Mijn andere hobby.

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Wat ons allen hier bindt op het forum is de Trix Express hobby.
Maar het is ook leuk om de andere hobby(s) van elkaar te zien.
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Om het ijs te breken zal ik beginnen.

Ik ben helemaal gek met mijn oldtimer caravan.
Het is een Chateau uit 1977.

Ondanks haar leeftijd is ze nog in goede staat en geheel origineel.
Voor een caravan uit de 70's betekent dit dus 50 tinten bruin en oranje. :giggle:

Toen ik haar kocht ontbrak de originele lamp boven de grote zit, maar na een jaar zoeken kon ik deze lamp ook bemachtigen.

Van buiten lijkt ze klein, maar binnen heb je toch zeeen van ruimte.

Ook 'verzamel' ik originele jaren 70 accessoires, zoals m'n jaren 70 EMSA camping servies, een CALOR koffiezetter uit 1976, bord spelletjes uit de jaren 70, theepotten, voorraadbussen en nog veel meer.

Helaas is het me nog niet gelukt een passende jaren 70 voortent te vinden, of ze passen niet of ze zijn te verbleekt of te versleten.
Dus behelp ik me zolang met een moderne voortent.

Ik probeer zoveel mogelijk tijd in m'n caravan door te brengen, toch wel zo'n 4 a 5 maanden per jaar, onder het moto 'genieten zoals vroeger'.

Bijgaand de foto's ...















 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
En niet alleen de oude modelspoor catalogussen zijn leuk om door te bladeren.
De caravan catalogussen van de 70's zijn minstens zo geweldig !
Geen mobieltjes, geen iPads ... maar nog gezellig genieten met de fonduepan en een sigaret.









 

GND

Well-known member
Dat geeft inderdaad een jaren 70 gevoel, vooral de kleurcombinatie van oranje-bruin. Mijn ouders hadden een caravan met diezelfde gordijntjes en bankbekleding.
Wees er zuinig op.

Cheers

Willem
 

GND

Well-known member
Andere hobbies ?
Ook bij mij zijn die er.
Trix Express is uiteraard al bekend.

Ik ben sinds 1980 gelicenceerd radiozendamateur. Eerst mijn C licentie gehaald en een paar jaar later mijn A licentie.
In die tijd was morse nog verplicht om je A licentie te halen. Ruim een jaar bezig geweest om morse onder de knie te krijgen.
Tegenwoordig heet het F, van full class, maar op mijn licentie staat nog steeds 'morse included'. :cool:
Ik ben lid van de Dordtse Electronica Club, met website PI4DEC

Mijn vrouw en ik hebben jarenlang bij een koor gezongen, maar op een gegeven moment was ik de jongste man (48). Er kwam geen nieuwe aanwas bij, dus in 2010 werd het koor opgeheven. We hebben in 2010/2011 als gastlid bij Cantica gezongen en zijn nog meegeweest met de koorreis naar Ripon alwaar we in de kathedraal 3 diensten hebben gezongen. Het laatste serieuze zingen van ons was toen mijn vrouw en ik in 2013 in de Royal Albert Hall (Londen) met de BCC Big Sing (van Songs of Praise) hebben gezongen.

Ik ben ook nog vice voorzitter van een onderlinge verzekeraar.

Mijn laatste hobby, welke ook het meeste tijd kost, is mijn werk :) .

En nu maar terug naar e-bay.nl om te kijken of ik niet overboden ben op een Trix Express item.

Cheers,

GND (a.k.a. Willem)
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
@Willem, zeer leuk om te lezen ! (y) (y) (y) (y) (y)
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb ook 6 jaar als teamleider in de binnendienst gewerkt bij een onderlinge verzekeraar ... in Den Haag, dus weet jij wel waar. Toen nog Gouden Tijden met de spaarlonen en levensverzekeringen gekoppeld aan hypotheken.

En "zendamateur" ben ik ook geweest midden jaren 80', maar dan op 3 meter dus op de gewone FM band welke op iedere radio te ontvangen was, met als zender de zeer beruchte Stentor, met de evenzo zeer beruchte MRF237 eindtrap.
De Stentor was zo berucht omdat deze nogal spiegelde en onbedoeld voor storing zorgde op andere frequenties.

Eerst 5 Watt en kwam ik 3 kilometer ver, maar al snel kwam er een kacheltje achter en werd het vermogen opgeschroefd naar 60 Watt, weer later 200 Watt. En dan zo'n mengpaneeltje met belachelijke echo effecten.
Ik had geen muziekzender ofzo, maar zat in de avonduurtjes even in de lucht om te duplexen met andere 3 meter amateurs.
Mobiele telefoons bestonden toen nog niet, al hadden we toen al de grap dat het handiger was om de telefoon te pakken om te kletsen, dan het gedoe via de zender. Het was toen zo druk met amateurs, dat de reguliere Hilversumse zenders soms werden weggedrukt.

Zeer zwaar illegaal was het, maar het was toen een totaal andere tijd, alle Zundapp en Kreidler brommers reden toen ook allemaal 100, dat mocht ook niet.
Ik was toen 16 - 18 jaar, en ik zou dat illegale zenden nu echt never niet meer doen of durven.
Maar het duplexen met andere piraten op de 3 meter was toen wel heel leuk en o zo spannend, en nog meer als je 16 - 18 bent.

Het vreemde is dat deze zwaar illegale hobby nu na 35 jaar weer een enorme comeback beleefd.
Een paar honderd zendamateurs uit de jaren 80 hebben hun Stentor of andere 3 meter bak weer van stal gehaald of ze bouwen hem opnieuw.

Daar kwam ik achter via Facebook.

Nu luister ik soms 's-nachts weer op de 3 meter naar het illegale duplexen, en heb het kippenvel 2 cm dik op mijn armen staan, als ik weer hoor:

"Attentie 3 meter CQ 3 meter, kom er maar in ".

Er is na 35 jaar niks veranderd !! Zelfs de lichte bromtoon is er nog.
Als ik nu weer deze oproepjes hoor, brengen deze me weer helemaal terug naar mijn jaren 80 slaapkamertje bij mij moeder, waar ik ook zo bezig was.
Maar nu hoor ik 'amateurs' uit Amsterdam, Alkmaar, Ede die bij mijn In Den Haag S5-7 binnenkomen als de condities goed zijn, en vraag me af met hoeveel vermogen zij wel niet zitten.

Mijn Stentor(s) heb ik ook nog, de echte originele dus die van Printjoenit (Ropla), 2 stuks met de originele handleidingen, aangeschaft in 1982 of 1983 bij Meek-IT electronics in Den Haag.
Je kon destijds ook geen Electuur of RadioBulletin open,slaan zonder aan de advertenties van Meek-IT voor de Stentor voorbij te gaan, want er werd zwaar mee geadverteerd. Mijn lineairs kocht ik ook bij Meek-it.
Ook waren op de electronica kraampjes op de Rotterdamse- en Haagse markt imitatie Stentor's te koop - wat ordinaire kopieen waren van de Printjoenit Stentor - maar dan met een super lelijke printplaat.
Ik denk dat toen de helft of 1/3 van mijn klasgenoten wel een Stentor had, dit om aan te geven hoe populair de 3 meter toen nog was.

Maar goed, mijn Stentor(s) zullen echt niet meer in de lucht komen.
Eigenlijk zou ik ze met een hamer plat moeten slaan, want het zijn echte ondingen.
Maar Tja, tegelijk ook cultureel erfgoed, net als Trix Express.
 

Peter

New member
Leuk om ook andere hobbies te zien.
Ik heb ook een caravan maar die komt maar weinig uit de stalling.
Ik zie dat ook niet als hobby maar gewoon een manier om op vakantie te gaan.

MVG
Peter
 

Gleis 3601

Moderator
Forumleiding
Hallo , eines meiner "Hobbys" war und ist noch Motorrad fahren ... genauer Harley Davidson , jetzt schon über 30 Jahre lang unterschiedliche Maschinen , meine älteste war von 1947 . Ich fahre im Sommer immer noch recht viel , aber immer ohne Stress ... Ansonsten nimmt die Modellbahn schon viel Freie Zeit ein ...
 

te35-37

Well-known member
Wat mijn hobbies betreft, dat wordt een waslijst.
De modeltrein begon bij mij in 1956 toen ik 7 werd met een fleischmann batterijset. Voor die tijd was er al meccono en dinky toys waar ik veel mee speelde. Later een stoommachien erbij. Mijn broer had ook schuco, maar die hield meer van buitenspelen, dus deed ik dat vaker. Op je knieën spelen op die Jabomatten - waar je van die moeten in je knieën van kreeg- in onze flat op de hoek Laan van Meerdervoort-Thorbeckelaan op de 2e verdieping met veel uitzicht en veel wind. Dan kwam er vliegeren bij.
Vanaf mijn 12e gitaar spelen, eerst op een oude radio, later met een zelfbouwbuizenbak van 10 Watt.
Toen kwam er ook scouting, waar ik later kampeerinstructeur werd: heerlijk kamperen in een bos zonder iets en alles zelf bouwen van hout.
Inmiddels was ook fotograferen een hobby.
De brommer bleef bij mij de mobilette van mijn moeder uit 1965.
Later ook een bandje gevormd met akoustisch spelen voor de lol en dan opnemen om te zien hoe het klonk. Gewoon in mijn slaapkamer met mijn broer en 2 vrienden. Met de opnamen ging er vaak wat mis: iemand liet de kazoo vallen of een ander kreeg de slappe lach.
Toen ik ging werken in 1976 kwamen reizen naar Indonesië, Peru, Z.O. Azië en Ladakh (India) erbij tot ± 1984. Daar kwam mijn kampeerervaring en het reviseren van primussen en die petroleum-vergaslampen (Tilley's) goed van pas, want die waren nooit goed schoon in de sproeikop. Op een onbewoond eiland wordt het dan lastig om eten klaar te maken wanneer die dingen het niet doen.
Het reizen is later na een keer Egypte naar Duitsland verlegd.
in de jaren 80 kwam de treinenhobby weer meer op de voorgrond, vaak met name toebehoren van houten huisjes en oude trams en trolleybussen. Dat breidde zich uit naar meer technisch speelgoed, en zo kwam ook die oude Trix in mijn bezit. Maar dat reed niet en wisselstroommotoren kende ik niet.
Rond 2000 een kleine spoor 0 Fleischmann baan gemaakt en daar naar tentoonstellingen mee gegaan, met name bij Breidenbach in NWR, 2 keer met hem in Bremen. Die baan staat nu in een rek op zolder totdat de zolder geïsoleerd is. Zo ook op Eurospoor door de jaren 50 en 60 baan, zie de foto's hier op het forum, met Jan van der Slik en Jan Willem Leguit in kontakt gekomen, die mij vroegen met die baan op een clubdag te komen. Zo kwam ik bij de Trixclub: mooie gelegenheid om die oude wisselstroom locs weer rijdend te gaan krijgen. Daar heeft Jan veel werk aan gehad.
Ben in 2000 ook weer gitaar gaan spelen en zingen, meeste popmuziek jaren 50-60-70.
Toen kwam hier op de muziekschool (heet hier conservatorium en bestaat als 125 jaar) een jazz en lichte muziekafdeling en ben daar gitaar gaan oefenen en zangles gaan volgen, dwz indiviueel les en ook samenspel in een band en zingen in een koor. De gitaar stopte in 2012 wegens overbelaste pezen rechts en zingen van in 2017 klaar met laatste lesjaar. Inmiddels dus een steeds grotere technisch speelgoed verzameling gekregen: nu ook blikken boten en waterspeelgoed > 1880 van m.n. Fleischmann en Carette, beide van Nurnberg.
In 2014 ben ik bij de Tramwegstichting in depot Scheveningen actief geworden om een open tramwagen uit 1896 - HTM 402- van een restant van een zomerhuisje weer tot een tramwagen, waar mensen mee kunnen rijden - straks eindelijk weer met de open tram naar Scheveningen- .
Dat is bijna af en ook ook voor mij. Dus Marco over een jaar of misschien 2 kun je meerijden.
Nu de renovatie van ons huis klaar is, ga ik weer gitaar spelen, zingen en als die zolder klaar is, eindelijk eens die trein en trambanen bouwen, die nu half af ergens vertikaal staan.
Ook sinds ± 2014 nog meevliegen met oude vliegtuigen..o.a. in een Spitfire.
Dan onze bio tuin van 12,5 m op 20m , die ook veel tijd vraagt. Meestal uren tekort op een dag.
Zal nog wel wat vergeten zijn, maar dat is het zowat..
Eigenlijk veel te veel interesses, dat is lastig, heb al verschillende hobbies moeten schrappen.
Hierbij foto's van:
- waterspeelgoed ± 1880-tot in 1920 verkocht gemaakt van koperblik met magneetstaafje om drijvende speelgoederen door water te ,trekken'.
- een haventreinbaan in Fl. spoor 0 met 46 boten gemaakt op tafels bij Breidenbach ± 2007-8; ± 8 uur opbouwen, alleen gedaan.
- van de Nord Deutsche Loyd de Columbus, model van 1 m van echt bestaand schip ontwerp 1913 en in de vaart 1924. Rode rompdeel nog restaureren en de bedraling opnieuw vastzetten.
- mijn vrouw in de leerlingplaats in een Fokker S-11 lesvliegtuig van eind jaren 40.
fullsizeoutput_3ab0.jpeg
fullsizeoutput_3f10.jpeg
fullsizeoutput_4392.jpegSAM_6351.JPG
 
Laatst bewerkt:

Wim Aerts

Member
Eric, wat een verhaal man schitterend ik dacht dat er niet zoveel van waren, gekken met het zoveel verzamelen maar wat gij verteld spant toch wel de KROON. Wat een levensverhaal zowat en dan niet te vergeten wat je allemaal hebt pfff en op allerlei gebied.
 

te35-37

Well-known member
Dank je Wim, ja het is nogal wat...
Hierbij nog een paar plaatjes van Indonesië 1978 ( trein bij de boom en de kampong) en 1980 (ombilin kolenlijn, nu werelderfgoed geworden) foto van de laatste in Europa gebouwde stoomlocs serie E10 in 1965. Dit is een verbeterde versie van de serie uit 1925 tandradlocs gebouwd in Esslingen en Winterthur, tandradsysteem Abt. De Jappen hebben als herstelbetaling in 1965 er ook nog een stel geleverd, maar die waren snel versleten door het slechte staal wat gebruikt was.
Onderaan: de 1e foto van deze tandradloc is van de eerste serie met ronde pijp (E10 07)en de 2e foto - de E10 60 - van Joop Versluis van de 2e serie met Giesl injector - vraag mij niet was dat is. (toen was mijn haar nog zwart.).

fullsizeoutput_644f.jpegfullsizeoutput_6450.jpegfullsizeoutput_644e.jpegSeboKopie Esslingen Padang Panjang 1976.jpg

I2000 I3 6 35 EOS.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roger B.

Member
Of modelspoor mijn hobby is/wordt weet ik nog niet zeker, maar het is leuke interessante materie.

Ik vind veel dingen leuk en geld ne tijdgebrek maakt dat je keuzes moet maken.....

Een van mijn toch wel permanente meer en minder beoefende hobbies is 4x4 rijden...
IMG_1020.JPG

mijn "speeltje" in het destijds nog toegankelijke FürstenForrest net over de grens bij Emmen (tegenwoordig een wandelpark en museumtuin) de zilvergrijze is sinds mei dit jaar mijn dagelijkse auto (voorheen had ik een identieke als het speeltje als wegauto)
 

Bijlagen

GND

Well-known member
Hoi Roger,
De LaRo's, daar heb ik mooie herinneringen aan. We zijn bij de Highland Safari's met een LaRo Disco de bergen ingegaan. We kwamen bij een bergstroompje met een smal bruggetje. Mijn vrouw riep nog dat we niet over die brug konden. "No worries lass " was het antwoord van de chauffeur en we reden naast het bruggetje gewoon door het water. Even later kwamen we nog een kudde herten tegen. Heel mooi daar.

Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)
 
Bovenaan