Noch grasmat

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Ik ben een eenvoudig demontabel bakeliet baantje aan het maken, dat ik kan meenemen naar clubdagen en de camping ed.

Het formaat is 185 x 82cm en is in tweeën te delen, zodat het makkelijk past in de auto.
De 2 delen worden d.m.v. 3 deuvels gecentreerd en vastgezet met twee slotboutjes. Simpel maar doeltreffend.

De bakeliet rail combineert best leuk met de goedkope grasmatten van de Action of bouwmarkt die je normaal bijvoorbeeld op het balkon gebruikt.
Maar ik dacht laat ik eens chique doen met een echte Noch modelspoor grasmat van € 25 voor 200 x 100cm
Maar helaas, dit is niet te doen !
Ik kan goed behangen, maar zo'n Noch grasmat is een ander verhaal.
Met geduld ben ik twee avonden bezig geweest met 1 helft van de baan, maar de grasmat scheurt onder je handen en is niet glad te krijgen, zelfs niet met een zware behangroller om glasvlies behang aan te drukken.
Na een hoop frustratie alles weer er afgerukt en in de kliko gedumpt.

Doe ik iets fout ?
Zijn er meer mensen met deze ervaring ?


IMG_20200306_192747.jpgIMG_20200306_121603.jpg
 

Hans Shunter

Active member
Hoi webmaster, misschien is dit iets om te doen.....ik neem aan dat het spoor vast gemonteerd zit, samen met allerlei scenery. Neem los strooi gras, merk maakt niet uit, mix een paar zakjes voor de juiste uitstraling, lente, zomer enz. Neem een flacon houtlijm, smeer met een kwastje een gedeelte in en strooi vervolgens de hele zooi vol... ff wachten...en druk alles met een behangrollertje o.i.d. aan..laat alles drogen..veeg het restant met het kwastje eraf...oh ja, vergeet niet eerst je kwast niet uit te spoelen en te drogen...succes verzekert
Mvg. Shunter.
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Bedankt voor de tip ! Maar voor dit mobiele baantje wilde ik juist een eenvoudige grasmat.
De scenery wordt niet vast gemonteerd omdat de huisjes ed bij transport dan misschien te snel kapot gaan, die neem ik wel apart in doosjes mee.
De afgelopen jaren heb ik voor mijn banen (ik breek ze steeds weer af) verschillende 'bodembedekking' gebruikt, waarvan misschien het houtvezel-gips-houtlijm mengsel wel het fraaiste was. Dit mengsel werd ook door Marklin op de 'Schaufensteranlagen' uit de jaren 60 toegepast.

Hoe dan ook, ik heb mijn mobiele baantje nu voorzien van de bekende Action grasmat, zie foto.
Die is onverwoestbaar, ik heb deze ook op de galerij voor mijn voordeur liggen en half Den Haag loopt hier overheen en het slijt niet echt.

IMG_20200310_155448.jpg
 

GND

Well-known member
@ Shunter,
Voor het verwijderen van overmatig strooigras:
Steek een panty of nylon kous deels in de stofzuigerslang en vouw het een stuk terug over de buitenkant van de stofzuigerslang. Houd met één hand de panty/nylon goed vast
Zet de stofzuiger op een lagere zuigkracht en ga over het 'ingezaaide' gras.
Het overmatige gras komt nu in de panty/nylon.
Dit gaat weer terug in een oude Tupperware bakje met deksel en zo heb ik weer over voor een volgende keer.

GND
 

Hans Shunter

Active member
Hoi GND

Ja idd ik heb het restant met een stofzuiger moeten doen...Het opvegen met een kwast ging wel, maar uiteindelijk werd het toch een zooitje.
Overal lagen er restjes strooisel tussen...

Mvg Hans
 
Bovenaan