keuze linker of rechter spoorstaaf voor voeding loc

Roger B.

Member
Goede avond.....

ik begrijp dat je met twee trafo's twee treinen afzonderlijk van elkaar kunt laten rijden. De "plus" van trafo 1 op de linker spoorstaaf, de "plus" van de andere op de rechter spoorstaaf en de "min" van beide trafo's op de middenrail..... Tot zo ver alles duidelijk.....

Nu heb ik locs met een duidelijke voorzijde en achterzijde.
de grootste, BR01 nr 2204, heeft sleepcontact in het midden en gebruikt de rechter wielen van de kolenwagen als tweede contact.
een maatje kleiner, BR24 nr 753 heeft sleepcontact in het midden en sleepcontact op de rechter spoorstaaf.
en de kleinste (geen idee van model en nummer), stoomlocje zonder kolenwagen, met sleepcontact op middenrail en linker spoorstaaf.

Nu wil ik eigenlijk de BR01 en de BR24 gebruiken, en onafhankelijk besturen met twee trafo's. Kan ik bij de BR24 de sleepcontacten "ombouwen" naar linker spoorstaaf door deze simpelweg los te schroeven en 180 graden omgedraaid weer vast te schroeven? of denk ik te simpel (of te moeilijk)?
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Ja dat kan, door de achterste sleper te verplaatsen naar voor, en de voorste te verplaatsen naar achter.
Of simpel gezegd, je wisselt ze om.

De BR01 is trouwens een hele fraaie loc.
De oudere TE BR01 modellen, zoals de 20/57 en 757 hadden nog slepers op de tender ipv stroomafname via de wielen.
Die slepers op de tender kan je wel gewoon een slag draaien.
Die oudere locs met slepers onder de tender rijden bij mij beter en betrouwbaarder, dan de 2204 met stroom afname op de wielen.

Marco

 
Laatst bewerkt:

Hans Shunter

Active member
Hoi Roger,

Standaard bij TE is de stroom afname bij alle locs van de rechter spoorstaaf. Je kan dus standaard met 2 locs in TEGENOVER gestelde richting rijden. 1 trafo linker- en 1 op de rechterspoorstlaaf.Wil je met TWEE locs DEZELFDE richting ONAFHANKELIJK VAN ELKAAR rijden, dan zal je EEN loc naar links om moeten bouwen...
Daaarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om met bovenleiding te gaan rijden... met een DERDE loc alles onafhankelijk van elkaar. 3 trafo's. Dan heb je de plus op de bovenleiding en de min op de middenrail.

Mvg Hans
P.s. zie PB
 
Laatst bewerkt:

Kadoelen

Well-known member
Ik heb het regelmatig gedaan met de BR01 en de BR42. Je moet ze samen draaien, de een met de wijzers van de klok mee en de ander er tegenin. Dan is er genoeg ruimte.
 

Roger B.

Member
Ik heb het regelmatig gedaan met de BR01 en de BR42. Je moet ze samen draaien, de een met de wijzers van de klok mee en de ander er tegenin. Dan is er genoeg ruimte.
net geprobeerd... en verdomd...... wanneer je de hoek van het ene draaistel tegen het midden van de "kopse kant" van het andere draait kun je ze met lichte dwang inderdaad tegengesteld draaiend omdraaien ((y))
 
Bovenaan