Faller Engadiner kerkje 241-242

te35-37

Well-known member
Voor de Zwiterse markt kwam Faller in 1953 met dit kerkje, wat ergens achteraf in het Flexdal- in Sils-MARIA in Engadin (= oost Graubunden=oost Zwisterland) staat. Hoorde van een collega-Faller verzamelaar die het was gaan opzoeken, dat het in werkelijkheid veel kleiner overkomt dan als model. (dat is eigenlijk ook zo met bijv. het schaalmodelel van Flüellen) .
Er was zoals met verschillende modellen een versie zonder (241) en met bel (242).
Foto van het model met enige andere Tessiner modellen en als laatste de foto uit de katalogus van 1955 van een schilderij van de kerk.fullsizeoutput_3497.jpeg
faller 53 kat .jpgfullsizeoutput_508d.jpegP1020629.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GND

te35-37

Well-known member
Toevallig was ik begin februari in Chur met vakantie en er was een stoomtreinrit met de Rhätische Bahn vanaf Landqart langs Chur naar het westen het dal door. In de 4-assige bordes personenwagen - die fleischmann onder nr 1417 in de 60-er jaren uitbracht, zie plaatje - met zag ik nu tot mijn verbazing houten banken, zag ik opeens weer deze foto van dit kerkje. Het moet dus iets bizonders zijn.
En dat is het ook: het ligt ± 20 km ten westen van Sankt Moritz en is gebouwd ± 1330. Maria is een afgeleide voor in het Retho-Romaans voor Maioria, wat landgoed betekent. ( zie wikipedia : Maria ist eine abgeschliffene Form des rätoromanischen Maioria, was Meierei oder «Gutshof» bedeutet).
Voor foto's van het kerkje van binnen zie:

fullsizeoutput_64c9.jpegP1020159.JPGfullsizeoutput_64d8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan