hoe maak je het best een goede basis voor je baan?

Roger B.

Member
gezien er eea niet geheel volgens plan/verwachting verlopen is bij de start met het maken van een verhoogde bocht in mijn kerstdorp plan... toch maar even advies bij de experts vragen.........

Wanneer ik een stuk spoor verhogen wil (om over het andere heen te gaan bijvoorbeeld).... hoe pak ik dat dan het beste aan?

- Hoe bepaal ik en teken ik het af, hoe een bocht verloopt
- welk materiaal voor de verhoogde montageplek voor het spoor
- welk materiaal voor bevestiging spijkers of schroeven?
- hoe werk je deze verhoging af tot een natuurlijk ogende "spoordijk"
- hoe maak je het spoor vast aan de ondergrond (had schroefjes gekocht bij de bouwmarkt, maar de kleinste zijn nog steeds erg lomp)

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Hallo Roger,

Ik leg gewoon de rail op het hout en teken het af, ik heb dit vaak zo gedaan en dit werkt perfect.
En gebruik hiervoor dun MDF of dun triplex/multiplex.
Dit zaag ik met een hand figuurzaag, of elektrische figuurzaag of decoupeerzaag.

De rails kan je vervolgens vastschroeven met spoorbaanschroefjes, dit zijn zeer kleine schroefjes, te koop in de modelspoorwinkels.
Vaak gebruikte ik hier mini kruiskop Marklin schroefjes voor, bedoelt voor Marklin C-rails., te koop in doosjes met 200 stuks voor 7 of 8 euro met marklin artikelnummer 74990.

Soms werkte ik deze op- en afritten dan af met Faller muurplaat karton, maar dit muurplaat karton is er ook van andere producenten zoals Noch, en in vele soorten.

Ter verduidelijking doe ik er enkele foto's bij van mijn Marklin baan met type 3600 rail, deze baan bouwde ik met mijn kinderen zo'n 15 jaar geleden.
Ik had 3 jonge kinderen en mede daardoor toen niet zo veel geld te besteden .
En zodoende figuur zaagde ik ook gewoon mijn bruggen uit goedkoop dun MDF.
Ik werd hier enorm om uitgelachen op modelspoorfora (fora waren toen nog iets nieuws), maar dat kon mij geen fluit schelen want ik had de grootse mogelijke lol met mijn kinderen met deze modelbaan. Soms nodigde ze ook buurt kinderen uit en stonden er wel 10 jongens in mijn kleine treinkamer met de baan te spelen. De meeste van die jongens hadden nog nooit een modeltrein gezien, dus konden hun hart ophalen door er bij ons uren mee te rijden. Ook met de Faller AMS autobaan.
En als mijn kinderen in bed lagen reed ik zelf ook uren met mijn treintjes en autootjes rond, haha. :) :) :)

Groet,
Marco

Hans Shunter

Active member
Hoi Marco,
Er is veel te koop, maar misschien is het net niet wat je zocht, te duur, of het past niet qua tijdperk en of schaal enz. Mij geeft het veel voldoening om iets (zoveel mogelijk) zelf te maken naar eigen idee en materiaal keuze. Een belangrijk deel is voor mij de sfeer en beleving. Ik krijg daar voldoening van als het klaar is zoals ik het voor 'ogen' had. Een eigen miniworld, mooi man...

Mvg Hans

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Faller heeft ook vele geinige boekjes gemaakt met tips voor het bouwen van banen.
Ik ben gek op deze boekjes.

Zoals deze uit 1970, als je hem aanklikt kan je hem downloaden als PDF.
Ik haal de link over een paar dagen weg, omdat ik anders in de problemen kom met copyright enzo.

Webmaster

Administrator
Forumleiding
En voor één van mijn Trix Express banen, heb ik de gefiguurzaagde op- en afritten ook wel eens bekleed met buigbaar berken triplex, maar dat was een lastig en tijdrovend karweitje, waar ik vele lijmtangen voor nodig had.
Dan was dat bekleden met muurplaat karton toch veel makkelijker.

Marco

GND

Well-known member
Dat boek van Faller, Modellbau licht gemacht en de Trix Express Ratgeber waren mijn inspiratiebronnen toen ik net een tiener was. Met een woordenboek Duits Nederlands kwam ik een heel eind. De boeken heb ik pas nog ingekeken, gelukkig heb ik het woordenboek niet meer zo vaak nodig 😉.

Met vriendelijke groet, Willem (a.k.a. GND)

Roger B.

Member
DAnk voor alle reacties.

Inmiddels heb ik beide boekwerkjes als PDF (dank aan de verstrekkers) en heb ik wat handvaten om te beginnen.... denk dat ik bij HBM een elektrieke figuurzaag bestel/haal dat werkt misschien makkelijker en netter dan met een decoupeerzaag op de grond op een kistje in de woonkamer :p'.... meer met triplex ga werken en het hardboard beperk tot waar ik de achterzijde als straatwerk wil benutten. :LOL:

Het project is voor deze kerst geschrapt...... ben de eerste delen al aan het verwijderen...

Komend jaar ga ik de drie delen voor op het dressoir al gewoon bouwen, dan kan ik ze volgend jaar kerst gewoon aan elkaar koppelen op het dressoir... Tevens kan ik het dan allemaal net wat beter aanpakken en in rust de tijd er voor nemen.

Heb besloten de kartonnen holspoor rails weer te gaan verkopen en volledig op plastic volspoor over te gaan.

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Daarom heb een Black en Decker Workmate (= een opvouwbare werkbank), de vorige had ik 30 jaar, die werd sleets, daarom vorig jaar een nieuwe gekocht. (op de foto staat die opgesteld op het balkon van mijn ex-vrouw toen ik daar aan het klussen was)
Persoonlijk vind ik een Workmate nuttiger, dan een elektrische figuurzaag, ik vind het ondingen.

Hans Shunter

Active member
Hallo Allen,

Ook ik gebruik de Workmate al meer dan 40! jaar. Ik klem de decoupeerzaag op z'n kop tussen de Workmate (dus het zaagblad steekt naar boven uit....) zodat ik beide handen vrij heb om het werkstuk vast te houden c.q. sturen. Ik kan hem ook ombouwen tot tafelcirkelzaag...In het vaste deel van de Workmate heb ik een sleuf gemaakt van 1 cm breed en +/- 20 cm lengte, waarin een cirkelzaag past en die schroef ik weer aan de onderkant vast. Deze kan ik in hoogte verstellen. Aan de andere verstelbare kant zit een aluminium hoeklijn die ik met de slingers op maat verstel. Eenmaal op maat ingesteld is het werk een fluitje van een cent....(y):)

Roger,
Om nou het gebouwde weer op te breken.... Je kan toch ook alleen een trein onder de kerstboom laten rijden? Dat is ook leuk!

Mvg Hans

Laatst bewerkt:

Roger B.

Member
alles is inmiddels al opgeruimd 🙃 (spoorbaan spul dan) ik woon momenteel nogal klein, de prullenbak klonk nog het meest realistische wat ik hier kan :-(. een workmate opzetten binnenshuis zou alleen in de woonkamer kunnen. Alle andere ruimtes zijn er niet groot genoeg voor..... en dan mot ik dat ding ook weer kwijt (zou ook voor de figuurzaag nog een uitdaging zijn...... Ik heb besloten van de zomer weer verder te gaan met bouwen (bij goed weer in het tuintje, hopelijk dan ook overdekte veranda waardoor in fietsenschuurtje meer ruimte vrij komt) van het kerstdorp. De basis op het dressoir is 2m44 bij 80 opgedeeld in 3 delen. Ik ben van plan het geheel ook deelbaar te bouwen, dus het worden 3 stukken van pakweg 80x80cm die dan op het dressoir aan elkaar gekoppeld kunnen worden en aan de brug richting de tafel met de kerstboom. ..... hoop dat we over een jaar of anderhalf op zoek kunnen naar een woning met wat meer ruimte (en dat we die betaalbaar kunnen vinden)

Bovenaan