Hierbij deze kerk van RS (= Dr. Rudolf Spitaler, maar ontworpen en gemaakt door August Flor in Creglingen, heer Spitaler verkocht wel zijn modellen, maar vergat af te rekenen met Flor, wat daarom niet goed ging) aangekondigd op de Nurnberger speelgoedbeurs van 1952, maar zeer kort gemaakt geweest is. In de katalogus van 52 komt deze kerk niet voor, maar zonder klokkenspel in de katalogus van 1953 als nr 485.
Reden: de motor die het klokkenspel aandreef bleek niet betrouwbaar. In de Katalogus van 53 wordt het klokkenspel niet bij het model genoemd.
De motor is het zelfde principe als die van de Faller water- en windmolen(1951) en zagerij (1954) en in de jaren 60 het benzinestation met de draaiende reklame op het dak van het restaurant, waarbij een schijf tegen veertjes drukt en door de wisselstroom dan schoksgewijs gaat draaien. Deze motor heeft 14 tot 20 volt nodig: 14 is eigenlijk te weinig. 18 -20 Volt was tot begin jaren vijftig bij de spoor 0 en 00 banen nog heel gebruikelijk als voedingsonderdeel voor motoren en relais.
Doordat die schijf zet zoals bij Faller met een elastische verbinding die op de schijf bevestigd is en die zorgt dat de schijf op de as knelt, maar die na enige tijd niet meer knelt, dan draait de motor niet meer. Bij Faller, die ventielslangrubber gebruikte, komt dat probleem ook voor, o.a. bij de zagerij.
Bij deze kerk heeft een vorige eigenaar dat niet werken van de motor opgelost door de motor uit de bodem te halen en die schijf opnieuw op de as te bevestigen: zie foto de blauwe schijf.
De 3 verschillende tonen van het klokkenspel worden aangedreven via het asje met de uitstekende pennen, die ombeurten - net zoals bij een speeldoos - de 3 verschillende tonen laten klinken.
Ook hier moet weer onderhoud gepleegd worden, want 2 van de 3 hamertjes zitten te vast op de as, waarschijnlijk door verharst vet.
Dus dat wordt nog even prutsen om het in orde te krijgen en op een nettere manier weer in de kerk te plaatsen dan de cigarenkistplaat die tegen de bodem geschroefd werd.
Willem/GNk en zijn dochter hebben hem op de knutseldag in Leusen kunnen bekijken.
Reden: de motor die het klokkenspel aandreef bleek niet betrouwbaar. In de Katalogus van 53 wordt het klokkenspel niet bij het model genoemd.
De motor is het zelfde principe als die van de Faller water- en windmolen(1951) en zagerij (1954) en in de jaren 60 het benzinestation met de draaiende reklame op het dak van het restaurant, waarbij een schijf tegen veertjes drukt en door de wisselstroom dan schoksgewijs gaat draaien. Deze motor heeft 14 tot 20 volt nodig: 14 is eigenlijk te weinig. 18 -20 Volt was tot begin jaren vijftig bij de spoor 0 en 00 banen nog heel gebruikelijk als voedingsonderdeel voor motoren en relais.
Doordat die schijf zet zoals bij Faller met een elastische verbinding die op de schijf bevestigd is en die zorgt dat de schijf op de as knelt, maar die na enige tijd niet meer knelt, dan draait de motor niet meer. Bij Faller, die ventielslangrubber gebruikte, komt dat probleem ook voor, o.a. bij de zagerij.
Bij deze kerk heeft een vorige eigenaar dat niet werken van de motor opgelost door de motor uit de bodem te halen en die schijf opnieuw op de as te bevestigen: zie foto de blauwe schijf.
De 3 verschillende tonen van het klokkenspel worden aangedreven via het asje met de uitstekende pennen, die ombeurten - net zoals bij een speeldoos - de 3 verschillende tonen laten klinken.
Ook hier moet weer onderhoud gepleegd worden, want 2 van de 3 hamertjes zitten te vast op de as, waarschijnlijk door verharst vet.
Dus dat wordt nog even prutsen om het in orde te krijgen en op een nettere manier weer in de kerk te plaatsen dan de cigarenkistplaat die tegen de bodem geschroefd werd.
Willem/GNk en zijn dochter hebben hem op de knutseldag in Leusen kunnen bekijken.
Laatst bewerkt: