Mijn TE modelbaan 2.0 - 2

Shunter

Member
Hallo Forumleden,

Voor de nieuwe Baan kreeg ik dus meer ruimte tot mijn beschikking.
Het ging dus een baan worden met een L vorm.
Onder de kap 2.88 mtr.
Langs de muur 5.42 mtr.
Diepte van de baan 1.00 mtr.
Met deze afmetingen kan je wel wat ontwerpen.
De baan moest wel aan een paar criteria voldoen;

* De hoogte van de baan.
* De bereikbaarheid achterin de baan.
* Een treinenloop met verdwijn coullisen voor een afwisselend beeld.
* Niveau verschillen met bergen en tunnels.
* Plaats voor het dorpje Altenkirchen, industrie en andere scenery.
* Een groot doorgangsstation met goederenloods.
* Stoom - diesel depot.
* Draaischijf met ringlocloods.
* Beveiliging voor 3 treinen per rijrichting, ( dubbelspoor totaal 6 treinen ).
* Gescheiden stroomcircuit voor depot.

Pfff....dit alles zette mij aan het denken...
Waar ben ik aan begonnen!!!

Eerst maar ideeën opdoen, Googlen naar h0 baanplannen en talloze YouTube filmpjes kijken.
Ik zag door de bomen 't bos niet meer... ik werd er he-le-maal gek van....
Dus begon ik maar zelf te tekenen, uitgummen en weer opnieuw bedenken, totdat ik mijn eigen ontwerp dacht te hebben gevonden.

20181207_141959.jpg
voorlopig baanplan...

Op naar de bouwmarkt voor de bouw van de constructie.
Wat hebben we nodig,
8 Latten / planken van 2100 x 75 x 22, voor de staande ribben.
3 balkjes van 2100 x 50 x 50 voor de poten.
5 multiplex platen van 1220 x 610 x 12 voor de tafelbladen
Schroeven en pluggen voor in het hout en de muur.

Aan de slag..
Ik maak gebruik van de eerste liggende balk van de zolderkap en dat is +/- 1 mtr., een mooie hoogte voor een modelspoorbaan.
Aan de lange muur tussen de twee liggers van de kap, bevestig ik met diverse schroeven en pluggen de latten, die de basis vormen van de achterzijde van de baan.
Aan de linkermuur van de kap bevestig ik een lat van 1 mtr. tevens diepte.
Daarna maak ik de voorkant, van muur tot muur, met 2 poten (50 x 50) met tussenruimte verdeelt over de breedte, gerekend vanaf de lange muur.
Vanaf deze rechter poot ( hebben we meteen de diepte van de lange zijde van de baan, 1 mtr.) bouwen we de voorkant v/d baan verder naar de rechter zolderkap.
Plaats de poten op +/_ 1 mtr. of verdeel die in gelijke afstand. pfff.
Maak staande ribben tussen de constructie in vakken van 50 x 50 cm.
De hele constructie is nu klaar...
Moeilijk, moeilijk, maar gewoon doen.

Leg een paar platen los op de constructie en vorm zo een tafel.
Neem een doos rails van het oude type en begin naar hartelust te bouwen en verbeteren van het baanplan.
Zaag daarna de dubbelspoor bochten en rechte delen ruim uit de platen en/of afvaldelen uit vorige constructies.

Foto's zeggen meer dan woorden...

20190125_141520.jpg20190125_141655.jpg20190125_141711.jpg20190402_091631.jpg20190402_091655.jpg20190402_091720.jpg20190402_091733.jpg

Ik ben begonnen met de hellingshoek van 3 graden vanaf nulpunt einde bocht rechterkap, tot naar bocht linkerzijde.
Norm is 3 cm / mtr.
Dan kom ik uit op een hoogteverschil van 14 cm.
Dat is de basis van de lus naar het station. ( Foto 1 )
Op de helft van de lus, in de bocht, is het hoogteverschil 7 cm. ( Foto 3 en 4 )
Op het begin van de helling naar de tunnel v/d galerij is in beide richtingen een inhaal / opstelspoor opgenomen. ( Foto 6 en 7 )
Bij de locloods is een handbediende draaischijf ingepland.
Deze is d.m.v. rails uitgemeten. ( Foto 7 )
De muren heb ik zo uit de losse pols en hoofd van te voren geschilderd...
Daarover later meer in een andere rubriek...

In deel 3 meer over de opbouw van tunnels en bergen...

Groeten Hans.
 

Loc1950

New member
Nou, nou Hans. Wat een vooruitgang ineens. Mooi ontwerp en prachtige indeling. Kijk er naar uit voor het derde deel. Heel veel succes!
Groet,
Charles.
 
Bovenaan