Nieuw lid en hoe het er van kwam🤦

Exfokker50vl

New member
Goedenavond allen,

Ik ben modelspoorliefhebber sinds de vorige millennium/eeuw. Bij een recentelijke aankoop zat een hoeveelheid Trix rails en een BR80 bij. Hoewel ik fan ben/was van Fleischmann/Lima/piko en sinds kort ook Märklin kan ik niet verklaren hoe in een kort tijdsbestek ook nu in het bezit ben van 4 Trix locomotieven...

Ik wist helemaal niks van Trix behalve dat ze vreemde dikke flenzen hebben wat bijna nergens anders op past en de middenrail waardoor ik dacht dat het wisselstroom was (na uitproberen weet ik wel beter)🙄

Misschien dat het allemaal nieuw/anders en onbekend is.

De BR80 is in nieuwstaat. Kocht een 2e erbij voor onderdelen maar die heb ik ook rijdend gemaakt. Vandaag nog een kaveltje gehaald met een batterijloc die ook goed werkt en .... dankzij jullie forum weet ik nu welke loc dit is, een BR71.

En laat het nou net deze loc de reden zijn dat ik hier lid ben geworden. Het motortje werkt maar het mechanisme loopt te zwaar en kom er niet uit waar het aan ligt. Spaarzaam wat naaimachine olie gebruikt maar... Nee. Hier heb ik een jullie hulp nodig...

Bijlagen

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Welkom op het forum !!

Er ontbreekt jammer genoeg van alles aan de de lok op de foto, zoals de cilinders en wat stangen.
(Vergelijk maar eens met deze lok op het Duitse forum: https://www.trix-archiv.de/t131f19-BR-TRIX-EXPRESS-1.html#msg41993 )

Ik heb de 756 ook, zie onderstaande foto's
De constructie van de lok is van 1940, maar ik heb de laatste versie van 1953-1955 met de DC ombouw permamotor.
Deze oude motoren waren erg goed, en lopen normaal gesproken nog steeds geweldig. Maar mijn lok heeft momenteel ook wat kuren.
M'n lok heeft nog de originele 'open' slepers, deze zouden een zelf reinigend effect moeten hebben en het contact met de rails verbeteren. De slijtage bleek echter veel hoger, dus Trix keerde snel terug naar de normale slepers.

Ik hoop dat jouw lok weer snel in orde komt, met hulp van het forum gaat dat vast lukken

Groet,
Marco

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Ontploft ? :oops:
De Trix trafo's zijn toch redelijk robuust dacht ik altijd. .
Misschien is alleen de kortsluitingsbeveiliging in werking getreden ? Die slaat na een paar tellen ook weer af.

• Leuk
Waarderingen: GND

Drummen

Member
Waarschijnlijk de condensator. Deze verdrogen op den duur en als de trafo dan aangesloten wordt na lange tijd, ploft de condensator. Zeker bij deze trafo's met ijzeren kast. Ik heb geen idee, wat er in moet, maar de reparatie is vrij makkelijk. Misschien weet iemand anders de juiste condensator waarde. Suc6

GND

Well-known member
Welkom Exfokker50vl,

Mag hier uit opmaken dat je hebt gevlogen op een F50?
Heel wat keertjes als passagier meegeweest.

Afgelopen TE clubdag stond ik bij Eric zijn kraam en achter ans was er een knal en wat rook. Inderdaad dat was een condensator die er me stopte.
De condensator werd er uitgeknipt. Op dit moment deed de trafo het weer, maar er moet wel weer een condensator in. Op de komende TE clubdag zit de trafogoeroe waarschijnlijk weer in de reparatiehoek. Als je het zelf niet zit zitten om de condensator te vervangen, dan is dat een goed moment de defecte trafo mee te nemen.

MarcoTrix

Active member
Algemene reactie betreffende trafo's:

De laatste jaren is een ernstig advies onder verzamelaars oude trafo's NIET te gebruiken.

Dit heeft een aantal redenen:
— Oude isolatie van bedrading kan bestaan uit jute, linnen of katoen/nylon. Dit verteert.
— Oude printplaten kunnen bestaan uit geperst karton. Dit wordt zwak in vochtige omgevingen, en is minder brand bestendigd bij kortsluiting.
— Voorheen was het lichtnet 220 V~, tegenwoordig ligt dat tussen 230 en 240 V~. De uitgangsspanning is dus ook hoger.
— Moderen veiligheidseisen zijn hoger dan in het verleden.

Oude treinen verzamelen prima, maar gebruik een moderne trafo !

Laatst bewerkt:

Exfokker50vl

New member
Welkom Exfokker50vl,

Mag hier uit opmaken dat je hebt gevlogen op een F50?
Heel wat keertjes als passagier meegeweest.

Afgelopen TE clubdag stond ik bij Eric zijn kraam en achter ans was er een knal en wat rook. Inderdaad dat was een condensator die er me stopte.
De condensator werd er uitgeknipt. Op dit moment deed de trafo het weer, maar er moet wel weer een condensator in. Op de komende TE clubdag zit de trafogoeroe waarschijnlijk weer in de reparatiehoek. Als je het zelf niet zit zitten om de condensator te vervangen, dan is dat een goed moment de defecte trafo mee te nemen.
Inderdaad heb ik 5 jaar ermee mogen sturen voordat ze uitgefaseerd werden. Jammer want zo degelijk worden ze niet meer gebouwd 🫣

De knal en rook was best heftig gisteren..

• Leuk

Exfokker50vl

New member
Hier een BR71 met hetzelfde euvel.
Dat was die van mij voordat ik hier op het forum kwam. Als ik iets niet zelf kan oplossen verkoop ik het liever. Maar ik kreeg een zwak voor deze loc..

Dit forum is deels verantwoordelijk 🤣

Laatst bewerkt:
  • Leuk

te35-37

Well-known member
Welkom ex Fokker vliegenier.
Kan helaas niet vliegen, maar vlieg wel regelmatig met o.a. S-11's e.a. oude vliegtuigen mee.
En heb ook modellen van oude speelgoed vliegtuigen, o.a. deze zoals Fokker ooit begon (al die spandraden, dat was niet te doen op speelgoed).

Ben ook een gelijkstromer, maar dat hele oude spul van het begin intrigeerde mij.

Wat deze loc betreft, dat was voor de oorlog het technischste hoogstandje wat te maken viel met dat ontkoppelen.
Rijproblemen: dat kan door zinkpest in het chassis/raamwerk klemmen van de (soms uitgezette) wielen en de motor optreden. Dan kan bij stroom erop zetten het anker doorbranden.

Kom de zaterdag voor Pasen naar de clubdag in De Bilt en ga bij de reparatietafel naar Jan van der Slik, die is de expert in wisselstroom. Hij kent die loc. Voor de zinkpestonderdelen zijn namaak onderdelen te koop ter vervanging.
Je kunt het repareren ook zelf oplossen, maar dan moet je weten hoe die motor werkt en waar de problemen zitten. Dat is heel anders dan bij gelijkstroom.

Wat rijden betreft, oude ,wisselstroom' TE locs rijden ook op pulserende gelijkstroom. Tijdens de clubdagen laat ik mijn 1935-'37 materiaal altijd rijden met de zware Fleischmann trafo 6755 van de jaren 70-90. Dat gaat prima.

fullsizeoutput_6662.jpegfullsizeoutput_696b.jpeg

Laatst bewerkt:

te35-37

Well-known member
Lang geleden een keer met een F-27 mee gevlogen als passagier. Zat bij de motoren en dat was nogal lawaaiig. Wel een geweldig mooi ontwerp van begin jaren 50.
12 jaar geleden zweefvliegleerkamp van 2 weken in Zoersel (B) gedaan, maar wij waren te oud (toen 60+) om nog verder te gaan vonden ze. Was echt een Vlaamse vriendjeskliek daar.

Daarna o.a. in Engeland met 2 pers. Spitfire meegevlogen en mocht 5 min vliegen: dat ding vliegt vanzelf.
Verder regelmatig als passagier in die moderne kleinere vliegtuigen naar Milaan, waarin je minder ruimte hebt dan een streekbus.

Kan wel vliegen, maar landen, dat weet ik niet met een voormalig lui oog. 'kZie anders dan mensen met normale ogen.

• Leuk

Exfokker50vl

New member
S-11... altijd leuk om te zien tijdens open dagen. De F-50 vloog heel gemoedelijk. Als een Cessna. Kabels ipv hydraulisch systeem gaf een heel direct gevoel. Net voor het raken vd baan gaf je iets neus omhoog trim en de landing was altijd goed.

Spitfire..ik benijd je. Ik was altijd fan van de P-51 Mustang. Eigenaar vd vliegschool had/heeft er één en het opstarten van de V12.... kippenvel.

Tijdens het uitfaseren van de F-50 vloog ik een ferry vlucht van Riga naar Bergamo. Daar stond een vrachtversie van de Friendship maar helaas binnen een jaar was het bedrijf failliet. Ik denk dat alleen in Afrika nog een enkele F-27 vliegt.

Clubdag staat in de agenda! Bedankt zover en hopelijk tot dan!

te35-37

Well-known member
Lang geleden een keer met een F-27 mee gevlogen als passagier. Zat bij de motoren en dat was nogal lawaaiig. Wel een geweldig mooi ontwerp van begin jaren 50.
12 jaar geleden zweefvliegleerkamp van 2 weken in Zoersel (B) gedaan, maar wij waren te oud (toen 60+) om nog verder te gaan vonden ze. Was echt een Vlaamse vriendjeskliek daar.

Daarna o.a. in Engeland met 2 pers. Spitfire meegevlogen en mocht 5 min vliegen: dat ding vliegt vanzelf.
Verder regelmatig als passagier in die moderne kleinere vliegtuigen naar Milaan, waarin je minder ruimte hebt dan een streekbus.

Kan wel vliegen, maar landen, dat weet ik niet met een voormalig lui oog. 'kZie anders dan mensen met normale ogen.

• Leuk

te35-37

Well-known member
Die Fleischmann trafo is nr 6755 met 15 volt pulserende gelijkstroom en 17VA.
Mijn vrouw en ik maakten toen een tocht van Zuid-Engealnd- Boultbee academy- naar het westen van Wight en daarna aan zuidkant weer terug. Zij zat in een 2-persoons Mustang (zonder vlieg mogelijkheid) en ik in de leer- 2 pers. Spitfire. Ook een paar loopings en rollen gemaakt boven zee. Geweldig was dat. Heb er foto's van indien belangstelling.
Overigens werd de Mustang ontworpen op basis van de ervaringen met de Hurricane en de Spitfire.

Heb het blad Vliegende Vleugels, zal de redacteur vragen of hij weet waar er nog F-27's vliegen.

Stom dat Fokker falliet ging, maar was wel hun eigen schuld door de misrekeningen van het management, die dachten dat de staat toch wel bij zou springen. En die man na Swarttouw kon er niets van. Overal waar die weg ging, bleek na een jaar of meer wat voor gaten er in de begroting zaten en wat voor management fouten er gemaakt waren door hem. Ben zijn naam kwijt.

Wanneer je op de beurs binnenkomt, kijk je op de tafel van de ondervoorzitter Jan Willem Leguit. Ik sta ruggelings met hem en dan met een tentoonstelling van 1935-36 spullen. Heb de baan mee, maar weet niet of het met al dat geklets tot rijden komt. Tot dan.

Laatst bewerkt:

Drummen

Member
Om nog even terug te komen op de ploffende trafo's, ik heb even gekeken, wat er in de trafo zit: 50 nano Farad 500 Volt. Op de condensator staat 250 V gelijkspanning, 500 volt wisselspanning. Met het ophogen naar 240 volt loop je met de wisselspanningswaarde tegen de grenswaarde van 500 volt aan. De eerstvolgende waarde is 630 volt. Die zijn er voldoende bij Aliexpress, 50 stuks voor 2 of 3 euro. Bij mij was de condensator gescheurd, niet uit elkaar gespat. De gelijkrichter in de oude trafo's is een selenium cel. Die willen ook nog al eens kapot. Vervangen door een simpele brugcel 2 of 5 amp van 2 a 3 euro verhelpt het probleem. Ik gebruik de oude trafo's nog steeds, ze zijn niet slechter dan hun plastic broertje.

Bovenaan