R3 en R4

Drummen

New member
Ik heb op YouTube een film gezien
Hier wordt R3 en R4 gebruikt in een spiraal. voor mijn gevoel zien de rails eruit, zoals de normale trix rails er ook uitzien. Weet iemand, of dit ooit gemaakt is door Trix? Ik heb geen catalogus, waar deze rails in staan. Ik denk er zelf aan, R3 en R4 voor de kartonnen rails te gaan maken.
 

René

New member
Ik heb in diverse catalogussen gekeken van voor de oorlog (bakeliet ondergrond), na de oorlogs periode (karton ondergrond) alsmede in de huidige periode (kunststof ondergrond) maar nergens is er een vermelding van R3 en R4 bochten. Trix Express heeft alleen maar R1 en R2 bochten geproduceerd ook bij Trix Internationaal. Dus hoe ze erbij komen van R3 en R4 bochten zoals het filmpje sugereerd is mij een raadsel.
Indien u toch grootte bochten wil maken dan moet u er eens aan denken aan het gebruik van Flex - rail en dan bedoel ik rail van het merk Peco. Dit merk heeft diverse uitvoeringen. Ikzelf heb rail liggen met de code 124 is IL - 7 (zogenaamd Bullhead Rail) als spoorstaaf en code 60 is IL - 1 (Z - rail) voor de middenrail.
Groetjes René
 

Hans Shunter

Active member
Ik heb op YouTube een film gezien
Hier wordt R3 en R4 gebruikt in een spiraal. voor mijn gevoel zien de rails eruit, zoals de normale trix rails er ook uitzien. Weet iemand, of dit ooit gemaakt is door Trix? Ik heb geen catalogus, waar deze rails in staan. Ik denk er zelf aan, R3 en R4 voor de kartonnen rails te gaan maken.
 

Hans Shunter

Active member
Hallo Drummen,
De gebruikte rail lijkt idd op T E rail.
Google eens op Maerklin K-rails geometrie. Deze gebruiken standaard 5 radi. De spoorstaafhoogte komt niet overeen met die van TE nl. 3.3 mm. Marklin 2.5 mm. De hoge flenzen van de TE wielen zullen dan over de railschoenen lopen. Dit geeft een ratelend geluid en ontsporen.
Mvg Shunter.
 

Drummen

New member
Ik heb R3 gemaakt met kleine stukjes, zoals in het schema van Trix staat aanggeven. Als je op 4:43 in het youtube film kijkt, dan zie je duidelijk, dat het geen meterrails zijn maar railstukken. Vandaar mijn vraag, of iemand daar meer van weet. In het onderschrift bij de youtube film wordt die vraag ook gesteld, maar er wordt niet op geantwoord. Ik heb wel wat ideeën, maar als iemand al weet, hoe het moet, dan heeft het geen zin om het wie opnieuw uit te vinden.
 

Hans Shunter

Active member
Hoi Drummen,
Ja idd, klopt niet helemaal.
De grotere radi zijn opgebouwd uit R1 en R2.
Dus m.a.w. R1 en R2, R3 en R4, R5 en R6, hebben een railafstand van 59,2 mm.
Bij R2 en R3 is deze afstand groter, zo ook bij R4 en R5. Zie T E bestand.
Als je dus alleen R1, 2 en 3 gebruikt zie je duidelijk verschil.
Bij gebruik van 4 sporen valt dit minder op.

M.v.g. Hans
 

Hans Shunter

Active member
Hallo Drummen,

Ik heb begrepen dat je hiervoor rail met kartonnen bielzen gebruikt.
Ik heb nog een volle krat van die rails staan.
Deze rail is gemakelijk in te korten.
Tussen de rail van 49 en 88 mm. zit geen bestaande maat rail.
Van een paar rechte rail heb ik een tussenmaat rail gezaagd van 73!!! mm.
Dat doe je als volgt;
Neem een rechte rail en zaag die bij de eerstvolgende middenrailverbinding op de biels door....dat is 73 mm.
Buig de lipjes aan de onderkant open van het koppelstukje van de middenrail buig de middenrail een beetje en verwijder het stukje.
Monteer het stukje in omgekeerge volgorde op de rail van 73 mm.
Verwijder de koppelstift van de spoorstaaf, lipjes openen en stift uitnemen .
Monteer deze weer op de rail en klaar!!!!
Op dezelfde wijze maak je ook rails van 128 mm!!!
Zo heb ik menigmaal kunnen smokkelen!!!

Doe je voordeel ermee.

Mvg Hans
 
Laatst bewerkt:

Drummen

New member
Hallo Hans. Ik heb het ontbrekende railprogramma, dus de ontbrekende raillengtes, die je in kunststof wel hebt, maar niet in het karton segment, uit slooprails bijgemaakt. Alleen de meegebogen wissels niet. De kartonnen rails leent zich daar perfect voor. Ik wil eens een zaagmal maken, zodat het makkelijker produceerbaar is. Voor R3 en R4 wil ik ook eens iets maken. Ik realiseer mij wel, dat de railafstand goed gegarandeerd moet zijn. Dus daar moet ik nog even over nadenken, hoe dit goed aan te pakken is.
Mvg Joep
 

Hans Shunter

Active member
Hoi Joep, ik vergeet nog iets... De 6 gradenbocht van karton kan je ook vermaken tot een rechte van +/_ 30 mm.
Buig met een tang de beide spoorstaafjes en het middenrail recht. Verwijder de beide koppelstaafjes. Vijl de langste spoorstaaf af tot gelijke lengte met de korte. Pas zo ook de bedding aan. Monteer weer de spoorstaafjes...
Klaar!!!
Mvg Hans
 

Roger B.

Member
als ik het goed begrijp zijn er dus 2 bochtradiussen in TE R1 en R2.... uiteraard geen idee wat er in de set zit die ik gekocht heb, ik heb een cirkeltje op tafel gelegd en die was ongeveer 80cm buitendiameter, maar niet opgelet of gemerkt dat dat niet zo zou zijn, of de baanstukken dezelfde radius hebben. Begrijp ik bovenstaand nu goed dat R1 dus (ruim) 70cm zou zijn en R2 (ruim) 80cm ? Dan moet ik op zoek naar R1 baanstukjes om het project dat in ons hoofd spookte uit te kunnen voeren ;-)
 

GND

Well-known member
Hoi Roger,

In de boeken wordt de maat gemeten tot de middenrail. Dus 68 cm straal van het middelpunt van de cirkel tot aan de zwarte middenrail voor een R1. Voor R2 is het 80 cm. Dus jouw maten tot aan de buitenkant van de cirkel komen behoorlijk overeen.

Met vriendelijke groet
Willem (a.k.a. GND)
 

Roger B.

Member
dat het om de radius van de middenrail gaat begreep ik ja,... moet nog ff kijken als ik R1 kan vinden, of ik dat ga redden, ben bang dat het net te krap is voor wat ik zou willen, dat de ruimte dat net niet toelaat om daar een R1 cirkel te leggen
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan