Oh,Champs Elysées

MarcoTrix

Well-known member
Oh,Champs Elysées - Joe Dassin

De laatste 3 dagen, donderdag, vrijdag en zaterdag, bracht mij naar Parijs. Ik moest een gezelschap brengen naar een hotel aan de Boulevard Hausmann, en zelf overnachtte ik in een hotel die precies op de samenkomst zit van de Seine en de Marne. Droombaan? Nou, donderdag in ieder geval niet als je in de avondspits met een touringcar in het centrum van Parijs moet zijn. En er ook weer uit...
Maar goed, als je alles overleefd heb, en de volgende dag vrij hebt kan je niet stil blijven zitten. Nou maakte die vrijdag de 13de zijn reputatie ook waar: de regen kwam met bakken naar beneden (achteraf, heenreis zonnig weer en de terugreis ook).
Ik wilde wat rondlopen rondom de Eiffeltoren, maar dat had geen enkele zin met dit weer. Ik ontdekte op mijn telefoon dat er ook een modeltreinwinkel is in Parijs. En het adres is voor elke Hollander nog eenvoudig te onthouden ook: Rue de Amsterdam. Die verleiding kon ik niet weerstaan.
Winterjack van mijn uniform aan, tas mee, en op stap. Het metrostation van lijn 8 "École Vétérinaire de Maisons-Alfort" is vlak in de buurt. Daar aangekomen koop ik een dagkaart voor de regio, die ook geldig is in de bus, RER-net en de SNCF. En dat alles voor 14,30 Euro. Het personeel in het metrostation is erg vriendelijk en helpt me met de aanschaf van de kaart. Opvallend in Parijs, de meeste metrostations hebben nog steeds een loket, en dat vind ik een enorme service.
Met lijn 8 ga ik naar “Opera”, en van daaruit met bus 21 naar “Liège”. Ik wilde vanaf “Opera” lopen, maar ook hier hield het weer mij tegen. Ik heb zelfs nog enige tijd geschuild in een Kiosk, en onder de luifel van de modezaak Zara.
Vanaf “Liège” is het een klein stukje lopen naar Rue de Amsterdam.
De modeltreinenzaak is niet te missen: zoek gewoon naar een Inox rijtuig in de straat. Het doet me denken aan TEE “Etoile du Nord” en “Ille de France”, die ooit naar Amsterdam reden met dit soort rijtuigen.
Binnengekomen wordt ik te woord gestaan door vriendelijk personeel, dat ook Engels spreekt. Maar ook voor Parijsenaars geldt dat je daar niet aan ontkomt in een wereldstad. Als je de zaak binnenloopt met een vriendelijk “bonjour” doet dat al wonderen.
Ik ga niet met lege handen weg, Au Pullman verkoopt een exclusief Märklin wagonnetje dat alleen bij hun te koop is (Märklin 4415.775 koelwagen ZinZin bière). Goedkoop is die niet, 40,— Euro, maar je bent nu eenmaal niet altijd in Parijs. Omdat het een wagen is uit de 4400-serie is deze ook makkelijk om te bouwen naar Trix Express.
Eenmaal buiten, het regent nog steeds met bakken naar beneden, ren ik direct het eerste metro station in dat ik zie. Dat blijkt lijn 13 te zijn, maar dit maal geen ongeluksgetal, want in “Invalides” kan ik droog overstappen op lijn 8.
Alles bij elkaar een geslaagde dag, maar ik hoop de volgende keer toch op beter weer.

Adresgegevens:

Au Pullman
70 rue d'Amsterdam
75009 Paris, France,
+33 1 48 74 56 17 (mobiel)
E-mail aupullman@aupullman.com

Laatst bewerkt:
Bovenaan