens mij is de groep lezers van dit forum inderdaad niet zo groot. Dus m.i. kan het best in het clubblad.
Groet, John
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Ik krijg iedere maand een "performance raport" van Google en ik bekijk ook zelf de cijfers van het forum en ik sta iedere maand toch weer versteld hoe goed het forum bezocht wordt, ook door bezoekers uit Duisland en Belgie.
Afgelopen november hadden we naast de leden, ook ruim 300 unieke meelezers.
Van die 300 meelezers zal denk ik een deel wel lid van de Stichting zijn .

Marco
 
Bovenaan