Station Trixstadt 20/270

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Hallo,

Ik hou reuze veel van de diverse modelspoor accessoires zoals de oude Faller-Vollmer-Kibri huisjes ed.
En zodoende heb ik ook een grote interesse in het houten station Trixstadt 20/270, dat van 1935 tot 1938 in het Trix Express programma was.

Station Trixstadt is echter zo zeldzaam dat het mij niet lukte om er aan te komen.
Gedurende jaren kwam er op de Duitse Ebay geen enkel exemplaar te koop en ook via de diverse Duitse fora kon ik niet aan een exemplaar komen.

Bij gebrek aan beter heb ik daarom in 2016 een replica / nabouw Trixstadt gemaakt.
Het was een waar monnikenwerk om de plakaten met Adobe Illustrater and Photoshop te reconstrueren.
Maar het eindresultaat mocht er zijn.

Vorig jaar is het mij dan eindelijk toch gelukt om 2 originele stations te kopen, één in Nederland en één in Duitsland.
Een mooie voor € 300 en een minder mooie voor € 95, die ik misschien ooit nog wat ga herstellen.

Voorlopig eerst maat wat foto's van de 2 originele stations en de nabouw ...














 

te35-37

Well-known member
Het merkwaardige is, dat het plakje origineel geen gat had voor een draad voor een lampje. Er moest dus of een gat in de zijkant van het gebouw of in het plankje gemaakt worden. Een van de kleine beginnersfoutjes. Was niet de enige in het toebehoren.SAM_5253.JPGSAM_5255.JPGSAM_6612.jpg
 
Laatst bewerkt:

te35-37

Well-known member
Dan dit : op het station hoort net zoals er een kers op een taart hoort (alhoewel ik die maar weinig gezien heb) een vlaggemast met vlag.
In het Trix blad altijd zeer mooi opgemaakt door Cees van den Brink, was er een tijdje gelden een bijdrage van Jan Willem over het namaken van deze bijna altijd ontbrekende vlag. Hierbij plaatjes van beide kanten van deze vlag.


P1040654.jpgP1040655.jpg
 

Webmaster

Administrator
Forumleiding
Het houten station Trixstadt 20/270 blijft toch een zeldzaamheid, maar er staat er zowaar één te koop op de Duitse ebay voor € 260,00.
De conditie van het station is goed, dus de prijs is niet onredelijk. (Ik heb mijn 20/270 gekocht voor € 300).

Ik heb wel eens geprobeerd in te schatten hoeveel 20/270 er nu nog bewaard zullen zijn.

Op Duitse site's heb ik gelezen dat de houten toebehoren zoals station Trixstadt niet in grote getalen verkocht werden en later als de kinderen groot waren, de houten toebehoren vaak bij het vuil verdwenen, omdat ze niet (h)erkent werden als waardevol.
Mede ook omdat de gebouwtjes niet voorzien waren van de merknaam Trix Express.
En exemplaren die wel op zolder of in de kleder werden bewaard, hadden erg te lijden onder vocht, en werden later dan alsnog weggedaan.

Ik denk dat er zeker minder dan 100 bewaard zijn gebleven en meer waarschijnlijk minder dan 50.

Dezelfde verkoper heeft ook een zeer fraaie 20/58 te koop. 😍 😍 😍

 
Bovenaan