Hans Shunter
Active member
Hallo Forumleden,
We gaan weer verder met de bovenbouw.
Treinen kunnen wel eens stil vallen, ontsporen o.i.d.
Daarom is bereikbaarheid van de treinen van belang.
Dit is in het ontwerp van de bergen opgenomen.
Wel moet dit beveiligd worden om te voorkomen dat er een trein de bocht uitvliegt met fatale gevolgen.
Uit een plaat multiplex van 122x61 cm en 3.6 mm dikte, zagen we 2 stroken van 122x8 cm.
Waarom 8 cm, tel de diktes van de constructie, de geluid isolerende bedding en de rails bij elkaar op, dat is dan 12 + 3 + 6 = 21 mm.
Trekken we dit van elkaar af, 8 - 2 cm, dan blijft er 6 cm over om een goede opvang van ontsporende treinen te realiseren.
Deze zijn makkelijk rond te buigen en de lengte verdelen we over de gehele bocht.
Beveiligde bocht
De bereikbaarheid
Daarna gaan we verder met het leggen van de bedding en het spoor, die zetten we in de bochten en de delen onder de berg, vast met schroefjes van Spax
2 x 12 mm.
Dit doen we tussen de bielzen met behulp van een nylon sluitringetje m3, dit om te voorkomen dat deze sluiting maakt tussen spoorstaaf en midenrail.
Sluitringetjes verkrijgbaar bij Toolstation,
u -scheiben DIN 125 PA 6 natur 7,0 x 3,2 x 0,6 mm
Nu verder met de bergen...
Zaag uit een plaat multiplex 12mm, of een restant, delen uit voor spanten die een bergwand vormen.
Laat daarbij je fantasie de vrije loop, maar zorg dat de ruimte voor de treinenloop vrij blijft.
Hou een ruimte van 30 a 40 cm aan tussen de spanten.
Zet deze met behulp van hoekijzers e.d. vast aan de constructie.
Zaag uit multiplex plaat tunnelportalen uit en vorm de tunnels met karton van een pizzadoos. ( dr Oetker, eerst opeten ).
( Deze dozen gebruik ik omdat ze een ideale karton dikte hebben.
Voor dikkere structuur kan je gewoon meerdere lagen op elkaar lijmen ).
Bekleed de binnenkant van de tunnel met steentjes papier...
Zet de portalen vast op de goede plaats en bekleed de spanten en delen die de berg vormen met kippengaas.
Breng hierin zo nodig structuur aan en zet deze vast met een hand tacker.
Voor de galerij heb ik multiplex van 3,6 mm gebruikt, gaten in geboord van 30mm en zo doende poortjes uitgezaagd van gelijke afmetingen.
Neem een oud versleten laken o.i.d. en knip dit in passende stukken.
Bekleed hiermee wederom het kippengaas en zet het vast zoals omschreven.
Achter de tunnel galerij is het wederom bereikbaar.
Haal bij de bouwmarkt 2 zakken stucgips van 10 kg.
Neem een plastic mengkom van 2 ltr en een fles water.
Doe 2 koppen gips in de kom en doe er een flinke scheut water bij.
Maak niet te veel gips in een keer aan.
Meng het m.b.v. een eetlepel, of een oude handmixer uit de keuken en voeg er water bij tot er een glad klontervrij mengsel ontstaat.
Ongeveer op yoghurt dikte, ook weer niet te dun, anders gaat het druipen!!!
Breng met de lepel de EERSTE laag gips gelijkmatig en niet te dik aan.
Hoe dikker, des te langer de droog tijd.
Als het opdroogt dan wordt het weer wit van kleur.
Als het geheel na een paar dagen op gedroogd is brengen we de tweede laag aan.
Deze laag werken we af met een mes om er structuur en vorm in aan te brengen.
Vorm met gips een leuke tunnel ingang.
Wees niet bang dat je het fout doet, gewoon doen.
Mocht het resultaat je niet zo bevallen, dan kan je als het droog is, opnieuw een laag aanbrengen!!!
Als het he-le-maal droog is kan je aan de afwerking beginnen..
Een preview... zo te zien wordt er in het toekomstige dorp Altenstein hard gewerkt aan de afbouw...
Maar eerst bespreken we in deel 4 de bouw van de hand bediende draaischijf en de bedrading van de ringleiding...
Tot de volgende keer!!!
Mvg. Hans
We gaan weer verder met de bovenbouw.
Treinen kunnen wel eens stil vallen, ontsporen o.i.d.
Daarom is bereikbaarheid van de treinen van belang.
Dit is in het ontwerp van de bergen opgenomen.
Wel moet dit beveiligd worden om te voorkomen dat er een trein de bocht uitvliegt met fatale gevolgen.
Uit een plaat multiplex van 122x61 cm en 3.6 mm dikte, zagen we 2 stroken van 122x8 cm.
Waarom 8 cm, tel de diktes van de constructie, de geluid isolerende bedding en de rails bij elkaar op, dat is dan 12 + 3 + 6 = 21 mm.
Trekken we dit van elkaar af, 8 - 2 cm, dan blijft er 6 cm over om een goede opvang van ontsporende treinen te realiseren.
Deze zijn makkelijk rond te buigen en de lengte verdelen we over de gehele bocht.
Beveiligde bocht
De bereikbaarheid
Daarna gaan we verder met het leggen van de bedding en het spoor, die zetten we in de bochten en de delen onder de berg, vast met schroefjes van Spax
2 x 12 mm.
Dit doen we tussen de bielzen met behulp van een nylon sluitringetje m3, dit om te voorkomen dat deze sluiting maakt tussen spoorstaaf en midenrail.
Sluitringetjes verkrijgbaar bij Toolstation,
u -scheiben DIN 125 PA 6 natur 7,0 x 3,2 x 0,6 mm
Nu verder met de bergen...
Zaag uit een plaat multiplex 12mm, of een restant, delen uit voor spanten die een bergwand vormen.
Laat daarbij je fantasie de vrije loop, maar zorg dat de ruimte voor de treinenloop vrij blijft.
Hou een ruimte van 30 a 40 cm aan tussen de spanten.
Zet deze met behulp van hoekijzers e.d. vast aan de constructie.
Zaag uit multiplex plaat tunnelportalen uit en vorm de tunnels met karton van een pizzadoos. ( dr Oetker, eerst opeten ).
( Deze dozen gebruik ik omdat ze een ideale karton dikte hebben.
Voor dikkere structuur kan je gewoon meerdere lagen op elkaar lijmen ).
Bekleed de binnenkant van de tunnel met steentjes papier...
Zet de portalen vast op de goede plaats en bekleed de spanten en delen die de berg vormen met kippengaas.
Breng hierin zo nodig structuur aan en zet deze vast met een hand tacker.
Voor de galerij heb ik multiplex van 3,6 mm gebruikt, gaten in geboord van 30mm en zo doende poortjes uitgezaagd van gelijke afmetingen.
Neem een oud versleten laken o.i.d. en knip dit in passende stukken.
Bekleed hiermee wederom het kippengaas en zet het vast zoals omschreven.
Achter de tunnel galerij is het wederom bereikbaar.
Haal bij de bouwmarkt 2 zakken stucgips van 10 kg.
Neem een plastic mengkom van 2 ltr en een fles water.
Doe 2 koppen gips in de kom en doe er een flinke scheut water bij.
Maak niet te veel gips in een keer aan.
Meng het m.b.v. een eetlepel, of een oude handmixer uit de keuken en voeg er water bij tot er een glad klontervrij mengsel ontstaat.
Ongeveer op yoghurt dikte, ook weer niet te dun, anders gaat het druipen!!!
Breng met de lepel de EERSTE laag gips gelijkmatig en niet te dik aan.
Hoe dikker, des te langer de droog tijd.
Als het opdroogt dan wordt het weer wit van kleur.
Als het geheel na een paar dagen op gedroogd is brengen we de tweede laag aan.
Deze laag werken we af met een mes om er structuur en vorm in aan te brengen.
Vorm met gips een leuke tunnel ingang.
Wees niet bang dat je het fout doet, gewoon doen.
Mocht het resultaat je niet zo bevallen, dan kan je als het droog is, opnieuw een laag aanbrengen!!!
Als het he-le-maal droog is kan je aan de afwerking beginnen..
Een preview... zo te zien wordt er in het toekomstige dorp Altenstein hard gewerkt aan de afbouw...
Maar eerst bespreken we in deel 4 de bouw van de hand bediende draaischijf en de bedrading van de ringleiding...
Tot de volgende keer!!!
Mvg. Hans