Helling TE

Hans Shunter

Active member
Hoi Roger,

De algemene steigingspercentage voor modelspoor is ten hoogste 3%, d.w.z 3 cm steigen over 1 mtr lengte. Dus 4 mtr lengte houd in 4x3= 12 cm. Meer zou ik niet doen als je lange treinen wilt rijden i.v.m. trekkracht.
Een klimspraal is dan meer van toepassing. Gewoon ff googlen, berekenen helix of klimspiraal h0.

Mvg Hans
 

Kadoelen

Well-known member
Beste Roger, ik heb een klimspiraal, dubbelspoor, R1 naar beneden en R2 omhoog. Per rondje ga ik zo'n 8 cm omhoog. Ik heb lange slepen, bij sommige is de lok al boven de laatste wagen. BR01 met 8 d-trein rijtuigen van 23,4cm. E151 met dummy en 16 coilwagens. En een E141 die 8 rijtuigen omhoog duwt.
Kijk eens op youtube: Lange trein op klimspiraal.

De Trix Express lokomotieven hebben een behoorlijke trekkracht. Het probleem is de rijeigenschappen van de wagons. De lok kan de wagons omver trekken.

Succes, John
 

Roger B.

Member
ik kan niet met spiraal werken omdat het de verbinding is tussen de kerstboom (voor in de woonkamer) en het kerstdorp (op dressoir 25cm hoger achter in de woonkamer) maar het zou gaan om 1 of 2 langere of 3 a 4 korte wagons... ik ga het gewoon proberen... anders wordt het een treintje om de boom en los daarvan een treintje bij het dorp 🙃

ik heb een "stoomloc" nr 753 en ik krijg vd week als goed is een BR1 (2204) ik heb 1 lange passagiers wagon (met draaistel aan elke kant) en enkele korte goederen wagonnetjes..... heb al aardig wat uitgegeven dus ik denk dat ik er dit jaar iig nog geen wagons meer bij zal zetten (denk ik...... dacht ik ook voor ik zoveel bij kocht :-D )
 
Laatst bewerkt:

Kadoelen

Well-known member
Ik heb vroeger 1 Lego steentje per rechte rail aangehouden, maw 5 cm stijging per meter. Als je een rechte helling hebt, moet dat zeker haalbaar zijn, en met korte treintjes is steiler ook te doen.
John
 

Hans Shunter

Active member
Hoi Roger,

Hoe zwaarder de lok, hoe beter de trekkracht...Hoe kleiner de kans op het doorslippen van de drijfwielen. De anti slipbandjes goed ontvetten, evt. opruwen. Ook de rails ff met heeel fijn schuurpapiertje en alles schoon maken met een droge schone doek.

Ik ben benieuwd naar het resultaat...
Veel succes...(y)

Mvg Hans
 

Hans Shunter

Active member
Hoi Roger,

Dat zijn idd forse hellingen...misschien toepasbaar met heeele korte treintjes,
maar ja, ondervinding is de beste leermeester...

Mvg Hans
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GND

Kadoelen

Well-known member
Ik heb net nog even gekeken, mijn klimspiraal heeft een helling van 5%. Omhoog R2 en omlaag R1. En daar gaan treinen van meer dan twee meter lengte omhoog (gewoon met 1 lok).
 

Hans Shunter

Active member
Hoi John,
Je zei eerder dat je +/- 8cm per rondje omhoog rijdt. Dat is volgens mijn berekening geen 5 %.
R2 = 401.7mm. M.a.w. Pi.D= Omtrek x D÷hoogte = steigingspercentage. 803,4 x 3,14=2522,67÷80mm hoogte=31,53 0/00 oftewel 3,15% Da's heel gewoon volgens de norm...

Mvg Hans
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GND

Kadoelen

Well-known member
Hier maak je een fout. Je moet de hoogte door de afstand delen. Dus 80/2522=3,17% . Zelfs lager dan jij uitkwam.
Je hebt gelijk dat dat een normale helling is. Helaas is de stijging niet overal gelijk, soms ook steiler. Ik had de helling afgelezen op een waterpasje op een wagon.
 
Bovenaan